Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142
1, 2, 3, 4   >>
7 besök senaste veckan (49185 totalt)
fuggeTURBO
Skövde
Här sen Okt 2004
Inlägg: 77


Trådstartare
Hejsan. Tänkte dela med mig lite av mitt första seriösa bilbygge. Bilen är en Volvo 142 från -73 som är tänkt att bli en rolig och snabb bil runt banorna. Försöker att tänka lite på reglemente mm om man får för sig att börja tävla lite någon gång framöver. Är väll lika bra att börja med lite bilder med en gång på den hur det började och fylla på lite då och då så vi kommer ikapp där jag är nu.


Är som sagt en gammal bil, men inte ska man väll kunna se min fot där inte, så man fick börja med lite rostlagning men det var inte så mycket som man kunde tro. Va väldigt fräsch för sin ålder, rostskyddsbehandlad många gånger har jag märkt.


Tog bort kofångarna för att få ett snyggare utseende, men där var det mycket rost. Så det fick bli lite ny plåt och mycket spackel.


Köpte glasfiberskärmar till den och plockade bort dom stora ganska orejsiga blinkersarn och satte dom i positionslysena istället.

Ser man även mina Titan fälgar som jag körde med i somras. Är sålda nu och så sitter det lättare/ mer race vänliga fälgar på nu i stället. Men dom tar vi i något kommande inlägg.

_________________
Mikael Svensson
Citera
fuggeTURBO
Skövde
Här sen Okt 2004
Inlägg: 77


Trådstartare
Körde med bilen orginal ett tag men tröttnade ganska fort på det. Så jag handlade på mig bilsteins racingdämpare och lesjöforsfjädrar. Fjädrarna kännas för mjuka för bana som många har konstaterat att sänkfjädrar gör. Så jag ska se om jag kan skaffa några bättre nu i vinter.


Lite godis


Gammal dämpare och nya "lite" grövre


Kom även ett paket med dessa. Grövre i fram och en att montera i bak då detta saknas orginal.


org VS. KG:s


Helt plötsligt gick det ju ganska bra att svänga med bilen så jag var tvungen att köpa mig lite bättre stolar och en ny ratt

_________________
Mikael Svensson
Citera
fuggeTURBO
Skövde
Här sen Okt 2004
Inlägg: 77


Trådstartare
Jag kör väll en uppdatering till på vad som har hänt med bilen. Så här kommer det lite mer bilder på speedparts och även lite mek bilder.


Hittade en glasfiber skuff billigt så jag kunde inte låta bli att slå till!


Sen började jag med något av det roligaste jag vet! Att lätta grejer! Så det har skrapats endel


Mera skrapande!


Mitt i allt så gick min gamla svets sönder så jag var "tvungen" att köpa en ny


Var ju tvungen att test köra den lite, är ingen mäster svetsare precis men man måste ju börja någonstan.


Köpte även på mig lite nya R-däck och "nya" fälgar. Volvos lättaste orginalfälgar vad jag har hittat. 6,2 kg st för en bråkdel av vad riktiga racefälgar kostar.

Det var allt för denna gången nu hoppas jag på lite kommentarer //Mikael

_________________
Mikael Svensson
Citera
P.Hellberg
Ystad
Här sen Jul 2008
Inlägg: 23



ser ju riktigt roligt ut =)

Måste ju va ganska stor skillnad mot orginal iaf

Men hur ser det ut på motor sidan ?

_________________
Fotograf Hellberg
Peter Hellberg
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49778
Citera
fuggeTURBO
Skövde
Här sen Okt 2004
Inlägg: 77


Trådstartare
Helt orginal på motorsidan än Är ju 92 hk eller något sånt Men det jobbas jävligt mycket övertid om jag ska vara helt ärlig för att få råd att köpa en mig en grym sugis till nästa säsong.

_________________
Mikael Svensson
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fuggeturbo skrev:
Helt orginal på motorsidan än Är ju 92 hk eller något sånt Men det jobbas jävligt mycket övertid om jag ska vara helt ärlig för att få råd att köpa en mig en grym sugis till nästa säsong.


82 friska om det är enkel Strombergare i den.
Vassa B20's brukar ju dyka på blocket och lite varstans. www.resultatservice.com har ju mycket B20 också.

Kul med en kultbil. thumbs up

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
morbidio
Skåne
Här sen Sep 2006
Inlägg: 354



fuggeturbo skrev:
Helt orginal på motorsidan än Är ju 92 hk eller något sånt Men det jobbas jävligt mycket övertid om jag ska vara helt ärlig för att få råd att köpa en mig en grym sugis till nästa säsong.


Med ditt nick så hade man förväntat sig något annat än sugis.

Jag har alltid gillat 142:an, ska försöka få tag i en hyffsat fin som vinterbil.

_________________
Joakim Karlsson
Citera
fuggeTURBO
Skövde
Här sen Okt 2004
Inlägg: 77


Trådstartare
Jo det är en enkel strombergare i den. Fast jag tänkte sluta med stötstängerna och satsa på en b23/230 eller något sådant tänkte jag. Blir så "mycket" mer effekt i dom lättare.

Till Morbidio. Jo det namnet hänger kvar sen den gamla 240 tiden. Tankarna har vandrat åt det hållet igen men jag vill kunna klassa in det i någon bra race klass i framtiden och då får det bli 2,3 liter med 8v utan överladdning. Känns som det finns mest roliga serier som passar då. //Mikael

_________________
Mikael Svensson
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



fuggeturbo skrev:
Jo det är en enkel strombergare i den. Fast jag tänkte sluta med stötstängerna och satsa på en b23/230 eller något sådant tänkte jag. Blir så "mycket" mer effekt i dom lättare.

Till Morbidio. Jo det namnet hänger kvar sen den gamla 240 tiden. Tankarna har vandrat åt det hållet igen men jag vill kunna klassa in det i någon bra race klass i framtiden och då får det bli 2,3 liter med 8v utan överladdning. Känns som det finns mest roliga serier som passar då. //Mikael


Varför inte 16V?

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
fuggeTURBO
Skövde
Här sen Okt 2004
Inlägg: 77


Trådstartare
Ricke_1602 skrev:


Varför inte 16V?


Finns flera anledningar faktiskt. Jag köpte mig en komplet 16v motor men sen började jag läsa reglemente och upptäckte att det var nära på inga klasser som det var ok med 16v och 2,3 liter. Visst det går stroka om eller köpa en italien 2,0 16v. Men det blir så himmla mycket pengar om man gämför med att köpa en "färdig" rallymotor. Och jag har sneglat på classic lite och deras reglemente, Då får man inte ha nyare motor än om modelen kom -79 om jag inte minns helt fel och då är ju b234:an helt ute ur leken.
Fast visst hade det vart fränt med en 16v och några riktigt stora förgasare //Mikael

_________________
Mikael Svensson
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Trevligt bygge thumbs up
Gillar folk som tänker till lite i sitt bygge och inte bara shoppar loss på ballaste rejspryalrna.
Det där blir en riktigt tevlig bil för både trackdays och race.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
fuggeTURBO
Skövde
Här sen Okt 2004
Inlägg: 77


Trådstartare
Är roligt med lite positiva kommentarer. För det går ju inte alltid som man vill när man skruvar och så utan det ska ju jävlas ibland.
Jag hade ju visst bara 82 hk men man ska inte ha mer i en 142:a med dom bromsarna jag åkte med så jag fick skaffa mig lite bättre grejer där med. Tankarna for iväg åt S60r bromsar mm som är riktigt populära på Volvo men då var man tvungen att köra med "stora" fälgar och det kan ju vara ett problem i vissa klasser så jag gick och tittade på 140:ins storebror 164:an som det sitter både större och ventilerade skivor på. Och ganska vettiga ok med. Och det bästa med allt är ju att det passar rakt på 140:in.


Så jag beställde en hög med grejer från KG trimning.


ok:en som det sitter värsta sortens Mintexbelägg i.


Skivorna som jag skickade till Rolle här på forumet så han fick greja lite med dom.


Här ser man det monterat. Och även lite av mina stålomspunna bromsslangar.
Dom var en historia i sig att skaffa men efter många turer till stans alla hydralfirmor så kunde dom special beställa rätt nipplar. Bak var lättare då det är samma som amason och KG hade det på hyllan. I Bak sitter det med Mintex belläg om ni funderar.

_________________
Mikael Svensson
Citera
fuggeTURBO
Skövde
Här sen Okt 2004
Inlägg: 77


Trådstartare
En liten uppdatering igen då


Såg lite tung ut så jag fick fram borrmaskinen


Lite skräp som man inte behöver i en racebil


Hål är väll ganska lätt va? Fast en pelarborrmaskin och större borr hade inte suttit fel


Hämtade ett packet från Guss också!


Som den ser ut med Retro tillbehör som Rp glasfiberspoiler och plastfabriken vinge från början -80 någon gång
På bilden ser man även alla bromsrör som jag passade på att byta ut när jag uppgraderade bromsarna.

//Mikael

_________________
Mikael Svensson
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



Roligt med fler veteran volvos


Du gjorde helt rätt att tabort dom fula blinkersglasen. Ett tips ang lättning så skall du ge dig på dörrarna dom väger en heldel.

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
fuggeTURBO
Skövde
Här sen Okt 2004
Inlägg: 77


Trådstartare
KS_Wolfman skrev:
Roligt med fler veteran volvos


Du gjorde helt rätt att tabort dom fula blinkersglasen. Ett tips ang lättning så skall du ge dig på dörrarna dom väger en heldel.


Jag är lite osäker på vad reglerna säger om lättning av dörrar, ska försöka forska lite närmare i det. Det känns ju hur tunga dom är bara när man öppnar och stänger dom. Så ett par i glasfiber eller helt utan massa förstärkningar skulle ju inte sitta fel.

Har bytt framfjädrar på bilen nu. Hittade lite intressanta trådar om fjäderkonstanter mm. Så det var bara att ta fram stora miniräknaren.

org. väldigt ca 40 nm/mm
Lesjöforssänk fjädrar som jag körde med nu. Ca 75 nm/mm
Rejstema fjädrar 155 nm/mm som det blev nu.

Har bara provkört bilen hem från garaget men den känns kvickstyrdare och inte lika orolig som innan. Får komma med en bättre utvärdering senare.
Enda problemet är nu att den råkade bli "pojka 740 låg" om ni förstår vad jag menar
Men jag har fortfarande lite fjädringsväg kvar, och låg tyngpunkt är ju alltid bra thumbs up
Får se om jag törs lägga ut någon bild på den nu...

_________________
Mikael Svensson
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



fuggeturbo skrev:
KS_Wolfman skrev:
Roligt med fler veteran volvos


Du gjorde helt rätt att tabort dom fula blinkersglasen. Ett tips ang lättning så skall du ge dig på dörrarna dom väger en heldel.


Jag är lite osäker på vad reglerna säger om lättning av dörrar, ska försöka forska lite närmare i det. Det känns ju hur tunga dom är bara när man öppnar och stänger dom. Så ett par i glasfiber eller helt utan massa förstärkningar skulle ju inte sitta fel.

Har bytt framfjädrar på bilen nu. Hittade lite intressanta trådar om fjäderkonstanter mm. Så det var bara att ta fram stora miniräknaren.

org. väldigt ca 40 nm/mm
Lesjöforssänk fjädrar som jag körde med nu. Ca 75 nm/mm
Rejstema fjädrar 155 nm/mm som det blev nu.

Har bara provkört bilen hem från garaget men den känns kvickstyrdare och inte lika orolig som innan. Får komma med en bättre utvärdering senare.
Enda problemet är nu att den råkade bli "pojka 740 låg" om ni förstår vad jag menar
Men jag har fortfarande lite fjädringsväg kvar, och låg tyngpunkt är ju alltid bra thumbs up
Får se om jag törs lägga ut någon bild på den nu...


kommigen nu upp med bilder!
våran ser juh ut som en traktor, vi valde rejs fjädrar från lesjöfors, men utan sänkning..

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hmm, om jag minns rätt så justerade jag genomslagsgummina i framvagnen på min 142 69'a för att få nån form av fjädringsväg. Antingen så hade jag kapade rallyfjädrar eller kapade 164'a fjädrar fram och decarbon dämpare. Volvo hade oxå nåt "roadholdingkit" med bättre kränghämmare, fjädrar och stötisar som var helt ok. 240 turbo kränghämmare bak, fick sätta ett par distanser på bärarmarna för att det skulle passa. Panhardstaget fick justeras iom sänkningen bak.

Varför sålde jag den bilen, 12,5 på 402 och 180 i slutfart, varvade ur ~7000 på överväxeln vilket blev ca 230km/h med 4:56 i bakaxeln

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



steffe skrev:


Varför sålde jag den bilen, 12,5 på 402 och 180 i slutfart, varvade ur ~7000 på överväxeln vilket blev ca 230km/h med 4:56 i bakaxeln


Ja, det kan man undra varför

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
fuggeTURBO
Skövde
Här sen Okt 2004
Inlägg: 77


Trådstartare
steffe skrev:
Hmm, om jag minns rätt så justerade jag genomslagsgummina i framvagnen på min 142 69'a för att få nån form av fjädringsväg. Antingen så hade jag kapade rallyfjädrar eller kapade 164'a fjädrar fram och decarbon dämpare. Volvo hade oxå nåt "roadholdingkit" med bättre kränghämmare, fjädrar och stötisar som var helt ok. 240 turbo kränghämmare bak, fick sätta ett par distanser på bärarmarna för att det skulle passa. Panhardstaget fick justeras iom sänkningen bak.

Varför sålde jag den bilen, 12,5 på 402 och 180 i slutfart, varvade ur ~7000 på överväxeln vilket blev ca 230km/h med 4:56 i bakaxeln


Va kul att höra för jag tittade på genomslagsgummina igår och funderade lite på om dom behövde vara så höga...
SAM sålde asfalltsrally fjädrar som var 215 höga och 150 nm/mm. Mina blev något liknande då ca 205 mm höga och 155 nm/mm nästan 100 mm kortare än orginal! Betydligt hårdare men ändå Ska ut lite nu i det fina höstvädret och smiska lite rondeler och se om det går köra fortare än innan. Har ju inget annat bra ställe att testa på nu ju

_________________
Mikael Svensson
Citera
jägarn
Katrineholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 155



Du får mig att vilja skruva ihop min pallbocksräser: volvo 142 -72.
Den har ju bara stått så i mer än 10 år nu .


Tänkte göra den original men du får mig att tänka om
Vi får se. Har hittat skruvplats för den fr.o.m November.

_________________
//Anders Jegeros
Får betalt för att resa runt.
Citera
fuggeTURBO
Skövde
Här sen Okt 2004
Inlägg: 77


Trådstartare
Dags för en lite uppdatering igen då! Vågar mig inte på att vissa höjden på bilen än
Som ni såg på någon av bilderna har det kommit massa konstiga rör men dom är ju inte bara att slänga in i bilen...


Eftersom handbromsen sitter på vänstersida orginal på 140 så fick jag modda den lite.


Kolla vad bra det blev! Nu kan man ju använda den fast man ska ha lite stävor och grejer på vänstersidan.


Mina nya spacers! Fick ta bort lite gammal plåt i bakskärmarna för att få på dom breda där men det är ju bara bra för viktens skull. //Mikael

_________________
Mikael Svensson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142
1, 2, 3, 4   >>
7 besök senaste veckan (49185 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande