| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Alfa boxer, byta bort motronic?
|
2086 besök totalt |
|
Stod o funderade på min polares alfa-boxer idag, en 1,7l 16v från en 33 års.-90. Motorn har Motronic och 4 separata spjäll på 40mm och ger runt 135 hk enligt boken. Om man nu vill trimma denna motor och köra med sprut, vad finns att göra? Borde väl vara en bra start att det är separata spjäll redan? Vad behövs för o få det o funka utan luftmängdmätare? Jag är inte superbra på sprut men kan väl endel, förklara gärna vad som behövs till vad. _________________ Martin Johansson |
||||||||||
|
timmad motor med separata spjäll då är det s.k alpha/n reglering som gäller.
Alltså att man justerar motorn efter spjällvinkel. Det finns massor av alternativ på sprut. Sällan man läser någonting dåligt om något tycker jag. Är väl inte så vanligt att man hobbyfixare har erfarnehet av flera sprut å andra sidan, så det blir svårt att jämföra. Men det du ska titta på är att det finns bra support att tillgå, och på vilket språk det finns. Nira är ett svenska alternativ på sprut som relativt många verkar använda om man läser runt lite på olika forum. förekommer en hel del på rallycrossbilar och rallybilar oxå som jag har förstått det. Autronic läser man oxå mkt gott om.. är väl ungefär samma prisklass. Sen finns vems, som verkar har hyffsad support i sverige, det billigaste alternntivet är Mega squirt, där bara boxen kostar runt 3500 kronor. avnänder det själv.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||||||
|
Jag har byggt om en sådan motor till MS.
läs mer på http://www.alfapower.nu/viewthread.p tog bort LMM och ersatte med MAP men det var inte helt enkelt då det ska mätas mellan själl och cylinder. Eftersom det sitter seperata spjäll till varje cylinder kunde jag bara mäta på ett ställe. Det fungerade med trycket påverkades av förbränningen. alpha/n reglering är säkert bättre men så långt kom jag aldrig. _________________ Bartek "Berra" Brejski |
||||||||||
|
Re:
det man kan göra är att göra en en liten vacumlåda som tar vacum från alla pipor. detta för undvika pulser och pendlande vakum.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||||||
|
om avgasnormer inte är viktiga kan du kanske montera två dubbla Weber DCOE? S.k "fuggatronic"
Annars kan du ta vilket sprut som helst...billigast är väl Megasquirt. Det borde duga fint om du inte behöver styra tändning. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||||
|
Re:
Hmm...MS II och Ford EDIS-4 wastefire spolar borde väl kunna styra tändningen alldelles utmärt på en boxer-4:a? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||||
|
Re:
Funkar säkert jättebra, det ända jag menade var att det inte sitter dubbla spolar som det gör på TwinSpark motorerna. _________________ Bartek "Berra" Brejski |
||||||||||
|
Re:
Dubbla 'spolar (två 'spolar på samma bil) och dubbelspole (en 'spole med två utgångar); 'är två skilda saker. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||
|
Re:
Läste lite snabbt, på boxer motorerna sitter där EN ENKEL spole. Iaf 1.7orna jag har haft, både 8v/16v. Sitter där dubbelspole på någon Alfa? _________________ Bartek "Berra" Brejski |
||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2086 besök totalt |