| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
M10-topp samt kylning
|
1 besök senaste veckan (730 totalt) |
|
M10-topp samt kylning
Jag har funderat länge som fan nu, jag har tillochmed haft nere näsan i grejorna och tittat ungefär lika länge. Fråga #1 lyder: Kan jag byta ventiltätningar utan att riva hela toppen på min M10 motor? Fråga #2 således: Jag vill byta kyl på min M10 motor, original har den kylet som expansionskärl, detta originalkyl är idag skrot efter 30 års trogen tjänst. Nu har jag ett nytt kyl som kräver expansionskärl... var någonstans skall jag skarva in detta? Varsomhelst eller finns det några givna regler att följa?
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
|
1 ventiltätningen sitter runt ventilen, för att få bort den måste du ta bort ventilen och ventilfjäder(na?)
detta anser jag ganska omöjligt utan att ta bort toppen...lite svårt att få dit ventilbågen när toppen är på plats... _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
|
Eller så "stoppar" man tryckluft i förbränningsrummet ( via tändstiftet ) och kan på så vis plocka av både fjäder och tätning för byte... Eller har jag fel ?
_________________ Oscar Lindengren Volvo 242DL ( snart 242 T6 ) Nissan Sunny Gti-R Honda CBR954RR |
![]() |
Skruva banåkabil
M10-topp samt kylning
|
1 besök senaste veckan (730 totalt) |