| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Funderingar kring bakvagnsgeometrin på en M3E46
|
967 besök totalt |
|
Vet inte om det här passar in här men det kändes som rätt ställe. Jag installerade nyligen nya (hårdare) krängningshämmare i min M3a och i samband med detta så upplever jag att jag fått mer "bump-stear" i bakvagnen. På inråd av Tobbe på NFS så har jag kontrollerat bärarmsbussningarna vilka tydligen kan orsaka detta om dom är slut. Vad jag kan se så ser bussningarna helt OK ut. Jag funderar nu på om det kan vara så att den hårdare krängningshämmaren tvingar bussningen att ge med sig när bilen passerar en ojämnhet med det ena bakhjulet och på så sätt orsakar mer "bump-stear" än med en mjukare hämmare. Detta skulle i sådana fall också ge ett större slitage på bussningen. Vilket i slutänden ändå resulterar i att jag måste byta bussningen till en hårdare alternativt helt stum. Hmmmm
_________________ Pontus Oldberg Ring Knutstorp - 1:07.8 Sturup Raceway - 1:10.6 Mobil: 0768 582240 |
|
om du har std bussningar i bärarmen så är det svårt att se om dom är kassa.
Min M3 E46 hade gått 1600mil när jag köpte den. Jag märkte ganska omgående att bilen krängde till vid växling. Bytte till powerflex i bäramarna bak vilket löste problemet. Har du möjlighet att justera krängarna mjukare, så kanske det kan vara en lösning. Många anser att krängaren bak inte behöver bytas. Funderar själv på att ev. sätta tillbaks std krängare bak för att få lite mer grepp i bakändan. _________________ Erik Fornå BMW M3 E46 2003 (SÅLD) |
![]() |
Skruva banåkabil
|
967 besök totalt |