Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vilket av 10% mer effekt, 10% lägre vikt, 10% fäste är bäst?
1458 besök totalt
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Vilket av 10% mer effekt, 10% lägre vikt, 10% fäste är bäst?

Finns det någon grundregel eller "formel" för vad som är eller skulle kunna tänkas vara viktigast om man skulle få en önskan uppfylld strax innan ett race?

Vad skulle göra störst skillnad tidsmässig bland dessa alternativ, om vi antar att samtliga förare är jämna i racet?

10% mer effekt, 10% lägre vikt, 10% bättre bromsförmåga eller 10% bättre fäste?
Eller finns det någon annan fysisk faktor jag glömt?

Det skiljer säkert från bana till bana, men jag hoppas på en rolig diskussion med sunt förnuft.

Själv gissar jag att fästet har en betydligt faktor än något annat. Eller?

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20259



Vad är 10% bättre fäste (möjlig sidokraft, möjlig sidoacceleration, ...)?

Sen kan man försöka kvantifiera hur man uppnår 10% mer fäste också

Beroende på hur du justerar parametrarna så varierar det lite men vikten påverkar allt (även när fästet inte har påverkan, tex acceleration (i valfri riktning) där greppet inte är begränsande).

10% bättre förare hade du glömt som parameter (den är jättelätt att kvantifiera)

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Vad är 10% bättre fäste (möjlig sidokraft, möjlig sidoacceleration, ...)?

Sen kan man försöka kvantifiera hur man uppnår 10% mer fäste också


R-däck eller slicks kanske. Vet inte hur mycket bättre fäste det kan ge vs. gatdäck i procent.
Gissar att man mäter i G.

och ja, jag tänkte fäste = sidokraft.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1293



Lite funderingar...
Mer effekt eller bättre broms påverkar ju bara en faktor medan vikt och grepp ger bättre prestanda i alla lägen, dvs acc, broms och kurva
om man jämför grepp och vikt så är inte greppet begränsande under hela acc-, broms- eller kurvförloppet utan bara när man är på gränsen. Medan vikten påverkar hela tiden.
Minslutsats är alltså att låg vikt är det man ska prioritera

...fast sen har man ju luftmotstånd också, och det ihop med effekten påverkar ju toppfarten (där vikten inte spelar roll), så...

_________________
Johan Lekås
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3285



10% lägre vikt ger ju bättre acc,broms och sidoacc. Det hade jag valt såvida jag inte skulle ut å rejsa på avus, då hade jag nog valt 10% effektökning.

http://en.wikipedia.org/wiki/AVUS

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Re:

Johan Lekås skrev:

Minslutsats är alltså att låg vikt är det man ska prioritera


thumbs up Megabusa

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



10% grepp gör att du inte behöver acca lika mycket eller bromsa om vi utgår från en vanlig bil som helt plötsligt kan åka 10%fortare i kurvorna massor mycket snabbare än de andra alternativet.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6216



olika banor så kommer du få olika respons på varvtiderna från olika bidrag i form av effekt, vikt, grepp, downforce, luftmotstånd osv.

Exempelvis så lönar sig mycket effekt på Anderstorp med den långa rakan bättre än vad det lönar sig på Sviestad eller Kinnekulle. Finns det inga högfartskurvor så tjänar man inte så mycket på downforce, är det blött så är låg vikt av ondo då man inte får upp däckstemp ... and on it goes.

Varför välja? 10% lättare, 10% mer effekt, 10% bättre grepp. Ge mig alltihop. Men är du (som jag) begränsad av ekonomi så är låg vikt det som (oftast) ger mest fart för pengarna.

10% mer grepp gör inte att man kan åka 10% fortare utan snarare knappt 4.9% (lateral acc= hastigheten i kvadrat/kurvradien)

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Att ta bort saker (som väger) är bra, då kan de inte gå sönder eller ställa till det på annat sätt.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20259



Re:

Erik B skrev:
Gissar att man mäter i G.

och ja, jag tänkte fäste = sidokraft.
G är acceleration, kraft nåt som ger acceleration när den påverkar en massa
En tung bil måste generera mer sidokraft om den skall försöka ha samma sidoacceleration som en lättare.

Vill man vara resultatnörd och se hur stor hagelskuren är så går att att jämföra Automobils A-tester. Varvtiderna på Gotland ring kan ju jämföras med diverse parametrar (vikt, effekt, däcksbredder, däckstyp, Max sidoacc i 25m slalom alt 50m radie). Caterham CSR 200 och Porsche 997 GT2 ligger ganska bra till bägge två (drar god nytta av sina individuella egenskaper)

Man kan vända lite på resonemanget också.
Hur mycket mer effekt, grepp etc behövs för att uppväga/maskera 10% tyngre bil (och vad kostar det?)?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Martini Racing
Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 103



Jag citerar Peter Utzon:

"Man skall aldrig underskatta vikten av låg vikt"

_________________
Christian Eriksson
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6216



Jag för min del citerar Darth Vader:

"Never underestimate the power of the force"

Det där var nästan off topic när jag tänker efter ...

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Allmänt banåkaforum
Vilket av 10% mer effekt, 10% lägre vikt, 10% fäste är bäst?
1458 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande