| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Återfylla AC?
|
1 besök senaste veckan (1433 totalt) |
|
Återfylla AC?
Nån som vet om det går att återfylla gamla system utan att bygga om dom? om inte vad går en ombyggnad normalt sett på? Har iofs fortfarande bra kylverkan men det kommer ju inte vara för evigt... Och AC är grymt underskattat på banmötena. /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
|
Du har R12 ditt system då alltså?
Du kan konvertera till R134A (som infördes någon gång på nittiotalet tror jag, osäker här) genom att byta alla packningarna, fylla på med R134A samt hälla i lite estherolja. Sök på R12, R134, esther oil etc på e-bay så hittar du rätt mycket info. Autokool har jag själv handlat R134A från och de hade bra service. |
|
Tror det är R12, bilen är ju från 1990 (alla servicekvitton mm följde med bilen och jag har inget om någon AC-konvertering till R134A).
Antar att man byter torkfilter också? om alla packningar ska bytas blir det nog att vänta till kylfunktionen är borta, den klarar fortfarande svensk högsommarvärme... /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
|
Det bör stå en lapp, någonstans i ditt motorrum om vilken gas det skall vara i systemet.
Jag blev osäker på om det var nittiotal, eller åttiotal som övergången gjordes... Som sagt, kolla i motorrummet. |
|
I min 944:a (91:a) fyllde dom på med nya kylmediet efter att bara bytt nått filter för nån struntsumma
|
|
_________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
|
Intressant sida...
Läste i ett forum (amrikanskt) om folk som höll på o konverterade. Där var det en kille som sket i att konvertera utan bara fyllde på med 134 istället.. varningar till trots osv. I vilket fall så tyckte han att hans ac funkade alldeles utmärkt med att bara byta gasen. _________________ Mats Andersen |
|
det går oftast att bara fylla med 134 och tuta o köra.
torkfilter byter man iofs alltid om man inte låter systemet vakumpumpas i flera timmar så det torkar. det är något sämre verkningsgrad på 134 men inte så farligt _________________ Oskar fridh rondellkrossarn |
![]() |
Skruva banåkabil
Återfylla AC?
|
1 besök senaste veckan (1433 totalt) |