Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Elektrisk vattenpump. Hur mycket flöde behöver man ?
<<   1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (31674 totalt)
JE Jr
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 154



Men 160l/h vid 6000 rpm, det är nog inte det som är det mest kritiska driftsfallet för en produktionsmotor. De är ju mekaniskt drivna via vevaxeln, så jag tror att det dimensionerande (förutom att man vill undvika kavitation vid maxvarv) är ett lågvarvsfall, dvs typ tomgång, något över, eller kanske nåt lågvarvsfall med mycket last.

Vår kylexpert är på semester den här veckan, jag ska försöka komma ihåg att fråga honom om värsta driftsfallet/dimensionerande driftsfallet när han kommer tillbaks.

_________________
Johan Eriksson
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



2fast4u skrev:
180hk är ca 132 kW. En otto har verkningsgrad på ca 33% och förlusterna fördelas (nästan) jämnt mellan kylning och avgas. Då ska du med andra ord kyla bort ca 132kW i kylsystemet vid fulleffekt. Man vill inte ha speciellt mycket mer än ca 10-15 graders temperaturstegring på vattnet genom motorn och det ger flödesbehovet. Anta 10 grader, värmekapacitiviteten vatten = 4180J/K/kg -> mp =132000/4180/10=3.16kg/s => ca 180 l/min. Detta flöde är rimligt för att klara kontinuerligt maxeffektuttag med en deltaT över motorn på ca 10 grader. Dimensionera mot ett medeleffektuttag på ca hälften och en deltaT uppåt 15 grader så skulle du kunna klara dig med nedåt 60 l/min. Lägre än så skulle jag inte gå. Det känns som en skamgräns och att dimensionera mot kontinuerligt maxeffektuttag är att betrakta som överdimensionerat, om det inte är en lastbil ...

Johan kommer säkert rätta mig på verkningsgraden på en otto men jag tror den är rimlig, jag är mest insatt i diesel.


Andelen som tas upp av kylsystemet är vanligen något mindre, runt 15%. Detta beror på att avgasenergin tar upp mer än en tredjedel samt att vätskekylda motorer är mer luftkylda än man kan tro. Har de dessutom en oljekylare så transporterar även den bort en del värme.

Big Al skrev:
2fast4u: min motor (yb) ligger på 26% verkningsgrad original


Antar att detta är verkningsgraden vid full last? Denna blir i så fall något missvisande i sammanhanget då man räknar fram den från tillsatt bensins energiinnehåll, inte värmemängd frigjord vid förbränningen. Då en motor går fett vid hög last så är värme frigjort alltid betydligt mindre än bränslets energiinnehåll.

JE Jr skrev:
Men 160l/h vid 6000 rpm, det är nog inte det som är det mest kritiska driftsfallet för en produktionsmotor. De är ju mekaniskt drivna via vevaxeln, så jag tror att det dimensionerande (förutom att man vill undvika kavitation vid maxvarv) är ett lågvarvsfall, dvs typ tomgång, något över, eller kanske nåt lågvarvsfall med mycket last.

Vår kylexpert är på semester den här veckan, jag ska försöka komma ihåg att fråga honom om värsta driftsfallet/dimensionerande driftsfallet när han kommer tillbaks.


Den mekaniska pumpen måste som sagt dimensioneras mot värsta driftfall, vilket troligen är lågt varvtal med max moment.

Den elpump som BMW använder behöver dock inte överdimensioneras för höga varvtal för att ha tillräcklig kapacitet på låga varvtal. Då ligger trots allt denna på 200W, nästan dubbelt så mycket som Davies Craigs 80 liters pump.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5567



Johan Edlund skrev:
... en hel massa klokskap ...


Vilket i praktiken innebär en halvering av flödeskravet från de siffror jag skrev. Dvs 30l/min för en lågt specad pump där man lever på termisk tröghet och inte är termiskt stabil vid kontinuerlig maxlast och ca 90 l/min så kan man stå på fulleffekt hela dan.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18602



Johan Edlund skrev:
Då ligger trots allt denna på 200W, nästan dubbelt så mycket som Davies Craigs 80 liters pump.


Gross Glockner/death valley, husvagn, extraljus.

Ihop blir det inte kul alls men lär aldrig inträffa med en "lekbil".

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635


Trådstartare
2fast4u skrev:
Johan Edlund skrev:
... en hel massa klokskap ...


Vilket i praktiken innebär en halvering av flödeskravet från de siffror jag skrev. Dvs 30l/min för en lågt specad pump där man lever på termisk tröghet och inte är termiskt stabil vid kontinuerlig maxlast och ca 90 l/min så kan man stå på fulleffekt hela dan.


Hmm, nu börjar vi närma oss det flöde pumpen klarar "Dvs 30l/min för en lågt specad pump", pumpen skall klara +20liter/min. Men den känns fortfarande lite för liten, men det kan vara som "leverantören" säger, att folk åker med denna pump utan problem. Gäller naturligtvis att ha vatten/oljekyl, luftflöden etc i ordning.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



MaZ skrev:
Johan Edlund skrev:
Då ligger trots allt denna på 200W, nästan dubbelt så mycket som Davies Craigs 80 liters pump.


Gross Glockner/death valley, husvagn, extraljus.

Ihop blir det inte kul alls men lär aldrig inträffa med en "lekbil".


Ja för motorer i banbilar används ju aldrig på fullast

Eftersom det är en elpump så är inte heller motorvarvtalet relevant utan det man får dimensionera efter är snarare kylning vid max effekt; typ körning på autobahn med maxfart under långa perioder.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18602



Det är ju sällan man matar på i 70 blås på momentmax i en kvart i alla fall, sen beror det ju såklart på vem som kör med.
och inte är det på flera tusen meters höjd eller 60*C i omgivningen heller.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MarcuZ
Linköping
Här sen Maj 2005
Inlägg: 253



MaZ skrev:
Det är ju sällan man matar på i 70 blås på momentmax i en kvart i alla fall, sen beror det ju såklart på vem som kör med.
och inte är det på flera tusen meters höjd eller 60*C i omgivningen heller.

Sviestad samt korta och långa Mantorp, fullgaspass 30minuter/pass för nöjes skull samt eventuellt inhopp i roadsport och eller SLC Sportvagn. Till och från banan också.

_________________
Marcus Raninger

Nuvarande: Cooper S R53 & BMW E36 Turbo,
Sålda: S40 Callenge, P 924, Datzun 240Z, Hayabusa Super Seven, M3 E36 långlopp, Stingray -72
Citera
Svalle
Åstorp, Skåne
Här sen Jan 2005
Inlägg: 99



KristianAE86 skrev:
Ja har en Davies Craig 80 pump men saknar styrboxen...nån som har en ?

Du kan köra pumpen konstant också (direkt 12V). Rekommenderas för dragracing och rallycross.
Annars kan du Ringa Davies Craigs representant för en ny. Klicka här. Den nya digitala styrboxen är guld men kostar också 2450:- mot 1375:- för den gamla analoga.
För data så Klicka här(hemsidan under ombyggnad så 110-literspumpen är inte med).
Det finns en del intressanta artiklar att läsa ang. dimensionering:
EWP as a Booster Pump
Heat Soak Effect on Engines
Pump Too Fast Fallacy
Best Control of Two EWPs
Engineering Talk article
om man nu ersätter orginalpumpen med en elektrisk så måste man ev. ta bort/bygga om termostaten, samt ev. bygga om vattenkanaler till kupévärme.

_________________
/En tanke från Sverker ottosson. Jag har åsikter om allt.
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Svalle skrev:
KristianAE86 skrev:
Ja har en Davies Craig 80 pump men saknar styrboxen...nån som har en ?

Du kan köra pumpen konstant också (direkt 12V). Rekommenderas för dragracing och rallycross.
Annars kan du Ringa Davies Craigs representant för en ny. Klicka här. Den nya digitala styrboxen är guld men kostar också 2450:- mot 1375:- för den gamla analoga.
.......tonvis med länkar.........


Ringde faktiskt TS-Motor igår för pris.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



MaZ skrev:
Det är ju sällan man matar på i 70 blås på momentmax i en kvart i alla fall, sen beror det ju såklart på vem som kör med.
och inte är det på flera tusen meters höjd eller 60*C i omgivningen heller.


Eftersom pumpvarvtalet är frikopplat från motorvarvtalet så är momentmax mindre kritiskt. Problemet blir istället max effektuttag. På en snabb bana så kan dessutom 60-70% av tiden spenderas med fullgas då i regel också inom ett varvtalsintervall på ca 3000 rpm, där max varvtal utgör den övre delen av detta intervall.

Eftersom man också vill köra med så små kylare som möjligt samtidigt som utetemperaturen även vid bankörning kan vara hög så ställer ju även detta höga krav.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862



Svalle skrev:
KristianAE86 skrev:
Ja har en Davies Craig 80 pump men saknar styrboxen...nån som har en ?

Du kan köra pumpen konstant också (direkt 12V). Rekommenderas för dragracing och rallycross.
Annars kan du Ringa Davies Craigs representant för en ny. Klicka här. Den nya digitala styrboxen är guld men kostar också 2450:- mot 1375:- för den gamla analoga.
För data så Klicka här(hemsidan under ombyggnad så 110-literspumpen är inte med).
Det finns en del intressanta artiklar att läsa ang. dimensionering:
EWP as a Booster Pump
Heat Soak Effect on Engines
Pump Too Fast Fallacy
Best Control of Two EWPs
Engineering Talk article
om man nu ersätter orginalpumpen med en elektrisk så måste man ev. ta bort/bygga om termostaten, samt ev. bygga om vattenkanaler till kupévärme.


