Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Elektrisk vattenpump. Hur mycket flöde behöver man ? | << 1, 2, 3 >> 9 besök senaste veckan (31674 totalt) |
Men 160l/h vid 6000 rpm, det är nog inte det som är det mest kritiska driftsfallet för en produktionsmotor. De är ju mekaniskt drivna via vevaxeln, så jag tror att det dimensionerande (förutom att man vill undvika kavitation vid maxvarv) är ett lågvarvsfall, dvs typ tomgång, något över, eller kanske nåt lågvarvsfall med mycket last.
Vår kylexpert är på semester den här veckan, jag ska försöka komma ihåg att fråga honom om värsta driftsfallet/dimensionerande driftsfallet när han kommer tillbaks. _________________ Johan Eriksson |
||||||
Andelen som tas upp av kylsystemet är vanligen något mindre, runt 15%. Detta beror på att avgasenergin tar upp mer än en tredjedel samt att vätskekylda motorer är mer luftkylda än man kan tro. Har de dessutom en oljekylare så transporterar även den bort en del värme.
Antar att detta är verkningsgraden vid full last? Denna blir i så fall något missvisande i sammanhanget då man räknar fram den från tillsatt bensins energiinnehåll, inte värmemängd frigjord vid förbränningen. Då en motor går fett vid hög last så är värme frigjort alltid betydligt mindre än bränslets energiinnehåll.
Den mekaniska pumpen måste som sagt dimensioneras mot värsta driftfall, vilket troligen är lågt varvtal med max moment. Den elpump som BMW använder behöver dock inte överdimensioneras för höga varvtal för att ha tillräcklig kapacitet på låga varvtal. Då ligger trots allt denna på 200W, nästan dubbelt så mycket som Davies Craigs 80 liters pump. |
||||||
Vilket i praktiken innebär en halvering av flödeskravet från de siffror jag skrev. Dvs 30l/min för en lågt specad pump där man lever på termisk tröghet och inte är termiskt stabil vid kontinuerlig maxlast och ca 90 l/min så kan man stå på fulleffekt hela dan. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Gross Glockner/death valley, husvagn, extraljus. Ihop blir det inte kul alls men lär aldrig inträffa med en "lekbil". _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Hmm, nu börjar vi närma oss det flöde pumpen klarar "Dvs 30l/min för en lågt specad pump", pumpen skall klara +20liter/min. Men den känns fortfarande lite för liten, men det kan vara som "leverantören" säger, att folk åker med denna pump utan problem. Gäller naturligtvis att ha vatten/oljekyl, luftflöden etc i ordning. |
||||||
Ja för motorer i banbilar används ju aldrig på fullast Eftersom det är en elpump så är inte heller motorvarvtalet relevant utan det man får dimensionera efter är snarare kylning vid max effekt; typ körning på autobahn med maxfart under långa perioder. |
||||||
Det är ju sällan man matar på i 70 blås på momentmax i en kvart i alla fall, sen beror det ju såklart på vem som kör med.
och inte är det på flera tusen meters höjd eller 60*C i omgivningen heller. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Sviestad samt korta och långa Mantorp, fullgaspass 30minuter/pass för nöjes skull samt eventuellt inhopp i roadsport och eller SLC Sportvagn. Till och från banan också. _________________ Marcus Raninger Nuvarande: Cooper S R53 & BMW E36 Turbo, Sålda: S40 Callenge, P 924, Datzun 240Z, Hayabusa Super Seven, M3 E36 långlopp, Stingray -72 |
||||||
Du kan köra pumpen konstant också (direkt 12V). Rekommenderas för dragracing och rallycross. Annars kan du Ringa Davies Craigs representant för en ny. Klicka här. Den nya digitala styrboxen är guld men kostar också 2450:- mot 1375:- för den gamla analoga. För data så Klicka här(hemsidan under ombyggnad så 110-literspumpen är inte med). Det finns en del intressanta artiklar att läsa ang. dimensionering: EWP as a Booster Pump Heat Soak Effect on Engines Pump Too Fast Fallacy Best Control of Two EWPs Engineering Talk article om man nu ersätter orginalpumpen med en elektrisk så måste man ev. ta bort/bygga om termostaten, samt ev. bygga om vattenkanaler till kupévärme. |
||||||
Ringde faktiskt TS-Motor igår för pris. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Eftersom pumpvarvtalet är frikopplat från motorvarvtalet så är momentmax mindre kritiskt. Problemet blir istället max effektuttag. På en snabb bana så kan dessutom 60-70% av tiden spenderas med fullgas då i regel också inom ett varvtalsintervall på ca 3000 rpm, där max varvtal utgör den övre delen av detta intervall. Eftersom man också vill köra med så små kylare som möjligt samtidigt som utetemperaturen även vid bankörning kan vara hög så ställer ju även detta höga krav. |
||||||
Funkar den där med en Meziere elpump också, eller är den exklusivt för dave craigpumparna? Finns det generella styrsystem som inte bryr sig om märket på pumpen? |
||||||
Varför måste man bygga om/ta bort termostaten |
||||||
Det finns inte en enda fråga som jag inte ställt på detta forumet. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||||
Det är okej att pumpen reglerar tempen, men om man låter pumpen gå oreglerat och har termostaten kvar då |
||||||
Davies craig digitala controller skiter nog i vad den styr bara strömmen inte är åt h-e för hög.
Det går att ha termostaten kvar också. Men om du tar bort orginalpump så kankse det inte blir något flöde till termostaten och då hinner motorn koka innan termostaten öppnar Inget att skratta åt alltså. Du Edlund: Varför vill man köra med så liten kylare som möjligt? (Dum fråga från mig som kör långlopp kanske.) |
||||||
kanske för att en liten kylare med mindre vatten i är lättare
att köra med DC's regulator OCH termostat är ju som att ha bälte och hängslen. _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||||||
Som redan nämnts så ger det en lägre vikt, men viktigare, ett lägre luftmotstånd. Kör man långlopp så kanske man dock ska vara försiktig med att göra kylarna mindre. I årets Le Mans så körde ex. Peugeot med mindre kylare än Audi för en bätte aerodynamik, men när det började regna så fick man problem med att vått smuts från banan satte igen kylarna, vilket gjorde att man vid depåstoppen blev tvunga att spendera en del tid på rengörning av kylarna. |
||||||
Det var lite därför vi satte stor kylare på Mazdan. Gamla Kadetten hade ibland kylproblem i slutet på rejset.
På Kadetten körde vi för övrigt med elvattenpump. Där fick vi bygga ett yttre fördelningsrör för att få flöde till värmepaketet. - Ja jag vet: Nu säger ni att värmepaket är mer vikt. Men faktum är att i regn och kyla framförallt i oktober så var det guld. Om föraren slipper irritera sig på en ruta som immar igen så kör han snabbare och framför allt säkrare. Då hade vi orginalpaket. Nu på Mazdan har vi snott ett från närmsta traktorgrävare. Små fina aggregat. Åter till vattenpumpen så körde vi den med analog styrning först men andra året så rationaliserade vi bort den och körde konstant. Funkade utan problem. |
||||||
Tänkte endast ha termostat och strunta i regulatorn.
Varför skulle jag inte få något flöde till termostaten ? Är det en "vanlig bilmotor" du tänker på ? Pumpen sitter på "samma ställe" oavsett om den är original eller elektrisk (Hayabusa motor) |
||||||
Racetech Elektrisk vattenpump. Hur mycket flöde behöver man ? | << 1, 2, 3 >> 9 besök senaste veckan (31674 totalt) |