Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Importera superseven?
1882 besök totalt
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Importera superseven?

Jag är på jakt efter en efterträdare till M3an och tittade lite på såna däringa sevens som det babblas så mycket om

Hittade denna annons på mobile.de
http://mobile.de/SIDXzk5EjtD0A8UMYu1Pd5F-A-t-vaNexlCsAsK%F3P%F3R~BmSB10LsearchPublicJ1063748383A1LsearchPublicCCarX-t-vctpLtt~BmPA1A1B20B31b-t-vMOSm_xso~BSRA6EsevenESEVENA0A0/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&id=11111111125647839&top=4&

Det är inte mycket kulor för en lekbil av rang... Lite roligare däck på så blir det nog åka av.

Men då kommer ju frågan:

Går det överhuvudtaget att importera denna typ av bil?
Hemmabyggen alltså? Det kan ju bli lite ont om intyg och sånt.

Här sen Jun 2003

Tveksamt om de ska bli registrerad som amatörbyggd tror jag att man måste bygga större delen själv så det går ju bort.

om däremot Robin Hood ursprungligen själva har byggt den till en kund blir den inte amatörbyggd utan måste klara alla krav som nya bilar ska. Tex: Krocktest

Är inte 100%igt säker på detta, men therealpinto vet säkert.

EDIT: Undrar hur mycket hjälp det här inlägget gav?
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Annons ur senaste automobil:

Lotus 7 Look-Alike 1991
500 mil. Louise DBS en look-alike med några års tvävlings-
historia i bagaget. AL-kaross nos/skärmar i GAP. Pinto 2liters, 300
kam 44/38 ventiler, dubbla dellorto mm.
Reservdelar så du nästan kan bygga en till!
65000
xxx-xxxxxxxx

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Frågan har varit uppe förut, och enkelt uttryckt så går det inte att importera en Seven som byggts som amatörbygge eller liknande utomlands. Det finns dock vägar runt det, på olika sätt.

Bilen i annonsen är förresten en Robin Hood av ganska enkelt snitt, hela framvagnen är till exempel direkt tagen från Taunus 1971-82 och även om jag gillar den bilen av nån skum anledning så finns det vissa brister där. Dessutom byggd i rostfritt stål till stor del - den blir rätt tung...

Lägger man samma summa (65-75kkr) på att bygga en Locost i Sverige så får man oftast ihop något med betydligt bättre egenskaper än Robin Hoods...

Tillägg: Bor man utomlands (minst) ett år, och äger bilen då, kan man ta in den som flyttgods, även ett amatörbygge, utan så väldigt mycket krångel med intyg. Liten reservation för att jag inte läst reglerna för det just idag ;-)

/Gustaf

Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jag hade en gnagande känsla av att detta hade varit uppe tidigare... Sökte och hittade inget...

Då får man stryka det alternativet då..
Just den bilen jag kom med som förslag var väl inte världens bästa. Men i bra prisklass. typ.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Kan man inte köpa en bil utomlands, frakta hem den, plocka ner den i molekyler och bygga ihop den igen och besiktiga in? om man orkar förstås

cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

Westfield skrev:
Kan man inte köpa en bil utomlands, frakta hem den, plocka ner den i molekyler och bygga ihop den igen och besiktiga in? om man orkar förstås

Använd sökfunktionen Det blev en hyffsat het debatt förra gången!
Konklusionen blev ja det går. Real pinto kan nog lägga in en hel del brasklappar!

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

cat7even skrev:
Westfield skrev:

Konklusionen blev ja det går. Real pinto kan nog lägga in en hel del brasklappar!

Ja, jo jag har ett svagt minne av att jag diskuterat det med någon förut. Som sagt, det finns alltid en gråzon när det gäller regler, förbjud, betala skatt osv...

cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

Westfield skrev:
cat7even skrev:
Westfield skrev:

Ja, jo jag har ett svagt minne av att jag diskuterat det med någon förut. Som sagt, det finns alltid en gråzon när det gäller regler, förbjud, betala skatt osv...

Läste mitt inlägg såg att det verkar som en knäpp på näsan thumbs down Vad jag egentligen menar är att jag själv inte orkar använda sökfuntionen
Annars funderar jag själv på samma sak eftersom tämligen nya 7:or och liknande finns till helt rätt pengar i UK exvis http://www.totalkitcar.com/am/listings/l0041.html
http://www.totalkitcar.com/am/listings/l0083.html
http://www.totalkitcar.com/am/listings/l0044.html

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

cat7even skrev:

Läste mitt inlägg såg att det verkar som en knäpp på näsan thumbs down Vad jag egentligen menar är att jag själv inte orkar använda sökfuntionen
Annars funderar jag själv på samma sak eftersom tämligen nya 7:or och liknande finns till helt rätt pengar i UK exvis http://www.totalkitcar.com/am/listings/l0041.html
http://www.totalkitcar.com/am/listings/l0083.html
http://www.totalkitcar.com/am/listings/l0044.html

Jag tolkade det absolut inte så. Har betydligt tjockare skinn så du behöver inte vara orolig. Visst finns de till bra priser i England (ibland blir man nästan lite när man ser det), och när man köper sånt här begat lär man ju gärna vilja plocka isär det ändå

Helt klart ett bra alternativ...varför tänkte jag inte på det innan jag började bygga själv men det är roligare att välja färg och utrustning efter eget huvud ().

Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002

Jag tänkt tanken att importera en seven från England med några år på nacken. Köpa en ny ram, samma fabrikat som bilen. Bygga med donator delarna på nya ramen. Man har ju då allt man behöver, så gott som.

Westfield SE
Citera
Allmänt banåkaforum
Importera superseven?
1882 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande