Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ny banbil-M3 E36 eller 944 TURBO
1, 2   >>
3285 besök totalt
Christopher Thunman
Trosa
Här sen Apr 2004

Trådstartare

Jag kommer under vintern att satsa på att köpa och iordningställa en banbil inför 2009 års säsong. Jag kommer att köra bilen på privata träffar och liknande så inga tävlingar kommer det att bli. Bilen kommer inte att köras på gata i någon större omfattning så komfort kan vi glömma.

Jag har dock väldigt svårt att välja utgångsobjekt. De 2 bilar det står mellan är M3 E36 3.2 och 944 Turbo.

Chassi, bur, r-däck, sittastillstol och total viktlättning är väl vad som står på agendan plus lite småpul som kylning till bromsar om det behövs och annat.

Vilken bil rekommenderar Ni och varför? Jag kan verkligen inte bestämma mig.

mvh

Nuvarande:
Volvo S60R (370 hk)
Tidigare:
327 -89 TURBO (750 hk)
M3 -88 TURBO (450 hk)
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Två kanontrevliga bilar, jag hade inriktat mig på att hitta ett bra utgångsobjekt oavsett märke. Du kommer förmodligen att ha lika kul oavsett vilken du väljer.

Beroende på budget och mål är det nog vettigast att köpa en bil som är så nära ditt mål med den som möjligt.

Der drüben
Här sen Dec 2002

Kan tänka mig att det finns en hel del M3 e36 objekt att välja mellan samt en frutkansvärd massa delar att tillgå. Jag är väl lite partisk i frågan men jag hade med stor sannolikhet satsat på M3:an..

Trevligt projekt oavsett märke, önskar dig lycka till med köpet!

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

johan sjöström skrev:
Kan tänka mig att det finns en hel del M3 e36 objekt att välja mellan samt en frutkansvärd massa delar att tillgå. Jag är väl lite partisk i frågan men jag hade med stor sannolikhet satsat på M3:an..

Trevligt projekt oavsett märke, önskar dig lycka till med köpet!

Jag kan med rätt stor sannolikhet säga att det är hugget som stucket med eftermarknadsprylar, det finns hur mycket som helst både till M3 och 951.

Skåne
Här sen Nov 2002

Re: Ny banbil-M3 E36 eller 944 TURBO

Christopher Thunman skrev:

Precis som "sweanders", så tycker jag inte heller att det spelar så stor roll.
Välj bara det bästa exemplaret och bygg vidare på det.

I samma kategori så finns förresten också 968 Cs, som jag nog rankar snäppet högre än både 944 turbo och M3 E36..
Hittar du en fin sån, så är det verkligen också ett väldigt bra alternativ. thumbs up

Växjö
Här sen Maj 2004

FredrikÅ skrev:

Precis som "sweanders", så tycker jag inte heller att det spelar så stor roll.
Välj bara det bästa exemplaret och bygg vidare på det.

I samma kategori så finns förresten också 968 Cs, som jag nog rankar snäppet högre än både 944 turbo och M3 E36..
Hittar du en fin sån, så är det verkligen också ett väldigt bra alternativ. thumbs up

Är ju två kanonalternativ! Rätt stor skillnad på motorkaraktär mellan 4cyl 80-tals Turbo bil och rak 6a med jämnt effektflöde hela vägen. Prova och känn efter vilket du gillar bäst!
Porsche 968CS är också underbar bil men tvärt emot Fredrik håller jag 944 Turbo högre då jag fastnat för effekten och brutaliteten man får med en Turbobil med lite väss på.

Försök prova lite olika bilar som redan har preppat chassie mm för att få en uppfattning hur de känns när de är färdigbyggda då det är stooor skillnad på hur bilen blir med ett chassie som är iordning.

Ett annat tips är att köp en bil som där mycket av det du vill ha redan är gjort och som är utsorterad, det sparar dig pengar och framför allt kommer det ge dig mycket mer bantid till en början! thumbs up

//Björn

Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

bjorre82 skrev:

..men tvärt emot Fredrik håller jag 944 Turbo högre...

Högre på pallbockarna då, eller?

När dom funkar, så går dom otroligt bra - men det finns ju uppriktigt inte så många
hårdtrimmade 944:or som verkligen fungerar.

Trosa
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Tack för all input.

Angående 968 CS går den tyvärr bort pga inköpspriset och skicket på de bilar som finns. Vill kunna köra med bilen utan att vara rädd för att man förstör en utrotningshotad klassiker.

Det är svårare än jag trodde att finna en bil som inte är så fin i lacken och med lite andra slitna delar för att få ner inköpspriset. Jag antar att många av bilarna uppfyller dessa kriterier i verkligheten men inte annonserna

Valet har tyvärr inte blivit lättare. Hur ser det ut på driftsäkerhetsfronten. Då jag kört BMW hela mitt liv så vet jag att dom är driftsäkra men dyrt med motordelar när det väl går sönder. Hur är det med Porschen?

Då jag inte känner någon med varken vässad 944 eller M3 kan jag tyvärr inte provköra och jämföra. Motorn vet jag skillnaden med men kan någon berätta lite mer om hur bilarna beter sig på bana jämfört med varandra.

Tacksam för alla svar och ha en trevlig sommar.

Nuvarande:
Volvo S60R (370 hk)
Tidigare:
327 -89 TURBO (750 hk)
M3 -88 TURBO (450 hk)
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004

Jag håller med om att det är nog hugget som stucket vilken av dom båda bilarna du väljer men den absolut bästa affären gör du om du köper en så färdig bil som möjligt.

Sen vilka har du tänkt köra med BMW klubben eller PCS & PCSR?

PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Båda bilarna får nog anses vara driftsäkra när de är rätt skötta. Men Porschen är äldre och således kan det vara rejält eftersatt underhåll. Som sagts tidigare så gäller det att hitta rätt bil, och statistiskt sett är det nog lättare att hitta en fin BMW då det är nyare bilar.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag har ägt bägge och röstar helt klart på M3 3.2! Porschen hade mer charm, men det märks samtidigt att den är äldre när man skruvar på dem. För att få porsche 944 turbon lika snabb som M3:an krävs trim och därmed får du på köpet en klart höjd chans för driftstrul.. Köp en M3:a och lätta!

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Jag skulle köpt M3:an. Inte minst för motorkaraktären. Tyvärr var många 951:or jag kom i kontakt med sönderskruvade, slitna och ofta trasiga pga. billiga trimförsök.

Lidköping
Här sen Aug 2003

Christopher

Trots att jag själv har en 944 turbo så råder jag dig att satsa på en M3. Driftskostnaden för en 944 turbo kan bli enorm och då är det bättre att ta de pengarna och köra mera istället.

Rikard

Trosa
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Enligt det sista svaren här lutar det åt M3:an och jag är beredd att hålla med nu när man tittar på alla aspekter ur min synvinkel. Jag uppskattar alla svar jag fått och förhoppningsvis har jag blivit lite klokare.

Det kommer antagligen bli en någorlunda standardbil som köps då alltid är kul att skruva lite men hittar jag en bil med rätt förutsättningar så blir nog ändå en relativt färdig bil.

Jag har inga planer på att köra med någon klubb utan snarare mer privata arrangemang vilket gör att märkesklubbarnas utbud på träffar inte spelar någon roll.

M3:ans fördelar:

- Nyare bil
- Finare motorkaraktär för bana
- Driftsäkrare
- SMG (jag vet att den kanske inte är optimal men det känns rejsigt )
- Större urval av ej trimmade bilar
- Jag har mer kunskap om var jag skall finna bra delar till BMW

M3:ans nackdelar:

- Många av bilarna är ungdomskörda
- Dyra motordelar vid eventuellt ras
- Stor volym vilket gör det svårt att eventuellt köra någon långloppsserie i framtiden

944:ans fördelar:

- Porsche
- Roligare motorkaraktär
- Möjlighet att trimma motorn till en billigare peng
- Känns mer som en sportbil

944:ans nackdelar:

- Driftsäkerheten
- Många av bilarna är trimmade
- Har väldigt lite kunskap om var jag skall finna delar och vilka delar som bör bytas

Nuvarande:
Volvo S60R (370 hk)
Tidigare:
327 -89 TURBO (750 hk)
M3 -88 TURBO (450 hk)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

SMG i E36 ska du inte ha!

Hoppas det lät så avskräckande och panikartat som det skulle.

From E46 är det ordning på SMG för dom som inte vill röra i oljan på traditionellt vis...men i E36 är den allt för slö och trist. Så skippa det. Du blir inte glad och det blir troligen mer svårsält den dagen det ska ske...

Mina 2 cent iaf.

F.S
Småland
Här sen Feb 2003

Hade valt Porschen..har haft en sån me...det var en kanonbil som e bättre på dom flesta punkter mot BMW:n tycker jag även om den är äldre. (89-91)

Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
Citera
Berg

Här sen Maj 2004

944:ans nackdelar:

- Driftsäkerheten
- Många av bilarna är trimmade
- Har väldigt lite kunskap om var jag skall finna delar och vilka delar som bör bytas

Delar till Porsche 944 finns tex här:

http://www.utzon.se/
http://www.sanden.nu/
http://www.jerd.se/
http://www.paragon-products.com/
http://www.lindseyracing.com/
http://www.elephantracing.com/
http://www.944online.com/
http://www.vitesseracing.com/
http://www.rennbay.com/
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002

Re:

[Porschen ligger mig varmast om hjärtat och är i grund en jäkligt bra (potent bil)
men det är lättare att hitta delar till e36 (det rullar fler) och det finns mkt beg delar till dom
jag vet vilket skit det är att ragga tag i delar till bra priser till min 911 beg är bara att glömma utan man får köpa nytt iaf om det ska vara "värstingdelar" Vet inte hur det är till 944an?

Växjö
Här sen Maj 2004

Även om jag har 944 turbo så känns M3 som det mer förnuftiga alternativet men man köper inte en banbil för att vara förnuftig

Angående provkörning får du gärna prova min 944 Turbo med vettigt chassie för banträffar som funkar bra till o från också (ej racesetting), bromsar, stol och bra mycket mer krydda än en M3 ......

Angående driftkostnad kan jag säga att jag har haft långt gående tankar på att köpa M3 E46 istället just pga jag är övertygad om att det blir billigare i längden...
Ska man trimma en 944 Turbo ordentligt och gå igenom så kostar det pengar, min är inte extrem men skulle gissa att jag har kvitton på 130-140 tusen plus svartjobb mm från de sista två-tre åren när motor, chassie, bromsar mm gåtts igenom och uppgraderats till vettiga grejer av mig och föregående ägare...
Ett problem med prestanda vagnar som är billiga i inköp är tyvärr att många som har råd att köpa bilen förstår inte vad det krävs för att hålla en prestandavagn iordning och underhåll blir därför lidande och jag tycker det verkar vara samma fenomen både på billiga Porschar och M3or.

Övertygad om att du blir helnöjd oavsett vad du väljer så lycka till!!!!

Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

om banåkat är prioriterat, du siktar inte på någon specifik tävlingsserie och du vill ha en rimlig ekonomi så är det väl svårt att slå den prestanda och driftsekonomi du får i en välbyggd Se7en eller liknande lättviktare?

Fast har du fallit för de två du väljer emellan så är det nån av dom du ska ha.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Å ena sidan

M3 3.2 E36 är nyare vs 944 turbo som är äldre. Med allt vad det innebär. Skicket på bilen är naturligtvis det främst avgörande vilken av de två det än blir. Men Porschen är klart äldre vilket gör sökandet efter verkligen-rätt-944-turbo kinkigare. Hittar du en välskött M3, vilket inte är så svårt, så bör du kunna tuta o köra bana i många år helt bekymmersfritt.

Å andra sidan

En M3 3.2 E36 känns absolut inte i närheten lika banrejsig som Porschen. M3an är en komfortraket i grunden men den går även som f***n på bana. Lättkörd o riktigt snabb på både knixiga o snabba banor. Men ändå en "vanlig" bil i grunden vilket inte går att missa i upplevelsen (förrän du rivit ut all inredning, bytt till uniballs osv osv osv ;-) )

1, 2   >>
3285 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande