| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Har någon här köpt stolar från Ridetech?
|
6462 besök totalt |
|
Funderar på att köpa dessa stolar till min BMW M535i: http://www.blocket.se/vi/14409660.ht Är det någon här som har erfarenhet av firman som säljer dem och/eller stolarna? Är det bara "styling-skräp" eller fungerar stolarna på riktigt? Står ju i annonsen att de är lämpliga som förarstolar i Folkrace, så någon slags kvalitet borde de ju hålla... Kan ju tillägga att min bil är gatbil som hittar ut på konbanor och racebanor ibland, jag behöver alltså inte FIA godkända stolar. Tacksam för svar. Mvh Mattias _________________ Mattias Eriksson Porsche 996 Carrera 2 -99 Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you. |
||||||
|
Re: Har någon här köpt stolar från Ridetech?
Dessa stolar brukar vara väldigt sladdriga av sig, inget jag personligen hade velat ha i min bil. Men som sagt priset lockar. Råder dig istället att köpa två Sparco sprint eller cobra monaco. Kostar runt 2000kr styck. Och dom pengarna har du snabbt igen om olyckan skulle vara framme. _________________ Rickard Broman Volvo Amazon -1962 Bantaxi Volvo 142 -1968 |
||||||
|
När jag provade dem sist var dem riktigt sladriga.
Köpte tvåbimarcostolar i glasfiber istället 2500 styck och FIA godkända. Finns på www.millersolja.com /Johan _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
|
OK, tack för det, då får det nog vara. Skulle nog bli besviken på de här stolarna känns det som.
_________________ Mattias Eriksson Porsche 996 Carrera 2 -99 Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you. |
||||||
|
Jag har haft ett par, sladdriga, plasten till bältesgenomföringen är spröd som en pepparkaka men jag satt mycket skönt i dem. Mer styling än körning vill jag säga men priset är ju oslagbart och de är klart bättre än orginalstolarna som satt i min bil.
Jag valde dock att avyttra dem då jag vill ha något med godkänning som har genomgått tester. _________________ Kim Zemren |
||||||
|
Vart finns de för 2000kr/st? _________________ Per Ferm |
||||||
|
Du hittar bland annat Sparco Sprint V som den numera heter hos Realcar för 1998:-, de brukar ALLTID ha dessa hemma på lager. Sprint-stolen är så mkt snyggare än Cobra-stolen också med sina vita sömmar och broderingar på "öronen". Sprint-stolen är en rörramsstol vilket jag antar att Cobra-varianten också är(?). Att jämföra dessa stolar med en "kina-stol" är nog ganska stor skillnad både kvalitetsmässigt och säkerhetsmässigt... Jag vet vad jag hade valt med dig stol-budget, hoppas du blir nöjd. _________________ Nils Erixon |
||||||
|
Sök på Cobra Monaco på Blocket så hittar du dem för under 2.200 kronor. Nya. Var och provsatt en sån idag och tyckte inte alls om den. Tyckte man satt alldeles för "löst" i den, framför allt med överkroppen. Ska försöka prova en Sparco Evo också.
Farsan har för övrigt ett par Momo Corse stolar som jag tycker är fantastiska, men han skulle nog bli grinig om jag snodde dem ur hans rallybil...
_________________ Mattias Eriksson Porsche 996 Carrera 2 -99 Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you. |
||||||
|
Re:
Kontakta mig om du är intresserad av köp av Sparco Evo; https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php BVSA inkl. sidofästen
_________________ Nils Erixon |
||||||
|
Tackar för erbjudandet, men det blir för dyrt. Vill nämligen ha två stolar och runt 2000 kr per stol är nog maxpriset för mig.
Har hittat Sparco Sprint V hos Micro för 1995 kr: http://www.micro.se/tillbehor/stylin Ska försöka hinna åka och prova en sån i morgon. _________________ Mattias Eriksson Porsche 996 Carrera 2 -99 Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you. |
||||||
|
kan tillägga en fråga här för de som har testat båda alternativen,
Jag har endast åkt i glasfiberstol men om man tänker att man ska åka länge och hårt, är det mer fjädring i en rörramsstol? tänkte om ryggen mår bättre av ram eller glasfiber där enda dämpningen är skumgummit? jag gissar att i en ramstol är det antingen fjädrar eller så "hänger" man i tyget? _________________ Kim Zemren |
||||||
|
Re:
om jag inte minns helt fel så är iallafall botten i en Sparco sprint fjädrad med en bit gummiduk. Sen hittar man stolar till bra priser på www.rallyimport.se (Dom har även paket pris på bälte + stol "Folkracepaket") _________________ Rickard Broman Volvo Amazon -1962 Bantaxi Volvo 142 -1968 |
||||||
|
Tänk hängmatta kontra parkbänk, det är ungefär där det ligger. Men man kan ju hitta fabriksgjorda kuddar att lägga i de gjutna stolarna, eller klippa till själv, så blir det lite bättre.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
|
Re:
Nja, inte riktigt så farligt tycker jag. Jag sitter prima i min skalstol, men vad som ställer till det är att ryggen inte "andas" för fem öre, utan man får en lätt fuktig rygg efter körning i varmt väder. Iaf om man har en skalstol som sitter åt. _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||
|
Re:
Varm rygg hjälps ju inte för tanken är ju att den ska kramas lite =) visserligen kanske det finns någon modell med god ventilation? Jag satt mycket gott i mina skalstolar jag hade men körde endast ett fåtal mil och nu inför inköp av nya blev jag fundersam om man skulle ha rör istället för mer fjädring. _________________ Kim Zemren |
||||||
|
www.rallyshop.se är en ny sida.
_________________ Mattias Narin 101xBTG-8:22 Porsche GT4-20 |
||||||
|
Var och besökte min lokala Micro-butik idag och provsatt Sparco Sprint V. Tyckte helt klart att jag satt bättre i den än i Cobra Monaco. Men det är ju en djungel av stolar att välja bland... Ska försöka prova några fler modeller innan jag bestämmer mig.
Provade även en Sparco Evo hos Micro och den var ännu bättre, men den hamnar tyvärr utanför min budget. Generellt sett så tycker jag att man sitter bättre i en skalstol än i en rörstol, tycker att kroppsvikten fördelas jämnare i en skalstol, i en rörramsstol kan det bli tryckpunkter på kroppen, tex mot låren där stolen slutar i framkant. Baserar denna uppfattning på att ha åkt kartläsare i flera olika rallybilar med olika stolar. Men smaken är ju som baken (kanske mer i den här frågan än i någon annan ). Det gäller nog att prova sig fram. Tyckte hursomhelst att Sparco Sprint V var helt OK _________________ Mattias Eriksson Porsche 996 Carrera 2 -99 Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you. |
||||||
|
Re:
Är du intresserad av 2 svart/grå sparco milano2 stolar? Dom väger ju mer än gjutna glasfiber stolar men är skönare att åka långt med, och är fällbara och med bra sidostöd. Men det var ju de där med din budget
_________________ Mattias Narin 101xBTG-8:22 Porsche GT4-20 |
||||||
|
Hehe, ja det är ju som vanligt det där med budget
Kommer förmodligen att behöva två 255/40-17 däck efter den kommande helgens konbane och driftingträff, har tänkt få lite lackering gjord framåt vintern och har dessutom en hobbybil till som behöver kärlek och pengar. Så lite ansträngt blir det... Sen vill jag nog HELST ha blåa stolar också, eftersom jag har blå inredning i bilen. Men tack för erbjudandet! _________________ Mattias Eriksson Porsche 996 Carrera 2 -99 Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6462 besök totalt |