Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Installera Bromsreduceringsventil
7194 besök totalt
Berra
Tollarp
Här sen Maj 2003
Inlägg: 186


Trådstartare
Installera Bromsreduceringsventil

Fick med en Bromsreduceringsventil till min alfa 155 http://62.181.75.60:80/Default.aspx?Product=07a4f1c2-8df8-46b8-8722-84 . . . .

Eftersom bromsrören till lastkännaren inte ser allt för roliga ut tänkte jag smälla två flugor med en smäll. Skrota lastkännarn och alla krångliga rör runt den. För att inte bromsa för mycket med bakhjulen tänkte jag installera denna reduceringsventil

Denna vill man ju självklart ha tillgänglig så man får dra om alla bromsrör bakåt. Det är iofs inte hela världen men det är tvåkrets system på bilen. Hur gör man då? Måste man ha två reduceringsventiler? Kan man bygga om till en krets och sätta ett T-kors efter? Vad säger SBF?

Tips på något bra ställe att ha den på i en 155a?

_________________
Bartek "Berra" Brejski
Citera
Berra
Tollarp
Här sen Maj 2003
Inlägg: 186


Trådstartare
Upp!

Någon som har bra tips? Går två rör från huvudbromscylindern till lastavkännaren bak. Kan jag verkligen sätta t-kors både fram och bak?

_________________
Bartek "Berra" Brejski
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5858



Du får reda ut hur det är kopplat nu. Du kan ha kretsarna på flera sätt, original kanske höger fram och vänster bak utgör en krets, och vice versa, eller så är det triangeldelat, som på Volvo, att ett bakhjul hänger ihop med båda fram...

Hursomhelst, ska du bygga om så att du får en krets fram och en bak blir det lite att fundera på. Du måste se till att balansen blir rätt.

Bilprovningen gillar inte justerbara reduceringsventiler...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Berra
Tollarp
Här sen Maj 2003
Inlägg: 186


Trådstartare
Systemet är diagonal kopplat enl. v-bok, se bifogad bild.

Det går 4 rör från huvudbromscylinder, de bakre (HC) går till höger fram och vänster bak, de främre då till vänster fram och höger bak.

Måste man då flytta över så man har framhjulen på de främre uttagen och bakhjulen på det bakre?

Ska man då gå från HC med två rör till ett T-kors -> reduceringsventil -> t-kors -> bakhjulen eller ta bort det det första t-korset och plugga uttaget?

SBF tycker inte om mina lexan rutor heller men brukar inte reagera så jag hoppas på samma här.


_________________
Bartek "Berra" Brejski
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5858



Tja, koppla om eller så får du ha två reduceringsventiler...men jag vet inte hur ABS-systemet hanterar en omkoppling. Det kan knasa sig.

SBF=Svenska Bilsportförbundet, men du kanske menar ASB (AB Svensk Bilprovning)? ;-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 785



men är det inte som så att de inte gillar inifrån ställbara bromsreduceringsventiler

_________________
Mats Andersen
Citera
Berra
Tollarp
Här sen Maj 2003
Inlägg: 186


Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Tja, koppla om eller så får du ha två reduceringsventiler...men jag vet inte hur ABS-systemet hanterar en omkoppling. Det kan knasa sig.

SBF=Svenska Bilsportförbundet, men du kanske menar ASB (AB Svensk Bilprovning)? ;-)

/Gustaf


SBF? hehe hjärnsläpp =)

Har ingen ABS på bilen.

_________________
Bartek "Berra" Brejski
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Berra skrev:
Måste man då flytta över så man har framhjulen på de främre uttagen och bakhjulen på det bakre?

Ska man då gå från HC med två rör till ett T-kors -> reduceringsventil -> t-kors -> bakhjulen eller ta bort det det första t-korset och plugga uttaget?

Koppla om på HC och sen jobba in balansen är väl att se som rätt väg att gå medan T-korsvarianten får bli fullösningen.
Redan idag verkar bilen byggd för att hantera samma tryck ut från HC och sen fixa balansen med hjälp av regulatorn (4 på bilden). Den ställbara reduceringen borde kunna göra samma jobb?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Berra
Tollarp
Här sen Maj 2003
Inlägg: 186


Trådstartare
Re:

Kristian Larsson skrev:
Berra skrev:
Måste man då flytta över så man har framhjulen på de främre uttagen och bakhjulen på det bakre?

Ska man då gå från HC med två rör till ett T-kors -> reduceringsventil -> t-kors -> bakhjulen eller ta bort det det första t-korset och plugga uttaget?

Koppla om på HC och sen jobba in balansen är väl att se som rätt väg att gå medan T-korsvarianten får bli fullösningen.
Redan idag verkar bilen byggd för att hantera samma tryck ut från HC och sen fixa balansen med hjälp av regulatorn (4 på bilden). Den ställbara reduceringen borde kunna göra samma jobb?


Ett problem är att jag har två rör från HC till lastkännaren (nr 4) så de blir t-kors eller två ställbara regulatorer?

_________________
Bartek "Berra" Brejski
Citera
gascan
stockholm täby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 116



riv bort skiten å bygg nytt

_________________
marcus bontè
Citera
Berra
Tollarp
Här sen Maj 2003
Inlägg: 186


Trådstartare
Re:

gascan skrev:
riv bort skiten å bygg nytt


Inte aktuellt med tankte på att detta ska vara en bil att köra med och inte att bygga på. Projekt har jag tillräckligt med

_________________
Bartek "Berra" Brejski
Citera
Berra
Tollarp
Här sen Maj 2003
Inlägg: 186


Trådstartare
Så nu är det klart, flytta om rören på HC så att jag har framhjulen på samma krets och bakhjulen på det andra. Pluggade det ena uttaget och gick med endast ett rör bakåt. Reduceringsventilen verkar fungera bra.

Men jag tycker att jag har tappat känslan i pedalen. Kan vara inbillning men nu har jag plötsligt ett stort "döläge" och sedan är det mycket bromskraft per mm nertryckt pedal. Luftat har jag gjort 3-4 gånger.
Någon som har varit med om något liknande eller kan gissa på vad det beror på?

_________________
Bartek "Berra" Brejski
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Wilwood-ventiler; 'stjäl en del pedalväg.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Berra
Tollarp
Här sen Maj 2003
Inlägg: 186


Trådstartare
Re:

ice skrev:
Wilwood-ventiler; 'stjäl en del pedalväg.


Jaha, då var det inte mycket att göra. Men känns konstigt att det ska bli så mycket "sämre" jämfört med lastavkännaren som hade snarlik funktion.

_________________
Bartek "Berra" Brejski
Citera
Skruva banåkabil
Installera Bromsreduceringsventil
7194 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande