Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1 besök senaste veckan (1302 totalt) |
Ringen och bromsar, hur illa är det?
Hade tänkt mig neråt Eifelbergen nästa sommar men känner mig lite osäker på hur väl bromsarna skulle fungera, jag har uppgraderat med bättre belägg och vätska och även kört hårt på bana efter uppgraderingen men hade inte 100% förtroende för grejerna. Hur mycket värre är det att köra på Ringen kontra en svensk bana säg Gelleråsen? Spontant känns det som om hastigheten på Ringen är högre och man gör hårdare inbromsningar men samtidigt så borde det bli lite bättre kylning pga hastighten och de lite längre rakorna. Bara att bita hål i plånboken och köpa större grejer? Missförstå mig inte nu, jag anser att bromsar är prio 1 och skall definitivt uppgradera men kanske inte just precis nu... ![]() Ursäkta om det redan finns en tråd i ämnet men jag kollade igenom och hittade ingen. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Inte för att jag är någon Ringen-veteran, men Ringen är nog generellt sett mycket snällare mot både bromsar och däck än vilken svensk bana. Problemet är väl istället att man ofta åker en så pass mycket längre sträcka på Ringen än på de svenska banorna.
Vår instruktör på Scuderia Hanseat kursen menar att man bara behöver göra tre hårda inbromsningar per varv på Ringen! ![]() _________________ Mårten Olsson PCS 7003 |
||
Men de tre bromsningarna är väl betydligt hårdare än på svenska banor eller motsvarar de typ långa rakan på Mantorp eller Anderstorp?
Kanske skall tillägga att min bil varvar ur i 205 knyck... ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Ingen aning hur Ringen e jamfort med svenska banor, har aldrig sett en svensk bana men jamfort med typ Hockenheim, Spa o Nurburgs GP-bana e NS mycket snall mot bromsar o dack!
Visst det e ngra langa&harda inbromsningar men de e alla efter ganska langa rakor sa upgraderade belagg o bromsvatska e mer an tillrackligt for nastan alla bilar. Det enda stallet du kan ha problem e Wehrseifen sa om du mycket gradvis bygger upp fran lugnt tempo Kallenhard->Wehrseifen kommer du o marka vart gransen e. Aremberg(~200->90km/h) har du ju en jatteraka som kommer ha kylt ned bromsarna mer an nog, Bergwerk(~160-200->90km/h) lite tveksammare med kylning men du kommer nog va langsammare, sen har du bromsning till Klostertal(~160-190->80km/h), ovrigt e mycket kortare inbromsningar. _________________ Christer Hallgren, München/Tält vid Kallenhard:) |
||
Håller med tidigare talare angående ringens påfrestningar på däck och bromsar jmf med andra banor!
Detta gäller framförallt om man kör ett varv itaget och åker och kyler bromsar och däck efter ett varv. De tre hårda inbromsningarna torde vara inför Armeberg, Wehrseifen och Breidscheid! Samtliga från högfart och i nedförsbacke. En nybörjare på ringen brukar dock fresta på bromsarna mycket mer än en van förare, eftersom han bromsar mycket oftare än en van förare. Därför bör man inte köra så fruktansvärt fort innan man lärt sig hitta runt och vet var man kan stå på över blinda krön etc. Koncentrera dig på att hitta rätt linje innan du ökar tempot!!! Det var lite snabbt mina synpunkter. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
Jag bromsade sönder mina bromsar första gången jag var på Ringen. Det var dock icke uppgraderade standardbromsar på en 318is E36. Felet var (precis som Peeter skriver) att jag bromsade för mycket.
Rådet att åka väldigt lugnt första vändorna är bra. ![]() Fast det är förstås inte så lätt att låta bli att gasa när man väl är där. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Precis!!! Då ligger många och fegbromsar lite stup i kvarten. och till slut blir det lite för mycket för de stackars bromsarna. :attentn2: _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1 besök senaste veckan (1302 totalt) |