Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
7194 besök totalt |
Installera Bromsreduceringsventil
Fick med en Bromsreduceringsventil till min alfa 155 http://62.181.75.60:80/Default.aspx? Eftersom bromsrören till lastkännaren inte ser allt för roliga ut tänkte jag smälla två flugor med en smäll. Skrota lastkännarn och alla krångliga rör runt den. För att inte bromsa för mycket med bakhjulen tänkte jag installera denna reduceringsventil Denna vill man ju självklart ha tillgänglig så man får dra om alla bromsrör bakåt. Det är iofs inte hela världen men det är tvåkrets system på bilen. Hur gör man då? Måste man ha två reduceringsventiler? Kan man bygga om till en krets och sätta ett T-kors efter? Vad säger SBF? Tips på något bra ställe att ha den på i en 155a? _________________ Bartek "Berra" Brejski |
||||
Du får reda ut hur det är kopplat nu. Du kan ha kretsarna på flera sätt, original kanske höger fram och vänster bak utgör en krets, och vice versa, eller så är det triangeldelat, som på Volvo, att ett bakhjul hänger ihop med båda fram...
Hursomhelst, ska du bygga om så att du får en krets fram och en bak blir det lite att fundera på. Du måste se till att balansen blir rätt. Bilprovningen gillar inte justerbara reduceringsventiler... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Systemet är diagonal kopplat enl. v-bok, se bifogad bild.
Det går 4 rör från huvudbromscylinder, de bakre (HC) går till höger fram och vänster bak, de främre då till vänster fram och höger bak. Måste man då flytta över så man har framhjulen på de främre uttagen och bakhjulen på det bakre? Ska man då gå från HC med två rör till ett T-kors -> reduceringsventil -> t-kors -> bakhjulen eller ta bort det det första t-korset och plugga uttaget? SBF tycker inte om mina lexan rutor heller men brukar inte reagera så jag hoppas på samma här. ![]() _________________ Bartek "Berra" Brejski |
||||
Tja, koppla om eller så får du ha två reduceringsventiler...men jag vet inte hur ABS-systemet hanterar en omkoppling. Det kan knasa sig.
SBF=Svenska Bilsportförbundet, men du kanske menar ASB (AB Svensk Bilprovning)? ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Re:
SBF? hehe hjärnsläpp =) Har ingen ABS på bilen. _________________ Bartek "Berra" Brejski |
||||
Re:
Koppla om på HC och sen jobba in balansen är väl att se som rätt väg att gå medan T-korsvarianten får bli fullösningen. Redan idag verkar bilen byggd för att hantera samma tryck ut från HC och sen fixa balansen med hjälp av regulatorn (4 på bilden). Den ställbara reduceringen borde kunna göra samma jobb? _________________ /Kristian Elisson |
||||
Re:
Ett problem är att jag har två rör från HC till lastkännaren (nr 4) så de blir t-kors eller två ställbara regulatorer? _________________ Bartek "Berra" Brejski |
||||
Så nu är det klart, flytta om rören på HC så att jag har framhjulen på samma krets och bakhjulen på det andra. Pluggade det ena uttaget och gick med endast ett rör bakåt. Reduceringsventilen verkar fungera bra.
Men jag tycker att jag har tappat känslan i pedalen. Kan vara inbillning men nu har jag plötsligt ett stort "döläge" och sedan är det mycket bromskraft per mm nertryckt pedal. Luftat har jag gjort 3-4 gånger. Någon som har varit med om något liknande eller kan gissa på vad det beror på? _________________ Bartek "Berra" Brejski |
||||
Re:
Jaha, då var det inte mycket att göra. Men känns konstigt att det ska bli så mycket "sämre" jämfört med lastavkännaren som hade snarlik funktion. _________________ Bartek "Berra" Brejski |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
7194 besök totalt |