|
humf
Färingsö / stockholm
Här sen Okt 2006
Trådstartare

09 Sep 2008 09:27
hjälp med val av stel bakaxel
hej
jag behöver hälp med att välja bakaxel!
bilen ska användas för bankörning i första hand
bilen väger ca 1100kg och har en cheva 350 med ca 300hk
tanken är att ha 4-link och r-däck
klarar en 740/940 axel av v8an?
eller finns det något mer lämpat för ändamålet?
/Gustav
_________________ Gustav Graan
855 t5r -96 | superb combi Tdi -10 | Corolla 5000cc -74
|
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

09 Sep 2008 14:57
En sån bakaxel skall klara det.
_________________ Mats Andersen
|
JE Jr
Göteborg
Här sen Apr 2006

09 Sep 2008 16:37
Beroende på bredd på bilen kan du även fundera på 1031 från Volvo 240, den starkare av de två varianterna som fanns. 240-axlar är lite smalare om bredden är ett problem?
_________________ Johan Eriksson
|
Jonaazz
Staffanstorp
Här sen Jan 2008

10 Sep 2008 07:09
Re:
| JE Jr skrev: | | Beroende på bredd på bilen kan du även fundera på 1031 från Volvo 240, den starkare av de två varianterna som fanns. 240-axlar är lite smalare om bredden är ett problem? |
10 cm smalare tom. -85 och framåt så har 240 axlarna samma diff som 740 axlarna så de är lika starka.
_________________ Jonas Bjerkemo
|
humf
Färingsö / stockholm
Här sen Okt 2006
Trådstartare

10 Sep 2008 09:57
tack för all hjälp!
då är bara frågan om 10cm... jag ska nog mäta lite mer innan jag bestämmer mig
/Gustav
|
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004

11 Sep 2008 14:01
Du måste ha en diffbroms för att det ska hålla.
_________________ Per Ferm
|
humf
Färingsö / stockholm
Här sen Okt 2006
Trådstartare

12 Sep 2008 14:20
ok då blir det till att leta ordentligt då
|
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005

12 Sep 2008 19:33
Re:
| Per F skrev: | | Du måste ha en diffbroms för att det ska hålla. |
Varför håller det bättre med diffbroms än utan?
_________________ Johan Lekås
|
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004

13 Sep 2008 02:16
Re:
| Johan Lekås skrev: | | Per F skrev: | | Du måste ha en diffbroms för att det ska hålla. |
Varför håller det bättre med diffbroms än utan? |
Diffdreven är det svaga på de här axlarna. Men man kan ju köpa en aussielocker så har man nog löst det problemet.
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

13 Sep 2008 19:20
Re:
| Per F skrev: | | Johan Lekås skrev: | | Per F skrev: | | Du måste ha en diffbroms för att det ska hålla. |
Varför håller det bättre med diffbroms än utan? |
Diffdreven är det svaga på de här axlarna. Men man kan ju köpa en aussielocker så har man nog löst det problemet. |
och skapat sig en hel del nya'.
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
JBT
Solna
Här sen Nov 2004

14 Sep 2008 17:44
Köp en ford 9" axel och sätt i aluminium klump. Det väger mindre än volvo axel och är mycket starkare. Gjutjärnshus har aldrig varit lätt.
_________________ Jacob Blomqvist
Honda SC CC Elise S2
|
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004

15 Sep 2008 13:11
Re:
| JBT skrev: | | Köp en ford 9" axel och sätt i aluminium klump. Det väger mindre än volvo axel och är mycket starkare. Gjutjärnshus har aldrig varit lätt. |
och det kostar minst 20papp
|
DanielG
Söderköping
Här sen Jan 2007

15 Sep 2008 19:14
Camaro och Pontiac Firebird 90-talare har hyggliga bakaxlar. Den med 9-bult i kåpan har bättre drivaxlar, men finns betydligt sämre med eftermarknads och begagnat till den.
om jag vore du skulle jag leta efter en axel som har den bredd och utväxling du vill ha då det är det dyraste och krångligaste att ändra på. Fästen går att svetsa om man är försiktig. Diffbroms är i regel lätt att uppgradera till om du bara kan hitta en vettig begagnad.
_________________ Daniel Gustavsson
|
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

15 Sep 2008 20:31
Börjar det inte gå lite överstyr nu ?
Vi pratar om en snäll smallblock i en lätt bil som skall köras på bana och inte ha dragracingslicks på sig
|
DanielG
Söderköping
Här sen Jan 2007

15 Sep 2008 21:07
Jag hoppas du menade Ford 9" som överstyr och inte camaro/pontiac axlarna. Ford 9" är eftertraktad på beg.marknaden= dyr, den är även tungdriven.
Anledningen till att jag tipsade om dem är att de brukar vara billiga, finns mycket på beg. marknaden och de håller skapligt utan att modifiera.
Men som jag skrev tidigare är det viktigaste nog att skaffa en axel med rätt bredd och utväxling, annars kan det dra iväg pengar och arbete. Kan du finna en med diffbroms direkt så spar det ju onekligen pengar.
_________________ Daniel Gustavsson
|
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

15 Sep 2008 22:04
liten usäkt till dig Daniel. Jag läste inte ditt inlägg helt eller tillräckligt noggrant eller om det var andemeningen jag missade.
Jag såg en massa förslag om mer eller mindre kraftiga overkill jänkeaxlar för applikationen, då en vovloaxel skall klara sig.
Rätt bredd är det vettigaste/viktiaste att gå på i 1:a hand, så sparar man både tid o pengar. Att korta en bakaxel är omständigt/tidskrävande, vet själv då jag kortade o byggde om en fård 8.8 i vintras från bladfjäder till "3-link", med momentarm
|
JBT
Solna
Här sen Nov 2004

17 Sep 2008 08:51
Har man inga krav på att axeln ska vara lätt eller styv så kan man ju välja vilken jänkebilsaxel som helst med gjutjärnsklump och vattenledningsrör som axelrör. Om man tycker att ford 9" är för dyr så kan det vara värt att titta på en bakaxel från en Nissan Patrol eller Toyota landcruiser, Hilux. De har samma uppbyggnad som 9" axlarna, dvs plåtbanjo med separat diffklump. Dessa axlar är betydligt lättare och styvare än motsvarande axlar med gjutjärnsklump och vattenledningsrör som axelrör.
Honda SC CC Elise S2
|
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004

17 Sep 2008 16:56
Re:
| JBT skrev: | | Har man inga krav på att axeln ska vara lätt eller styv så kan man ju välja vilken jänkebilsaxel som helst med gjutjärnsklump och vattenledningsrör som axelrör. Om man tycker att ford 9" är för dyr så kan det vara värt att titta på en bakaxel från en Nissan Patrol eller Toyota landcruiser, Hilux. De har samma uppbyggnad som 9" axlarna, dvs plåtbanjo med separat diffklump. Dessa axlar är betydligt lättare och styvare än motsvarande axlar med gjutjärnsklump och vattenledningsrör som axelrör. |
Intressant. Hur vanligt är diffbroms i pickuper?
|
JBT
Solna
Här sen Nov 2004

17 Sep 2008 17:13
Re:
| Per F skrev: | | JBT skrev: | | Har man inga krav på att axeln ska vara lätt eller styv så kan man ju välja vilken jänkebilsaxel som helst med gjutjärnsklump och vattenledningsrör som axelrör. Om man tycker att ford 9" är för dyr så kan det vara värt att titta på en bakaxel från en Nissan Patrol eller Toyota landcruiser, Hilux. De har samma uppbyggnad som 9" axlarna, dvs plåtbanjo med separat diffklump. Dessa axlar är betydligt lättare och styvare än motsvarande axlar med gjutjärnsklump och vattenledningsrör som axelrör. |
Intressant. Hur vanligt är diffbroms i pickuper? |
Mycket vanligt.
Honda SC CC Elise S2
|
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004

17 Sep 2008 17:52
Re:
| JBT skrev: | | Per F skrev: | | JBT skrev: | | Har man inga krav på att axeln ska vara lätt eller styv så kan man ju välja vilken jänkebilsaxel som helst med gjutjärnsklump och vattenledningsrör som axelrör. Om man tycker att ford 9" är för dyr så kan det vara värt att titta på en bakaxel från en Nissan Patrol eller Toyota landcruiser, Hilux. De har samma uppbyggnad som 9" axlarna, dvs plåtbanjo med separat diffklump. Dessa axlar är betydligt lättare och styvare än motsvarande axlar med gjutjärnsklump och vattenledningsrör som axelrör. |
Mycket vanligt. |
Vilken typ? Nåt som är användbart eller är det nån slungpryl som släpper vid 40. Om det är mekaniska eller lockers så är det ju väldigt intressant.
|
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004

17 Sep 2008 17:52
Re:
| JBT skrev: | | Per F skrev: | | JBT skrev: | | Har man inga krav på att axeln ska vara lätt eller styv så kan man ju välja vilken jänkebilsaxel som helst med gjutjärnsklump och vattenledningsrör som axelrör. Om man tycker att ford 9" är för dyr så kan det vara värt att titta på en bakaxel från en Nissan Patrol eller Toyota landcruiser, Hilux. De har samma uppbyggnad som 9" axlarna, dvs plåtbanjo med separat diffklump. Dessa axlar är betydligt lättare och styvare än motsvarande axlar med gjutjärnsklump och vattenledningsrör som axelrör. |
Mycket vanligt. |
Vilken typ? Nåt som är användbart eller är det nån slungpryl som släpper vid 40. Om det är lamell eller lockers så är det ju väldigt intressant.
|
|