Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda miata -91 "kurvtagningsmaskinen"
2 besök senaste veckan (9206 totalt)
johanpj
Åstorp
Här sen Jul 2008
Inlägg: 12


Trådstartare
inköppt för lite banåkning och gämna ut kurvorna på vägen



_________________
Johan Andersson
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Perfa beskrivning av en Miata! thumbs up

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Johans Miata är röd liten rolig sak - en enkel & bra förklaring till en bil.

http://www.youtube.com/watch?v=WghSha0I0tk

Johan själv behöver ingen förklaring:


Att han fått låna mina nya 17" med nya TOYo R888 gör ju inte saken bättre då han
kör som en biltjyyyyv ibland....
Förra gången han fick testa dem så var det knappt han kom tebaxs till garaget igen... thumbs up

Bildbevis på stölden:


Filmbevis på samma sak:
http://www.youtube.com/watch?v=48mlDFtQxNY
.

Tidigare har vi monterat Greenstuff belägg, & hårdare kränghämmare med nya
bussningar, detta gjorde bilen till en annan bil - enkelt förklarat.


Igår höll vi på i 10 timmar att byat till Gula KONI runtom med Lesjöfors fjädrar.
KONI fjädrarna var nog litta mjuka enligt ett visst japanskt bilforum på nätet.... :-)

I garaget...



Det sitter Mazdaspeed fjäderbensstag och undre bärarmsstag bak... eller vad det


Film: http://www.youtube.com/watch?v=krVuyLDLhV0

Garagemekarens bäste vän på plats:


Framdämparna:

Gula KONI med Lesjöforsfjädrar


Montering


krängarna med nya bussningar, orginalen var några milimeter tjocka typ...
Dessa e "bättre"


Greenstuff belägg:


Rejäla vertyg är väl aldrig underskattade va ?
En rejäl hammare o ett 50-tal slag så släppte kullededen till övre bärarmen så vi
kunde få ur fjäderbenet:




Förarplats:


Johans ide om att fixa plats till extra mätare: - man pluggar simpelt de centrala
luftkanalerna & trycker in mätarna där istället: 52mm mätare passar perfekt där:

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



Störtskön bil!

Du får titta in på denna sidan emellanåt också... http://www.miatasportclub.se/

Men vad är det där silvriga fyrkantiga som sitter under värmereglagen?

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



bfd_henriksson skrev:
Störtskön bil!

Du får titta in på denna sidan emellanåt också... http://www.miatasportclub.se/

Men vad är det där silvriga fyrkantiga som sitter under värmereglagen?



kallas visst ljudförvrängare .... & i bakluckan har han väl fortfarande antingen sin radiostyrda monstertruck - eller baslådan :-)


edit:.. idag har han iaf lämnat tillbaxs mina R-däck... - inklusive ett litet märke på en fälg som bevis för att han nyttkat däcken till maxs

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
johanpj
Åstorp
Här sen Jul 2008
Inlägg: 12


Trådstartare
hehe nej ingen baslåda och inga grejer alls i bagaget hellst.

bfd_henriksson: du menar popplådan (stereon) den kan behövas som lite lugnande bakgrundsmusik i körningen

Igår köppte jag nya "race fälgar" det blev Fyrekrade jätte lätta Lenso med toyos r-888 205*50*15:D
himla sat-ns skillnad! inga problem att ta kurvor i höga hastigheter, på gränsen utan att det känns farligt, skit kul! och med dom nya konidämparna blev det än bättre.
sänkte även förarstolen 25mm genom att plocka bort skenorna och göra egna 8mm alufästen på jobb.

bara ett litet oljelekage som ska fixas sen är den gon nog för banan!




_________________
Johan Andersson
Citera
freiman
tibro
Här sen Apr 2007
Inlägg: 113



lite gocart känsla kan ja tänka mig??

_________________
johan freiman
Citera
johanpj
Åstorp
Här sen Jul 2008
Inlägg: 12


Trådstartare
Aa nu börjar det likana lite gokartkännsla:)
fattas bara ett par nya stolar. .tror jag.
får väl vänta till vintern då blir det motorn som ska "filas till".

_________________
Johan Andersson
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



FYRekrade fälgar!
Det är inte vanligt va?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 856



Njä, tror Lenzo (stavning) har någon modell. Eller kanske mer korrekt hade...

Edit 1: Fast jag är väl ute å snurrar igen som vanligt...kryper tebax in i hörnet......

Edit 2: Fast dom e grymt lika Axis...

Ska jag va tyst nu..??

_________________
Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis"
Legitimerad tvålkoppsförare..
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



KristianAE86 skrev:

Igår höll vi på i 10 timmar att byat till Gula KONI runtom med Lesjöfors fjädrar.
KONI fjädrarna var nog litta mjuka enligt ett visst japanskt bilforum på nätet.... :-)


Imponerande.
Det tar max 2h att byta dämpare på en mx5, ni måste ha fikat jäkla mycket

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Krille_hlm skrev:


Imponerande.
Det tar max 2h att byta dämpare på en mx5, ni måste ha fikat jäkla mycket



jo jag vet att du e avundsjuk ju

massa skitsnack o försiktighet så.... med fika & annat, lite internettande m.m

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
johanpj
Åstorp
Här sen Jul 2008
Inlägg: 12


Trådstartare
Stefan Stenbeck du har rätt,det är Lenso Maglite fälgar och dom slutade precis säljas.

dämparna tog ett tag o byta ja, första gången för mig. sen att jag mer el mindre var själv med ett spett i ena handen, hammare med andra och höll ner undre bärarmen med foten samtidigt som jag bankade satan och bände gjorde saken inte lättare. Kristian kan vara en mkt upptagen man ibland

_________________
Johan Andersson
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



Krille_hlm skrev:
KristianAE86 skrev:

Igår höll vi på i 10 timmar att byat till Gula KONI runtom med Lesjöfors fjädrar.
KONI fjädrarna var nog litta mjuka enligt ett visst japanskt bilforum på nätet.... :-)


Imponerande.
Det tar max 2h att byta dämpare på en mx5, ni måste ha fikat jäkla mycket

I en helt perfekt värld där alla skruvar är snälla...

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



bfd_henriksson skrev:
Krille_hlm skrev:

Det tar max 2h att byta dämpare på en mx5, ni måste ha fikat jäkla mycket

I en helt perfekt värld där alla skruvar är snälla...


5-56 + Mutterdragare = thumbs up

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
johanpj
Åstorp
Här sen Jul 2008
Inlägg: 12


Trådstartare
Hittade en resonanslåda el ngt, vid insuget. tog bort den tillsynes onödiga burken.?
nu hör man insugningsljud et oxo. vibbrerar lite lätt i bilen och man känner varvet lite bättre

_________________
Johan Andersson
Citera
JC
Kungsbacka
Här sen Feb 2004
Inlägg: 303



På med org. 14" så blir den härligt "tossy"

/ Jonas

ps. alla har vi olika tycke och smak

_________________
Jonas Christensen
NA NA NA 944S2 NB NBFL NB NA NA NB NB
106 Rallye
Citera
johanpj
Åstorp
Här sen Jul 2008
Inlägg: 12


Trådstartare
lite uppdatering. har hänt ganska mkt sen jag var här inne sist. bilen är reggad med en nissan s13 turbo motor ca18det, vems insprut, nissan låda torsendiff, större bromsar bur o lite sånnt. 12,5sek på 402m om jag inte mins fel.
ska fixa hjulstudset vid start o sätta ihop motorn nu.
skickar upp några bilder






_________________
Johan Andersson
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



Den där ser rätt jävla rolig ut...!

_________________
Mattias Broberg
Citera
Norlin
Vänersborg ich
Här sen Sep 2005
Inlägg: 376



Har du lust att utveckla dig lite mer om själva reggningen?

Sedan fick man tusen frågor i skallen som hur mycket var du tvungen att modifiera för att få in drivlinan?
Hjulupphängning fortfarande Mazda?
Nissan prylarnas vikt vs. Mazda?

Ja frågorna är många för detta ser onekligen ut som en smutt lösning på miatans moderata originaleffekt.

_________________
Martin W. Norlin

"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Citera
johanpj
Åstorp
Här sen Jul 2008
Inlägg: 12


Trådstartare
den är rolig
för att regga den via sfro med ca18det motorn bytade jag hela drivlinan, hela bromssytemet samt uppgaderade chasiet, med kränghämmare stag bur och dämpare/fjädrar.
vikten blev ändrad. tror jag fick ca 1100kg tjänstevikt. lite till och den hade överskridit axeltrycket fram. så miatans fina 50/50 viktfördelning har blivet lite lidande, men de kompenseras med körglädje

lådan är från s13 precis som motorn och halva kardanen. ville ha motorn så långt ner så möjligt så jag fick göra ny sump och pickup.
för att få växellådan på plats använde jag mig av japtunings sr20växellåds kitt till miata. tack för sponsen Stefan!! med detta kitt använder jag fortfarande ppf-staget mellan låda ock diff.
bromsarna är miatas sportbromsar, från 2001> 270mm fram o 276mm bak.
diffen/axlarna är från 1,8 2005 torsen typ2.
reggad på etanol med Vems motorstyrning.
innan motorn sattes i så bytade jag alla lager packboxar kolvringar olje och vattenpump samt en väldigt noggrann rengörning.
har inte behövt kapa eller svetsa något i karossen för den här ombyggnatioen, vad jag kan minnas

_________________
Johan Andersson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda miata -91 "kurvtagningsmaskinen"
2 besök senaste veckan (9206 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande