Nürburgring
Reseberättelser
4 besök senaste veckan (143770 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5370



Tycker att den här tråden används lite dåligt.

Här är min berättelse från 25-26/7 -09
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7851&postdays=0&postord . . . .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Kul med en ny ringenfrälst Fredrik!

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3986



djungel-Jim skrev:
Kul med en ny ringenfrälst Fredrik!


thumbs up

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
Renault Megane RS 2015
BMW M3 E46 SMG 2002
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497




_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803




_________________
Mathias Lövdblad
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Mats Th
Sollentuna
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11641



johan sjöström skrev:
Reseberättelse


om alla skulle vara lika duktiga som du skulle man ju (nästan) inte ens behöva åka dit thumbs up

_________________
Mats Thurfjell
www.blaq.se
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
David E
Hocheifel
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1015




_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1520





Ni får inte missa klubbkompisarnas resa till Eifelrennen 2009: http://www.ssij.nu/Eifelrennen2009.htm




Bytt länk så man kommer direkt till repotagen.

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11683



Peter Karlsson skrev:


Ni får inte missa klubbkompisarnas resa till Eifelrennen 2009: http://www.ssij.nu/innehall-nyC.htm



Sjukt udda men skitbra reportage. Bra bilder och gott om pilsner= thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1520



Peter Karlsson skrev:


Ni får inte missa klubbkompisarnas resa till Eifelrennen 2009: http://www.ssij.nu/innehall-nyC.htm


igen.


Nu finns det en del till.

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1520



Peter Karlsson skrev:
Peter Karlsson skrev:


Ni får inte missa klubbkompisarnas resa till Eifelrennen 2009: http://www.ssij.nu/innehall-nyC.htm


igen.


Nu finns det en del till.


å igen!

5:e delen finnes.

http://www.ssij.nu/Eifel09-5.htm

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Fredrik77
Stockholm
Här sen Jul 2009
Inlägg: 34




_________________
Fredrik Olsson
BMW E46 330i M 2001
Jaguar XJS 3,6 1988
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



I våras insåg jag att det var tre år sedan som jag gjorde mitt senaste besök på Ringen och det är ju verkligen alldeles för lång tid sedan!
Det kan delvis ha att göra med att jag då sa att jag aldrig mer skulle ta Golfen ner, för jag höll nästan på att dö på kuppen, så totalslut var jag efter den resan i värmebölja och stau överallt längs A1:an. I kombination med en stol som mest liknar ett sittbadkar och en jobbig tomgång och hård fjädring och... Ja, ni vet... Nu skulle det istället åkas Passat. Bättre komfort på resan, men tråkigare väl på plats.

I samband med en liten Tysklandstripp vi skulle göra i år så fick Ringen bli ett av besöken. Det visade sig senare att Ringen blev den enda avstickaren neråt eftersom vi skippade Rothenburg ob der Tauber.
Vi är förresten Jenny och jag. Jenny som jag träffade för drygt ett år sedan är totalt ointresserad av bilar, men hon försår mitt intresse och det är ju roligt, eller rättare sagt ett måste, har man gillat bilar i 40 år kan man ju bara inte sluta...
Jenny åkte med på isen i vintras och tyckte att det var kul, så nu skulle hon få känna på lite asfalt också!

Resan började måndagen den 5 juli med en dagsetapp till min kusin som bor ungefär 5 mil söder om danska gränsen. Där, i den sovande byn Uelvesbüll slappade vi och hade det bra, allt medan mina tankar var på ett annat håll.
Tre dagar senare bar det iväg neråt via A7 till Hannover och därefter A352 (?) till Dortmund mm. Vilken skillnad mot A1:an som jag åkt de senaste 10-15 åren! Trefiligt till stora delar och inte alls så mycket köer. Köerna på A1:an som varit där så länge jag åkt där beror enligt min kusin på att de håller på att bygga om till trefiligt även där och det är ju "några" broar som då blir lite för trånga...

Nåväl, väl nere så åkte vi faktiskt inte till banan utan gjorde oss hemmastadda hos vårt gamla värdpar i Adenau. Det är riktigt familjärt när vi kommer och precis som om vi vore deras barnbarn, mycket trevligt!
Senare på kvällen blev det en god schnitzel och givetvis Ein Bit och det smakade som bara denna kombinationen kan smaka. Mums!!!

Eftersom det bara var kvällsöppet de dagar vi skulle vara där så började vi fredagen med att åka upp till det nybyggda komplexet vid GP-slingan. Vilken besvikelse, fy vilket kallt och trist ställe! Där satt expediterna ensamma i sina affärer och hade tråkigt. Kan vi ha varit 30 besökare totalt? Nä, jag säger som många andra, det var bättre förr! Vid mitt första besök stod det fortfarande en gubbe med en pengaväska på magen uppe vid T13 och tog betalt för körningarna. Gärna förändringar, men med måtta!

På eftermiddagen åkte vi till Cochem, det hör ju också till. Turisttittning, linbaneåkning, glassätning och vininköp och allt det där.

På kvällen åkte vi så till banan och då var allt förlåtet, här var ju allt som det skulle! Fyra varv inhandlades och ett togs på direkten. Passaten funkade över förväntan, men någon racer är den ju inte förstås. Roligt var det i vilket fall som helst och Jenny gnydde bara lite då och då när det blev lite för höga G-krafter för hennes smak. Jag satsade ju inte speciellt hårt eftersom 1650 kg tjänstevikt i en gatbil som inte har några sportiga ambitioner inte passar på en racerbana samt att vi skulle ju också vidare i samma fordon.
Lugnt och skönt i depån var det också, mycket beroende på kvällskörningen och även på de tre vakterna som nu styrde upp det tidigare kaoset. Jag gick fram till en av dem och berömde hur bra det fungerade vilket gjorde henne glad!

Dagen efter tillbringades i Ahrtal och Ahrweiler som är en Moseldal i miniatyr. Mycet gemytligt och pittoreskt med bara ett problem. Värmen! På lördagen var det reserrekord med 38 grader i skuggan och då klarar man inte så många knop...

Jag tror att jag tillhör den lilla skaran av folk som numera kan ha (nästan) hela bansträckningen helt lagligt bak på bilen. På fredagskvällen var nämligen GP-slingan öppen för körning. Steilstrecke har jag iofs inte kört med bil, men däremot på mountainbike. Jag får väl skära bort den lilla snutten och istället sätta den på cykeln. En 5mm lång rak tejpbit, den kommer verkligen att synas och på cykeln!
Nåväl, GP-slingan... För 30 Euro fick man köra i 20 minuter och om Passaten funkade hyfsat på Nordslingan så funkade den desto sämre här. Vilken degklump, vilken tråkig bil! Vi var i princip den enda vanliga personbilen på plats och vi blev varvade ett par gånger av de snabbaste Porscharna. Här satsade jag ännu mindre eftersom jag kände att bilen klarade inte av det för fem öre...
I vilket fall som helst så var det jättekul att ha testat på och för att kunna köra slut de sista två varven åkte vi efteråt snabbt som attan tillbaka till Nordslingan. Efter någon kilometer ute på banan började det klonka oroväckande från framvagnen. Jag kände igen ljudet och saktade ner rejält. Ljudet tilltog och vi körde av i Breitscheid, först där berättade jag för Jenny vad som höll på att hända. Hade jag berättat tidigare att hjulen höll på att lossna hade hon nog blivit minsta sagt orolig... Orsaken var klassisk. Omlackerade fälgar utan att ha skrapat bort färgen på anläggningsytan. På grund av bromssvärmen från GP-slingan hade färgen smält och ett glapp bildats. Detta glappet blev större och större och hade vi inte stannat och fixat det så hade vi stått på bromskivorna. Inte så kul...
Vi åkte efter detta "hem" och pustade ut, det sista varvet fick jag väl sälja till Johan Sjöström tänkte jag.

På söndagen skulle vi åka norrut igen, men det där kvarvarande varvet brände illa i min ficka så vi åkte upp till banan för att köra upp detta tidigt på morgonen. Detta varvet gick helt perfekt och det var en fin avslutning på besöket.

Färden norrut styrdes mot Warnemünde vilket är min mammas hemstad och dit kom vi på kvällen sista dagen på Warnemünder Segelwoche. Vilket kaos i de trånga gränderna! Det var helt enkelt nödvändigt med lite olagligt körande för att komma till hotellet! Hotellet hade vi valt med omsorg, det låg tre hus från min mammas uppväxthus. Ett hus som förövrigt kom tillbaka i familjens ägo efter Tysklands återförening 1989. Eftersatt underhåll gjorde att vi sålde det och nu är det ett italienskt glasscafé. Att återigen få känna på miljön hon växt upp i kändes mycket bra. Efter ett par dagar med sol och bad och besök av bekanta tog vi färjan till Trelleborg för att färdas vidare mot glasriket där ett par dagar camping väntade. Detta är en helt annan historia och om den får Jenny skriva någon helt annanstans.

Byter jag bara bromsar på Passaten till lite värre ur VAG:s byggsatslåda så är den helt klart möjlig att åka ner i fler gånger. Någon mer GP-slinga blir det dock inte med den.
och trot om ni vill, men jag tror att Jenny åker med fler gånger!

Uppställning!


Mekanikerna är precis klara, nu bär det iväg!


Go go go!!!!


Håll till höger Svensson!


Med nedfälld pedal mot överhettade bromsars horisont!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11683



Härlig berättelse Nisse, bra att du själv fick använda sista varvet det hade gnagt på dig länge annars.
Har precis kommit hem från Cochem och ringen, åkte oxå linbana, drackvin men mer öl och åkte på ringen. Gud vad härligt det är att komma ner (eller heter det hem?)

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11683



Kort fråga: Hur många procent av en reseberättelse bör vara från just RINGEN? Skulle kunna bidra med en "mindre" berättelse på 3-4 dagar från Deutschland über alles men det vara bara en dag på ringen, är det ok eller vad sägs?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 12492

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Johan Sjöström skrev:
Härlig berättelse Nisse...

+1


Jag åkte också Ahrdalen via Adenau/ringen till Cochem häromveckan - fast med Fiat Ducato-baserad husbil. thumbs down
Så det blev tyvärr inga varv lagda (det har bara hänt en gång tidigare vid ringenbesök, pga snö i November).

Jag kan intyga att det var sjuukt varmt där nere (tänk att det finns de som plockar bort AC ur sina banåkabilar...).




Johan Sjöström skrev:
...är det ok eller...

Det tycker jag... thumbs up
Bara ringen är med på nå't hörn...

_________________

Rice and shine
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Tackar!

Jag var själv tveksam till hur mycket jag skulle skriva, men vad tusan, är bara Ringen målet så tycker jag också att vi kan orda runt en del! Frågan är bara vad Magnus tycker.

Hade vi bara vetat om våra besök kunde vi ju hört av oss till varandra Lasse!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11683



Jag vet inte om min senaste reseberättelse passar in på rejsa så jag väljer att lägga den på min egen sida så kan dom som vill pallra sig dit.

Text: http://www.bimmer.se/nurburgring/moselringen.pdf
Bilder: http://picasaweb.google.se/bmwtok/MoseldalenMedRingsmak201002#


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Nedan är några av mina bilder, och i länkarna finns det mer godis...


Gran Turismo Nurburgring 2010 Part I (Audi RS5 focus)

http://www.rs6.com/showthread.php?t=21314

Gran Turismo Nurburgring 2010 Part II

http://www.rs6.com/showthread.php?t=21315

www.RS456.com













thumbs up

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Nürburgring
Reseberättelser
4 besök senaste veckan (143770 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >