| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
ET tankehjälp
|
1432 besök totalt |
|
ET tankehjälp
Jag behöver hjälp av någon som kan ET och fälgar. För mig är det en ny värld. En svår sådan. Jag hoppas att det är någon som orkar hjälpa mig att tänka och se om jag gör en tankevurpa. Bilen är på verkstad en bit ifrån så jag har ingen möjlighet att kolla IRL. Bjuder på öl till alla som bidrar i tråden (går ju att editera bort om anstormningen skulle bli överraskande stor). Jag har hittat en uppsättning BMW 9 x 17" med ET22. Idag kör jag 8x17" ET41. Om jag då räknar på hur fälgen hamnar i position så bygger 8" fälg ET41 - 143 mm inåt och 61 mm utåt 9" fälg ET22 - 136 mm inåt och 92 mm utåt Sedan behöver jag spacers på för att kunna få plats med StopTechs 332 mm ok. Jag har förstått att 15 mm spacers behövs för mina 8" fälgar. När jag nu mätte på 9" fälgarna och en kartongmall för oken så tror jag att det behövs 20 mm spacers för dessa fälgar. Då blir positionen 8" fälg med 15 mm spacer - 128 mm inåt och 76 mm utåt 9" fälg med 20 mm spacer - 116 mm inåt och 112 mm utåt Sedan har jag räknat ut att fälgens position är 6 mm inåt med 1,5 graders camber och 15mm med 4 graders camber. Det innebär alltså att positionen med 4 graders camber blir 9 mm längre in dvs 9" fälg med 4 grader camber och 20 spacer - 107 mm inåt och 103 mm utåt Detta är fortfarande 42 mm längre ut än positionen på mina 8" fälgar. 1. Räknar jag rätt? Är det rimligt? 2. Går det i praktiken eller är jag way off? Jag skulle gissa att jag är just way off. 3. Borde jag leta upp 9" fälgar med högre ET och därmed bygga mindre utåt? Kanske bättre att ge upp 17" fälgar och sikta på 18" istället så att oken får plats utan spacers. Då kanske det blir mer rimligt. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
|
Hej
Jag kan nog inte hjälpa dig och reda ut frågan men jag hittade denna sida som tar upp det mesta när det gäller däck och fälgar. Ta en titt det kanske reder ut en del frågetecken: http://www.carbibles.com/tyre_bible. _________________ Johan Lundberg Ferrari 430 Scuderia -08 Porsche 911/991 GT3 -14 Volvo S90 T8 -18 |
|
Fin sida
Det var en väldigt fin sida. Den ska jag tillbringa en afton framför. Tack! Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
|
Tjenna Peo
Hittade en sida där man kan labba med fälgbred och ET http://www.1010tires.com/Wheeloffset _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99
|
|
Hej PEo
om det är på E36:an du ska fälgarna så måste jag nog göra dig besviken . 9x17 et22 är TUFFT på en E36:a (tror inte det går fritt ens med frisk camber)..
Det du ska leta efter är typ 9x17 (varför inte 8,5?) nära et40 (max et32-35) speciellt om du ska montera spacers oxå.. Henrik _________________ Henrik Hellman BMW 1M -12 BMW M3 E36 Limo-98 BMW 530D Touring M-sport LCI-07 |
|
Fick bli
Jag köpte en extra uppsättning M3 fälgar. Jag kommer lägga R-däcken på 8,5" och köra sommardäck på 7,5"are. Så det blir ET40 och spacers. Det ska bli spännande att få känna skillnaden. Dels att jag nu kommer köra 235or jmf med 225 innan. Och sedan visade det sig att fälgarna jag använde bara var 7". Kanske finns det lite att hämta i bättre förutsättningar för däcken. Vi får se! Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
![]() |
Däck för banåka
ET tankehjälp
|
1432 besök totalt |