Funkar den där med en Meziere elpump också, eller är den exklusivt för dave craigpumparna?
Finns det generella styrsystem som inte bryr sig om märket på pumpen?
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635


Trådstartare
Svalle skrev:
om man nu ersätter orginalpumpen med en elektrisk så måste man ev. ta bort/bygga om termostaten, samt ev. bygga om vattenkanaler till kupévärme.


Varför måste man bygga om/ta bort termostaten

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862



Libell skrev:
Svalle skrev:
om man nu ersätter orginalpumpen med en elektrisk så måste man ev. ta bort/bygga om termostaten, samt ev. bygga om vattenkanaler till kupévärme.


Varför måste man bygga om/ta bort termostaten


Det finns inte en enda fråga som jag inte ställt på detta forumet.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=659770#659770
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635


Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
Libell skrev:
Svalle skrev:
om man nu ersätter orginalpumpen med en elektrisk så måste man ev. ta bort/bygga om termostaten, samt ev. bygga om vattenkanaler till kupévärme.


Varför måste man bygga om/ta bort termostaten


Det finns inte en enda fråga som jag inte ställt på detta forumet.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=659770#659770


thumbs up
Det är okej att pumpen reglerar tempen, men om man låter pumpen gå oreglerat och har termostaten kvar då

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Svalle
Åstorp, Skåne
Här sen Jan 2005
Inlägg: 99



Davies craig digitala controller skiter nog i vad den styr bara strömmen inte är åt h-e för hög.

Det går att ha termostaten kvar också.
Men om du tar bort orginalpump så kankse det inte blir något flöde till termostaten och då hinner motorn koka innan termostaten öppnar Inget att skratta åt alltså.

Du Edlund: Varför vill man köra med så liten kylare som möjligt? (Dum fråga från mig som kör långlopp kanske.)

_________________
/En tanke från Sverker ottosson. Jag har åsikter om allt.
Citera
grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181



kanske för att en liten kylare med mindre vatten i är lättare

att köra med DC's regulator OCH termostat är ju som att ha bälte och hängslen.

_________________
Micke Bergman
Alfetta GTV 2.0 - Roadsport
Alfa 75 TS - Endurance
164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18602



och mindre luftmotstånd! thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Svalle skrev:
Du Edlund: Varför vill man köra med så liten kylare som möjligt? (Dum fråga från mig som kör långlopp kanske.)


Som redan nämnts så ger det en lägre vikt, men viktigare, ett lägre luftmotstånd.

Kör man långlopp så kanske man dock ska vara försiktig med att göra kylarna mindre. I årets Le Mans så körde ex. Peugeot med mindre kylare än Audi för en bätte aerodynamik, men när det började regna så fick man problem med att vått smuts från banan satte igen kylarna, vilket gjorde att man vid depåstoppen blev tvunga att spendera en del tid på rengörning av kylarna.
Citera
Svalle
Åstorp, Skåne
Här sen Jan 2005
Inlägg: 99



Det var lite därför vi satte stor kylare på Mazdan. Gamla Kadetten hade ibland kylproblem i slutet på rejset.

På Kadetten körde vi för övrigt med elvattenpump. Där fick vi bygga ett yttre fördelningsrör för att få flöde till värmepaketet. - Ja jag vet: Nu säger ni att värmepaket är mer vikt. Men faktum är att i regn och kyla framförallt i oktober så var det guld. Om föraren slipper irritera sig på en ruta som immar igen så kör han snabbare och framför allt säkrare. Då hade vi orginalpaket. Nu på Mazdan har vi snott ett från närmsta traktorgrävare. Små fina aggregat.

Åter till vattenpumpen så körde vi den med analog styrning först men andra året så rationaliserade vi bort den och körde konstant. Funkade utan problem.

_________________
/En tanke från Sverker ottosson. Jag har åsikter om allt.
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635


Trådstartare
Grendel skrev:

att köra med DC's regulator OCH termostat är ju som att ha bälte och hängslen.

Tänkte endast ha termostat och strunta i regulatorn.

Svalle skrev:

Det går att ha termostaten kvar också.
Men om du tar bort orginalpump så kankse det inte blir något flöde till termostaten och då hinner motorn koka innan termostaten öppnar Inget att skratta åt alltså.

Varför skulle jag inte få något flöde till termostaten ? Är det en "vanlig bilmotor" du tänker på ?
Pumpen sitter på "samma ställe" oavsett om den är original eller elektrisk (Hayabusa motor)

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Racetech
Elektrisk vattenpump. Hur mycket flöde behöver man ?
<<   1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (31674 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande