Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3422 besök totalt |
Motorolja M20
Kör med Quaker State Performance 20W-50 (mineral) i 323an pga gamla meriter. Är det fortfarande expertisens råd eller finns det bättre alternativ för banåka?? Hörde något om att "gamla" QS tillverkades av Midland och numera är det en Shell-olja i förpackningen. Vilken djungel.. ![]() _________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||||
Re: Motorolja M20
Finns väl ingen anledning att inte använda en modern syntetolja av lämplig valör som smörjer bätter under hög värme & belastning _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Jag använder denna helsyntetiska olja till min E30 318is. Mobil 1 Rally Formula 5W-50
Mobil 1 5W-50 passar speciellt vid höga hastigheter och svåra användningsförhållanden där man utför återkommande inbromsningar och accelerationer. Oljan är försedd med den patenterade SuperSyn-antislitageteknologin, ett långt utvecklat tillsatssystem. Det breda viskositetsområdet och Supersyn-teknologin ger din bilmotor ett utmärkt skydd under alla förhållanden. _________________ olof Johansson |
||||
Re:
Shit, var hittade du den försäljningstexten??? ![]() ![]() Jag kör oxå med Quaker State Mineral Racing, eller vad den nu heter i min gamle m20-motor. Detta på rekomendation rallyfolk och motorbyggare i mina smålänska hemtrakter. ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
Re:
Frågan är då varför du använder oljan olof, din bil framförs väl inte vid höga hastigheter? ![]() ![]() (använder denna olja själv också i min motor, men det är ju ingen M20) _________________ Patrik Skoog |
||||
Re:
![]() ![]() _________________ olof Johansson |
||||
Jag körde på 76 när jag körde M20. testade även Valvoline Racing 20W 50. båda funkar. tror inte det är så känsligt så länge man använder en märkesolja och deras "racing" oljor. Valvolines vanliga 5W30 funkade tex inte på min M52, men deras racing olja funkar. sen funkade inte 76 på min M52...
jag har märkt att mineraloljor funkar sämre på bilar med hydrauliska lyftare iallafall. när jag delade motorn i vintras så var där riktigt fin oljefilm i hela motorn, och det var valvoline. //M _________________ Martin Skoog |
||||
Som lite kuriosa kan jag namna att nar jag bytte till samma mobil1 olja som olof istallet for biltema som tidigare agare hade hallt i sa hojde jag oljetrycket med 1,5kg over hela registret med varm motor
![]() Lite over 2kg hogre tryck over 4000rpm! Ska aldrig kopa biltema olja efter detta ![]() Ursakta stavningen, ar i kroatien ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3422 besök totalt |