Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Stenfiber, är det bra eller?
1834 besök totalt
svenneduva
Tokholm
Här sen Apr 2008

Trådstartare

Beställde just en ny koppling som tydligen har stenfiberlamell. Är det samma sak som sinter, eller är det något annat nymodighetshittepå? Som han beskrev det så hugger den mer än en vanlig koppling och tål mer, så i mina öron låter det som en sinterlamell. Han visste inte på rak arm om det var KEP eller nån "Kursloch" eller vad de nu hette. Jag beställde den på VWCustomspeedparts och de har alltid levererat bra grejer innan så jag tror inte att det är dåligt, jag bara undrar vad det är för koppling jag har köpt...

Uppsala
Här sen Okt 2004

Re: Stenfiber, är det bra eller?

svenneduva skrev:
Beställde just en ny koppling som tydligen har stenfiberlamell. Är det samma sak som sinter, eller är det något annat nymodighetshittepå? Som han beskrev det så hugger den mer än en vanlig koppling och tål mer, så i mina öron låter det som en sinterlamell. Han visste inte på rak arm om det var KEP eller nån "Kursloch" eller vad de nu hette. Jag beställde den på VWCustomspeedparts och de har alltid levererat bra grejer innan så jag tror inte att det är dåligt, jag bara undrar vad det är för koppling jag har köpt...

En "sinter" har sintrade "puckar" som belägg (därav namnet...). Sintring är ett sätt att forma metall som get lite lite speciella egenskaper, som någon med mer koll på metalurigi (stava?) gärna får redogöra för ,

Men någon som kallas stenfiberlamell bör vara något annat.

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Stenfiber, är det ett nytt namn på asbest

Citera
svenneduva
Tokholm
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Re: Stenfiber, är det bra eller?

Qaz skrev:

En "sinter" har sintrade "puckar" som belägg (därav namnet...). Sintring är ett sätt att forma metall som get lite lite speciella egenskaper, som någon med mer koll på metalurigi (stava?) gärna får redogöra för ,

Men någon som kallas stenfiberlamell bör vara något annat.

Aha! Har aldrig kopplat ihop sintring med sinterlameller, eller bromsklossar för den delen.
Sintring är uppvärmningssteget av en pulverpressad detalj. Den hettas upp så att pulvret kladdar ihop ordentligt utan att smälta.
Då är i alla fall inte min lamell en sinter, utan något annat. Som steffe säger kanske en asbest rivival...

Tokholm
Här sen Apr 2008

Trådstartare
VW Csp är snabba som vanligt, kopplingen redan hemma.

Har lyckats hitta rätt på vad det är för koppling, den häringa är det.
Its use is widely accepted in autocross, Slalom, Solo I, mini-stock, and rallying: and it is often used in dual-purpose vehicles that are still driven on the street.

Blir nog hur bra som helst. Men hade jag vetat priset i USA hade syrran i Saffran Cisco fått beställa den istället. Men å andra sidan, support your local pet store...

Luleå
Här sen Apr 2005

Re:

Undra om det är en sån typ jag handlat också, Gråsten?
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC%2DC10%2D5132

svenneduva
Tokholm
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Det är inte samma modell (min ser exakt ut som på bilden), men kanske samma beläggning?

1834 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande