Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
CGH
2482 besök totalt
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
CGH

Mätte CGH i dag och det låg på 390 mm. Rätt ok, det var 425 tidigare. Lexanruta fram bland annat gör ju en del. Vikt 1179 och 38-62% fördelning. Här är corner weighten.
Jag såg att plastframruta diskuterades i en anan tråd. Det verkar som det är splitterskyddsfilm som gäller och inte solfilm. Spitterskydd var mer reptåligt men en tjockare kvalitet.

ojdå, vad stor den bilden blev. Orkar inte ändra, den får vara så.

Klumpade mig och pangade rutan o skärmen viket var skälet till lite mera lättning när jag ändå måste laga skadorna.

Fick till lite mer ordentliga bromskylningsslangar dessutom.
Göran

Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004

Vilken metod använde du dig av och gjorde du mer än en mätning?

Grattis till sänkt CGH förresten!

Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

henningo skrev:
Vilken metod använde du dig av och gjorde du mer än en mätning?

Grattis till sänkt CGH förresten!

Man tackar för gratulationen! Jag tycker det var rätt kul själv också. Vad gäller metoden så är det upphissning fram med spel o wire. Jag har en bogserkrok fram som fungerar utmärkt. Bak anväde jag alla fyra cornerweight vågarna med en tjock planka över parvis så bilen kan rulla fritt när den hjös fram.
Sen får jag anända lyftavståndet i stället för hjulbas. Jag gör många mätningar, lyfter högt ca 2 meter, och tar vikter på vägen upp-ner.
Men, fel kan det bli ändå. Jag vet hur det är med fullskaletester.
MVH
Göran

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Jag skulle tro att det blir tillräckligt bra. säg +-5% duger bra

Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004

5% kan man väl inte nöja sig med...

Görans sänkning på 8% kan ju med andra ord i så fall vara nästan bara mätfel.

Min erfarenhet av CGH mätning är att det är riktigt lurigt att få till bra mätningar. Skillnaden mellan olika mätningar blir läskigt stor.

Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

henningo skrev:
5% kan man väl inte nöja sig med...
Görans sänkning på 8% kan ju med andra ord i så fall vara nästan bara mätfel.
Min erfarenhet av CGH mätning är att det är riktigt lurigt att få till bra mätningar. Skillnaden mellan olika mätningar blir läskigt stor.

Det blir stora skillnader i många fler typer av mätningar, som vridtester till exempel. Min erfarenhet av fullskalemätningar gör att jag ställer mig fundersam till alla siffror jag hör eller läser, med en stilla undran, "hur har dom gjort dessa mätningar då?"
Med erfarenhet från vevstakar, att väga lill o storändan, så har det bästa varit att hänga ena änden i en lång lina. Översatt till vrid tester och CGH tester, så har samma metod visat sig bra. En wire ger en "olåst" hållning som är bättre ju längre wiren är. För det är bindingar som hela tiden är problemet.
En bra metod för dubbelkollning i CGH fallet är om någon känd komponent tagits bort eller förflyttats. Vet man vikt och avstånd så kan man matematiskt få ett exakt svar att stämma mätningen mot. Eller, man placerar helt enkelt en vikt, gör en mätning och flyttar vikten ett antal mm. Sedan vill man se samma resultat i uträkningen som på vågen. Med ena änden hängande kan man även "söka" på vågen genom att för hand rulla bilen lite fram o tillbaka för att finna det optimala värdet.
Göran

Göteborg
Här sen Nov 2002

Stelopererade du hjulställen när du mätte?

BMW 330i -05
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Stelopererade du hjulställen när du mätte?

Nej det gjorde jag inte, men det är en viktförändring i storleksordning 10kg.
Min fjädring är totalt ca 30kg/mm bak.
MVH
Göran

Göteborg
Här sen Nov 2002

ok, men det kanske är att rekommendera om man har lite mjukare bil? Byta ut stötdämparna mot några man punktat ihop eller nåt. Gammalt skrot då givetvis.
Borde ju ge lite stabilare mätvärden, brukar ju variera rätt mycket på iaf min bil om man lyfter och sen ställer ner den utan att rulla den fram och tillbaka. Om man stelopererar i rätt höjd så kan man ju eliminera den varabeln.

BMW 330i -05
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
ok, men det kanske är att rekommendera om man har lite mjukare bil? Byta ut stötdämparna mot några man punktat ihop eller nåt. Gammalt skrot då givetvis.
Borde ju ge lite stabilare mätvärden, brukar ju variera rätt mycket på iaf min bil om man lyfter och sen ställer ner den utan att rulla den fram och tillbaka. Om man stelopererar i rätt höjd så kan man ju eliminera den varabeln.

Jag brukar använda vantskruvar i stället för stötdämpare, då kan man justera höjden på bilen.
Eller helt enkelt en fyrkants profil av stötdäparlängd.
Göran

Eslöv
Här sen Apr 2006

ingen risk att bilen gör som mercedes a-klass inte...
Fast en annan sak jag kom att tänka på ... cornerweight... den är ju symmetrisk som den kan vara (i längdsled, och herr malmberg brukar juvara perfektionist.

Men skall inte bilen vara symmetrisk med föraren i ??

Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

hauge skrev:
ingen risk att bilen gör som mercedes a-klass inte...
Fast en annan sak jag kom att tänka på ... cornerweight... den är ju symmetrisk som den kan vara (i längdsled, och herr malmberg brukar juvara perfektionist.

Men skall inte bilen vara symmetrisk med föraren i ??

Perfektionist, jag vet inte det jag. Hur som helst, det där var bara som den var, jag hade inte ägnat mig åt någon balansering utan bara kollade efter lättningen. Egentligen kan den vara tyngre på högersidan eftersom man åker i medsolsvarv.
mvh
göran

CGH
2482 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande