Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Esther 001
2 besök senaste veckan (3026 totalt)
bert1
Malmö
Här sen Feb 2005
Inlägg: 201


Trådstartare
Esther 001 är en Super Seven från Ugglerum, Sverige. (från den sk Esther fabriken)

En väldigt lätt och snabb bil lämpad mest för träning/tävling byggd runt början på 90 talet.

Motorn är byggd av Trendab och är en blandning av Audi och Golf delar med dubbla Weber och DTA box, lämnar ca 200hk
Quaife rakskuren låda och någon form av diff.
Bilen har en gedigen tävlingshistoria och är mycket välbyggd trots att den börjar bli till åren.
Godkänd störtbåge och vagnbok samt alla dom rätta delarna för att kunna köra snabbt, bara en obegåvad
förare än så länge.

Ja det är en sk Uniside, dvs avgas och insug på samma sida

Ja bilen har varit röd innan och dessutom i tidningen bilen ska också ha ett sk världs rekord, men vet tyvärr inte mer, om någon vet mer eller har gamla bilder eller info så blir jag mer än glad

Tävlar än så länge i Roadsport A med MGCC, men har planer på mer.








_________________
Tomas Palmlöf / Esther 001
Citera
mbn
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 304



Gött BertUno!

Jag var ute på Sturup idag för att jag trodde du var där och gasade, jag vill ju se och höra ditt nya åk. Micke och Henke sa att du fått "tekniska problem". Jag får väl kolla en annan gång.

Gasa på

Skall du skaffa nytt nick nu när du inte har Bertone?

_________________
Magnus Bengtsson
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Den har varit gul också... Har du gamla Automobilnummer ifrån sent 80-tal kan den finnas med på bild där, när Lasse Svensson jagade Jonny Thomsens Datzun 240Z (den gula som Tobbe Svensson nu kör i Roadsport) i kamp om roadsport b-segern.

Världsrekordet togs på Anderstorp, och det rörde sig om genomsnittsfart över en sträcka på 500 och/eller 1000m med stillastående start. Vet att de körde snabbare än någon gjort innan i den klassen, men är osäker på om någon skickade in de pengar som krävdes för att FIA skulle skriva in det i rullorna.
Jag kommer inte ihåg när det var, men det var vid samma tillfälle som en viss Jocke Qvarnström tog rekord med sin Sierra Cossie i hur långt ut i skogen man kan komma efter rakan...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
bert1
Malmö
Här sen Feb 2005
Inlägg: 201


Trådstartare
Wow tack för infon

Har förstått att bilen härjat en del på banorna innan, men vet väldigt lite om dess historia, vad jag förstår har den varit en sk Roadsport B bil innan med en 1800 motor som numera är utbytt mot en 2000 motor.
At den varit gul hade jag ingen aning om

_________________
Tomas Palmlöf / Esther 001
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Från början kördes den med Ford Crossflow. Det var först efter att Thomas Eriksson bytte till sig den som VW kom in i bilden. Måste ha varit... 98. Jobbar man på Trendab var det ju lätta och billiga hästar att bygga ihop. Dessutom var uniside väldigt fördelaktigt räknat i reglementet de åren.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
bert1
Malmö
Här sen Feb 2005
Inlägg: 201


Trådstartare
jo uniside är ju inte längre någon direkt hit enligt reglemetet men det känns fortfarande som en vinnarbil,
sjukt lättkörd, bara föraren som behöver våga lite mer.

Är grymt nöjd med både bilen och all hjälp jag fått av alla Esther människor där ute.

Vi är inte många men vi är snabba

_________________
Tomas Palmlöf / Esther 001
Citera
bert1
Malmö
Här sen Feb 2005
Inlägg: 201


Trådstartare
Hittade denna resultat lista från 2000, rätt kul faktiskt om man har en Esther i alla fall,
vad hette nu dom andra ja just det Lotus var det visst


_________________
Tomas Palmlöf / Esther 001
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Esther 001
2 besök senaste veckan (3026 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande