Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Ringen och bromsar, hur illa är det?
1 besök senaste veckan (1302 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Hade tänkt mig neråt Eifelbergen nästa sommar men känner mig lite osäker på hur väl bromsarna skulle fungera, jag har uppgraderat med bättre belägg och vätska och även kört hårt på bana efter uppgraderingen men hade inte 100% förtroende för grejerna.
Hur mycket värre är det att köra på Ringen kontra en svensk bana säg Gelleråsen? Spontant känns det som om hastigheten på Ringen är högre och man gör hårdare inbromsningar men samtidigt så borde det bli lite bättre kylning pga hastighten och de lite längre rakorna.

Bara att bita hål i plånboken och köpa större grejer? Missförstå mig inte nu, jag anser att bromsar är prio 1 och skall definitivt uppgradera men kanske inte just precis nu...

Ursäkta om det redan finns en tråd i ämnet men jag kollade igenom och hittade ingen.

BMW 330i -05
Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003

Inte för att jag är någon Ringen-veteran, men Ringen är nog generellt sett mycket snällare mot både bromsar och däck än vilken svensk bana. Problemet är väl istället att man ofta åker en så pass mycket längre sträcka på Ringen än på de svenska banorna.

Vår instruktör på Scuderia Hanseat kursen menar att man bara behöver göra tre hårda inbromsningar per varv på Ringen! thumbs up

Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Fast vid dessa tre hårda inbromsningar vill man vara säker att bromsarna fungerar, annars går det ganska illa!

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003

Nisse Classon skrev:
Fast vid dessa tre hårda inbromsningar vill man vara säker att bromsarna fungerar, annars går det ganska illa!

Jo, det är klart - inte är det långt till räckena inte!

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Men de tre bromsningarna är väl betydligt hårdare än på svenska banor eller motsvarar de typ långa rakan på Mantorp eller Anderstorp?

Kanske skall tillägga att min bil varvar ur i 205 knyck...

BMW 330i -05
Citera
christers_mille

Här sen Apr 2003

Ingen aning hur Ringen e jamfort med svenska banor, har aldrig sett en svensk bana men jamfort med typ Hockenheim, Spa o Nurburgs GP-bana e NS mycket snall mot bromsar o dack!

Visst det e ngra langa&harda inbromsningar men de e alla efter ganska langa rakor sa upgraderade belagg o bromsvatska e mer an tillrackligt for nastan alla bilar.

Det enda stallet du kan ha problem e Wehrseifen sa om du mycket gradvis bygger upp fran lugnt tempo Kallenhard->Wehrseifen kommer du o marka vart gransen e.

Aremberg(~200->90km/h) har du ju en jatteraka som kommer ha kylt ned bromsarna mer an nog, Bergwerk(~160-200->90km/h) lite tveksammare med kylning men du kommer nog va langsammare, sen har du bromsning till Klostertal(~160-190->80km/h), ovrigt e mycket kortare inbromsningar.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Tackar för svar, det låter ju bra det här!

Jag skall ju inte köra attack från början såklart, iaf inte första resan så det borde klara sig mao. thumbs up

BMW 330i -05
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Håller med tidigare talare angående ringens påfrestningar på däck och bromsar jmf med andra banor!
Detta gäller framförallt om man kör ett varv itaget och åker och kyler bromsar och däck efter ett varv.
De tre hårda inbromsningarna torde vara inför Armeberg, Wehrseifen och Breidscheid!
Samtliga från högfart och i nedförsbacke.
En nybörjare på ringen brukar dock fresta på bromsarna mycket mer än en van förare,
eftersom han bromsar mycket oftare än en van förare.
Därför bör man inte köra så fruktansvärt fort innan man lärt sig hitta runt och vet var man kan stå på över blinda krön etc.
Koncentrera dig på att hitta rätt linje innan du ökar tempot!!!
Det var lite snabbt mina synpunkter.

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Jag bromsade sönder mina bromsar första gången jag var på Ringen. Det var dock icke uppgraderade standardbromsar på en 318is E36. Felet var (precis som Peeter skriver) att jag bromsade för mycket.
Rådet att åka väldigt lugnt första vändorna är bra. thumbs up
Fast det är förstås inte så lätt att låta bli att gasa när man väl är där.

Malmköping
Här sen Nov 2002

Tror ju inte att de är de tre kraftiga inbromsningarna som mattar bilens bromsar, utan alla de feg bromsningar man kör som nybörjare !

NS BTG: 9.10.21

Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Fredrik C skrev:
Tror ju inte att de är de tre kraftiga inbromsningarna som mattar bilens bromsar, utan alla de feg bromsningar man kör som nybörjare !

Precis!!!
Då ligger många och fegbromsar lite stup i kvarten.
och till slut blir det lite för mycket för de stackars bromsarna. :attentn2:

Nürburgring
1 besök senaste veckan (1302 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande