Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Zanardi i farten igen
799 besök totalt
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Zanardi i farten igen

Ur BMW:s nyhetsbrev:

Zanardi gör come-back på Monza i ETCC-finalen.

Den italienske racerföraren Alessandro Zanardi gör come-back i bilsporten efter två års frånvaro efter sin allvarliga krasch på tyska Lausitz EurOSpeedway i ett CART-race 15 september 2001.
I racet, som Zanardi ledde, gick han i depå då tretton varv återstod. När han var på väg ut på ovalbanan igen tappade han kontrollen över sin bil och kom i vägen för en annan bil som inte hade en chans att väja utan T-bonade Zanardis ekipage. Den förre F1-föraren svävade under flera dagar mellan liv och död. Han repade sig dock men läkarna tvingades amputera båda benen.

-För två år sen undkom jag döden med minsta möjliga marginal, konstaterar den 36-årige Bolognabon.
-Även om situationen var mycket allvarlig vid den tidpunkten, satte jag upp mål för framtiden. Idag kan jag gå, simma, åka skidor. I oktober kommer jag att nå målet att åter kunna tävla på allvar. Jag vill tacka hela BMW Team Italy-Spain för den här fantastiska möjligheten och för allt arbete de lagt ner på att förse en BMW 320i med all den extra teknik som behövs för att jag ska kunna tävla. Jag blir tredjeförare i BMW Team Italy-Spain och får Fabrizio Giovanardi och Antonio Garcia som teamkompisar. Stallchef är förre touringvagnsvärldsmästaren Roberto Ravaglia och team manager flerfaldige Europamästaren Umberto Grano.
-om jag lyckas hänga med i tempot på Monza har jag nått målet, att återfå tron på mig själv: Finns bara viljan, finns det alltid möjligheter.

BMW Motorsports chef, dr.Mario Theissen, är entusiastisk inför projektet: Det är mycket roligt för oss att Alex kan uppfylla sin dröm i en BMW. Vi gör allt vi kan för att hjälpa honom med stöd, expertis och teknisk support. Hans satsning går hand i hand med BMW Motorsports filosofi att alltid utforska nya gränser. Oavsett hur det kommer att gå för Alex i racen, har han, vad mig anbelangar, redan vunnit.

thumbs up och för Zanardi!

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Fan va trevligt thumbs up men en liten fråga. Ställs det inte krav på att föraren ska kunna ta sig ur bilen på si och så många sekunder och hur blir det med det om han inte har några ben? Jag undrar hur dom har löst detta.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Kul! Nu blir det att bänka sej framför TV:n. Igen. Zanardi är ju den stora idolen sen framfarten i Cart på 90-talet.

Jason Watt kör ju i danska mästerskapet utan funktionsdugliga ben, och han är väl regerande mästare? Vill minnas från när han körde "invalidanpassad" Panoz att det nämndes att han hade klarat "klivur"-testet.

JohanR

Växjö
Här sen Aug 2003

Gustav Uhlander skrev:
Fan va trevligt thumbs up men en liten fråga. Ställs det inte krav på att föraren ska kunna ta sig ur bilen på si och så många sekunder och hur blir det med det om han inte har några ben? Jag undrar hur dom har löst detta.

Det där har jag oxå funderat på!
Någon som vet?

Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Thomas Fogdö borde väl ha samma "problem"?

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Fins en kille som kör SSK som är förlamad från midjan och ner. Han har även nedsatt rörelseförmåga i händer och armar!
Han rattar en BMW M3 där de byggt om ratten till ett slags "styre"! Upp och ner växlingar sköter han genom att blåsa i en slang!

Man häpnar när man ser vilken kämparglöd vissa har för att få göra det som de tycker bäst om!!!

Har lite bilder på bilen och hanns framfart! Lägger upp dom när jag kommer hem.

NS BTG: 9.10.21

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Fredrik C skrev:
Fins en kille som kör SSK som är förlamad från midjan och ner. Han har även nedsatt rörelseförmåga i händer och armar!
Han rattar en BMW M3 där de byggt om ratten till ett slags "styre"! Upp och ner växlingar sköter han genom att blåsa i en slang!

Man häpnar när man ser vilken kämparglöd vissa har för att få göra det som de tycker bäst om!!!

Har lite bilder på bilen och hanns framfart! Lägger upp dom när jag kommer hem.

Har för mig att jag har läst om honom i Idrottsbladet för ett tag sedan, fantastisk kille och en fantastisk konstruktion av bilen! thumbs up

Citera
Allmänt banåkaforum
Zanardi i farten igen
799 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande