Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
6827 besök totalt |
Krafter i Krängningshämmarfäste?
Hej, Jag har byggt kränghämmare till Ultiman. Jag har gjort till både fram och bak. Fram har jag använt ett av de befintliga infästingarna till övre A-armens inre infästning i chassit. Den sitter där med ett "U" som sitter över/runt hela fästet och sedan sitter en 1/2" bult rakt igen alltihop. Fick lite kritik från en på Ultimaforumet som hävdade att lösningen inte var bra för att det "putting considerably more load into the mount which it was never designed for. Also the loads you are applying are at 90 degrees to the axis the mount is designed for." Vad tror ni om det? är det risk eller inte? Många bilar jag sett så har man ju helt enkelt svetsat lagerbockens fästplatta rakt i chassit med två cm MIG på varje sida och det verkar hålla. Jämfört med sådana lösningar så måste ju detta vara jättestarkt. ELLER?? Här ser ni bild på lösningen (detta är bara en prototyp som skall snyggas till senare) ![]() _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||
Men blir det så stora krafter i lagerbocken??
Den ska ju mestadels "bara" rotera däri men sen så har jag på min precis som du. då jag oxå har a-armar fram och det som verkar lite dumt är att på min när jag hissat och micklat lite därfram kan man tycka att kraften kommer lite snett i krängar röret och då vill krängaren röra bocken mer och påfresta den men du har din lagerbock så nära svetshylsan min är nog ungefär 100mm ifrån av monteringstekniska själ inget som jag ville utan jag ville haft det som du har gjort.... jag tror det ska fungera bra utan för mycket brytande krafter rotationen blir nog bra där... Sen är det möjligt att någon som har mer erfarenhet av knivkrängare hävdar något annat... Är öronen "Lockade" på undersidan det främre är ju inte det på ovansidan iallafall det ger ju klart mer styrka annars till örat beroende på hur infästningen ser ut i ramen innanför örat.. Mvh _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||
om krängaren kan rotera riktigt fritt i lagerbocken så ska bocken endast se kraft rakt uppåt eller nedåt exakt motsvarande kraften i "endlinken" (simpel friläggning, en av de få mekanikprinciper jag minns ordentligt).
Hur stor den kraften blir beror på bilens "krängningströghet" (krängaren, fjädrarna, dämparna, massorna etc samt naturligtvis bumpkraft och/eller krängningsvinkel från hjulet). Undrar om du på nåt sätt kan mäta krängarknivens maximala böjning (dvs mäta under den körning du vill göra)? På så sätt kan du ju räkna fram maximal kraft i efterhand och gissa om det är extremt eller inte (det behöver ju inte gå sönder första gången). Mäta är ju exaktare än att simulera. ![]() |
||
Re:
Hej, nej öronen är inte lockade/boxade. jag har ju en Ubalk som är i 4 mm gods runt hela "öronlösningen" så det käns ju som om det också skulle hjälpa fästöronen att hålla sig stabila. När man drar ihop allt blir det ju nästan en solid klump av järn ![]() Är det någon av "mattematikerna" som faktiskt vet hur mycket påfrästningar det blir i bockarna? _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||
Re:
Kan du plåta lite mer vinklar? Så man ser ramen bättre. Det är inte några jättebelastningar det är frågan om men det får absolut inte flexa, då förstörs effekten av krängarn. Det övre A-armsfästet är ofta inte så stabilt eftersom det inte ser så stora krafter och inte i den riktningen krängarn jobbar i alla fall. Men ofta på sådana här bilar så är det rätt kraftigt för säkerhets skull i alla fall. MVH Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Re:
OK skall fixa fram fler bilder ![]() _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||
Här är lite fler bilder. Lade också med en bild på den främre infästningen så ni ser hur "öronen" ser ut lite bättre. Som sagt detta är en prototyp för att testa funktionen. Sedan skall jag ha fästen frästa ur en bit istället för svetsade.
![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||
Jag ser nu att de "öronen" som krängaren sitter i faktiskt ser lite bättre ut än de som sitter fram (sista bilden) då de bakre inte är svetsade rakt in mot ramen utan de följer ramröret ut och är istället svetsade längst med balken. Ähh svårt att förklara... men de är iaf inte sämre än de främre
![]() _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||
Visst ska man stödja krängaren så långt ut som möjligt men det finns kanske kraftigare stöd lite längre in?
Det verkar vara grövre material som övre dämparfästet sitter i, finns det möjlighet att fästa i de ramdelarna (karossen verkar vara i vägen iofs)? Fåniga frågor kan ibland ge vettiga ideer. |
||
Re:
Mitt mål har varit att göra en "bolt on"-lösning och då har iaf inte jag lyckats komma på ett enda annat möjligt/rimligt alternativ. Övre fästet går inte, stången måste ju sitta så att kniven får plats och kniven är 240mm. Skulle man göra en svetsad lösning hade man kunnat sätta lagerbockarna några cm närmare karossen, alltså precis innanför "öronen" de sitter i nu. Skulle dock bli svårt att svetsa bra där utan att elda upp bilen ![]() _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||
Re:
Vad händer om fästet/bulten går sönder? Naturligtvis ändras kurvtagningsförmågan drastiskt (och man är lycklig om man klarar av att vara kvar på det svarta) men blir det katastrofalt? Eftersom det är övre A-armen där coilovern inte stödjer så borde det kollapsa totalt (risken är iaf mindre). Hur hade det fungerat att ha krängaren vänd åt andra hållet (parallellt med fyrkantsröret som avslutas med andra örat för övre A-armen)? Där ser det inte ut att vara lika krångligt att svetsa dit fästen (iaf inte när karossen är uppfälld) ![]() Men svets är inte "bolt-on". ![]() Det blir ju lite Chapman när infästningpunkter används till lite fler saker än vanligt. ![]() Hade krafterna från A-armen och krängaren sammanfallit i riktning (och tid, iofs broms mot curb in i Matorps Chikan borde ge bägge belastningarna) så hade det varit värre. |
||
Ta bort stötdämparen på en sida.
Sätt en mätklock mot lagerbocken, stativet/magentfoten skall stå på ett stadigt ställe en bit från lagerbocken. Låt bilen stå på motstånde sida på hjulen. Hissa under bärarma tills bilen lyfter från typ pallbocken. Kolla hur mycket det flexar, om det flexar. Vad sa jag du skulle ha för styvhet på krängaren? _________________ Johan Sjölinder |
||
Westfield använder en liknande lösning på sina bilar. Nu är väl dom flesta Westfields lättare än din bil, men det finns en hel del i UK som åker med V8 och jag har aldrig läst att det skall ha varit något problem med infästningarna. Fram sitter det ändå lite konstigare. Alubiten sitter endast i övre bulten.
![]() ![]() |
||
Re:
Jag uppfattade att den var bultad, jag menade bara att alla svetsar involverade i övrigt såg ok ut. Men som Fuling sa, du kan ju alltid mäta. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Racetech
![]() |
6827 besök totalt |