Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DiffBROMS före och efter installation
4 besök senaste veckan (7571 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Inför stundande installation av diffsbroms så är jag lite nyfiken på vad andra med liknande erfarenhet i ryggen har att dela med sig av.

Bilen i fråga är min 323ti som kommer att få en diffbroms med motsvarande original utväxling installerad under denna säsong.

Jag har väl ingen direkt erfarenhet av bilar med diffbroms och framförallt inte när det gäller körning på bana därav min nyfikenhet.

Vilka effekter kommer detta att innebära?
Vilka faror lurar runt hörnet med diffbroms?
Tips på körteknik?
Hur blir bilen i vått/halt underlag, positiva och negativa egenskaper?
Andra saker att tänka på?

Jag förstår grunden med denna teknik och ser såklart en del positiva egenskaper så det blir inget 100% "köpa grisen i säcken" men jag vill gärna veta mer.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Mer grepp ut ur kurvor.

Bara åk

_________________
Daniel Steiner
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Man kan räkna livet i utan diff och med diff

Man tjänar absoult mest på på en diffbroms i långsammare kurvor där en bil utan diff bara spinner på innerhjulet, dom kurvor som du kommer känna det tydligast i på svenska banor är Ejes på Gelleråsen, depåkurvan på Mantorp samt Idioten på Knutan.

Man får vänja sig vid att man har driv hela tiden men jag tycker överlag att bilen är mer lättkörd med diff, det är mitt intryck

Sen sliter man inte så mycket på innersidan av höger bakdäck vilket är bra


Jag ser inga nackdelar

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Mer konsekvent beteende vid vått kör utan spärr just nu & tycker det släpper ibland & ibland inte.

med spärr vet man att det släpper & lika varje gång

Samt som sagt tidigare bättre grepp ur kurvor blir tydligt om man kör hårt chassi i snäva kurvor
det vill gärna spinna på innern då.

På anderstorp märkte jag inte av det men på mantorp ut F2 svängen & chikanen ville innern gärna spinna

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



DiffBROMS för bövelen!

Diffspärr har man på traktorer, ger 100% låsning och regleras med högerfoten/hälen.



I övrigt tror jag alla nya egenskaper kommit fram. Du kommer bli så nöjd så och undra hur du kunnat leva utan tidigare. thumbs up

Ta en ordentlig testrepa på ngn bra plats där du kan provsladda lite för att bli kompis med bilens nya beteende. Första gångerna kan det finnas viss risk att man stämplar på lite väl mkt vid en 180graders rundpall tex... Så annorlunda blir det mot öppen diff.

Du får återge dina intryck när du testat, alltid kul att höra.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
DiffBROMS för bövelen!

Diffspärr har man på traktorer, ger 100% låsning och regleras med högerfoten/hälen.



I övrigt tror jag alla nya egenskaper kommit fram. Du kommer bli så nöjd så och undra hur du kunnat leva utan tidigare. thumbs up

Ta en ordentlig testrepa på ngn bra plats där du kan provsladda lite för att bli kompis med bilens nya beteende. Första gångerna kan det finnas viss risk att man stämplar på lite väl mkt vid en 180graders rundpall tex... Så annorlunda blir det mot öppen diff.

Du får återge dina intryck när du testat, alltid kul att höra.


Sorry för mitt felaktiga ordval, 100% amatör på området därav Nu är det ändrat iallafall.

verkar ju vara överväldigande positiva egenskaper och jag ser verkligen framemot denna uppgradering av bilen.

Behövs det någon speciell omvårdnad/skötsel/körteknik eller håller det lika bra som en traditionell diff (om det nu är rätt term ; )

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

johan sjöström skrev:

Behövs det någon speciell omvårdnad/skötsel/körteknik eller håller det lika bra som en traditionell diff (om det nu är rätt term ; )


Rätt olja beroende på vad det är för typ, lamelldiff ska ha LSDolja. (dvs oljan ska ju inte göra så att lamellerna blir för hala. )

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



johan sjöström skrev:

Sorry för mitt felaktiga ordval, 100% amatör på området därav Nu är det ändrat iallafall.


Inte menat så hårt. Hoppas du noterade

Men rätt ska vara rätt.

Du kommer garanterat bli nkt positivt överaskad. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



grym skillnad på mina e30s ja haft iaf. i snäva kurvor märks de ju klart mest, blev lika förvånad varjegång i början vilket jädra fäste de va thumbs up

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Tack för din input Robin,det där med grepp låter nice , har kikat en hel del på din tråd och thumbs up

Dock saknar jag lite mer omfattande input på ditt chassiekit, var det D2 eller vilket märke var det?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



johan sjöström skrev:
Tack för din input Robin,det där med grepp låter nice , har kikat en hel del på din tråd och thumbs up

Dock saknar jag lite mer omfattande input på ditt chassiekit, var det D2 eller vilket märke var det?


jo grepp är aldrig fel

jao de är d2 chassikit med lite millway saker. får snart ta mej tid och skriva en utvärdering på nya chassit i min tråd

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 784



jo LSD-olja skall man ha, men det är tvärtom... alltså LSD-tillsatsen SÄNKER friktionen för lamellerna...

Är ett klassiskt jänketrick att köra med ren eller nästan ren hypoidolja om diffbromsen är sliten eller om man har för breda däck så att den gärna spinner på ett hjul.

_________________
Mats Andersen
Citera
Maximilian
Västerås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 89



Vilka effekter kommer detta att innebära?
Mestadels positiva effekter då bilen bli konsekvent i sitt uppträdande...
Den blir i mitt tycke mkt mer lättkörd mer driv ur kurvorna
Du kommer inte att ångra dig !

Vilka faror lurar runt hörnet med diffbroms?
När jag åker på is o snö så tycker jag han blir jobbigare på raksträckorna när man ger på fullt då han gärna börjar svansa.
Men med enhjulsdrift får du inget driv på rakorna,
så för att motverka svansandet justera jag svansen med gasfoten.

Tips på körteknik?
Mer attack in i hala snäva böjar,,, fegar du så understyr det i lågfartsböjar.

Hur blir bilen i vått/halt underlag, positiva och negativa egenskaper?

Positivt
Bakvagnen går ut likadant åt båda hållen, lite lättare att dosera än innan diffbroms.
Men du slipper enhjulsspinn åt ena hållet och därefter brutalsläpp...
Åt andra hållet släpper det tidigt i sidled med enhjulsdrift...

Negativt du behöver lite mer vrid(bättre mellanregister)nu för att styra över/understyrningen...

Man blir lätt bortskämd men ibland är det bra att gå tillbaks till enhjulare för en kort stund.
Jag har egenheten att med tiden med diffbromsat så blir det för mkt attack på halt underlag för mig.
Känslan för vart gränserna går glöms bort....(för mig),,, lite övningskörning utan diff ger känslan tillbaks.

Lycka till

_________________
Max Jarno
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Tack för fina inputs!

Diffbromsen är på plats och jag har väl fått en halv säsong med den.

Helt klart övervägande positivt! Blir det som jag vill blir det lite läge utväxling till nästa säsong så får vi se vad det gör för upplevelsen.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



johan sjöström skrev:
Tack för fina inputs!

Diffbromsen är på plats och jag har väl fått en halv säsong med den.

Helt klart övervägande positivt! Blir det som jag vill blir det lite läge utväxling till nästa säsong så får vi se vad det gör för upplevelsen.


Du har vad jag kunde se 3.07 orginal på din en 3.73 borde passa fint då gör den

192 km/h vid 6500 rpm
200 km/h vid 6750 rpm
Det kommer kännas som du fått 50 pållar till under locket

Då du har samma klump som E30, då finns det ju klumpar med 3.73 från 325:or att få tag på

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
johan sjöström skrev:
Tack för fina inputs!

Diffbromsen är på plats och jag har väl fått en halv säsong med den.

Helt klart övervägande positivt! Blir det som jag vill blir det lite läge utväxling till nästa säsong så får vi se vad det gör för upplevelsen.


Du har vad jag kunde se 3.07 orginal på din en 3.73 borde passa fint då gör den

192 km/h vid 6500 rpm
200 km/h vid 6750 rpm
Det kommer kännas som du fått 50 pållar till under locket

Då du har samma klump som E30, då finns det ju klumpar med 3.73 från 325:or att få tag på


3.07 original diff, sitter 3.15 diffbroms idag och precis som du säger siktar jag på 3.73
Har en på gång skall bara om vi kan komma loss och runda av affären.

testade en 323ti här på rejsa för ett tag sen med 3.24 eller dylikt och nog tusen sköt det bra genom växlarna thumbs up

EDIT: skall givetvis vara 4.24 inte 3.24 och det är typ 4.24 då jag inte minns den exakta utväxlingen.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



johan sjöström skrev:
Michael Bäck skrev:
johan sjöström skrev:
Tack för fina inputs!

Diffbromsen är på plats och jag har väl fått en halv säsong med den.

Helt klart övervägande positivt! Blir det som jag vill blir det lite läge utväxling till nästa säsong så får vi se vad det gör för upplevelsen.


Du har vad jag kunde se 3.07 orginal på din en 3.73 borde passa fint då gör den

192 km/h vid 6500 rpm
200 km/h vid 6750 rpm
Det kommer kännas som du fått 50 pållar till under locket

Då du har samma klump som E30, då finns det ju klumpar med 3.73 från 325:or att få tag på


3.07 original diff, sitter 3.15 diffbroms idag och precis som du säger siktar jag på 3.73
Har en på gång skall bara om vi kan komma loss och runda av affären.

testade en 323ti här på rejsa för ett tag sen med 3.24 eller dylikt och nog tusen sköt det bra genom växlarna thumbs up


Brosan håller på att byta till 3.73 på sin & jag var & hämtade en 3.73 för ett tag sen nu ska
jag bara skaffa en 250G låda så jag får 1:1 på femman så ska det nog bli fint

Då har vi samma utv i låda & slutväxel samt samma däck dim till nästa år kan bli intessant

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DiffBROMS före och efter installation
4 besök senaste veckan (7571 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande