Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 520 3,5 -87 Säsongsavslutning
5304 besök totalt
Thim
Lagan
Här sen Aug 2006
Inlägg: 123


Trådstartare
Skrotbilen som blev befodrad!!!

Förra ägaren tänkte skrota bilen. Synd tänkte jag och köpte den för skrotvärdet.

Ett par nyrenoverade bromsar fram och en ny bromsslang så var bilen besiktigad. (Nya bromsar medföljde i köpet)
Jag kapade fjädrarna och körde en vinter. Planer smiddes i BMW garaget i Lagan och när bästa vännen och garage kompisen Kinnby rev sin cup bil i bitar köpte jag hans motor.

Efter velande fram och tillbaka började jag så smått riva lite i prylarna på en söndag. Fredagen veckan därpå var det ju dags för licenskurs.
Tisdag kväll var motorn ute och m30b3,5 hängde redo att monteras. Torsdag kväll var motorn på plats och efter ett varv runt lokalen brast en vattenslang. 30 minuter senare var den fixad och bilen packades. På fredagen körde jag till Mantorp och tog min racelicens. Bilen gick kanon och både bromsar och stötdämpare från Biltema funkade som det skulle.

Ett stort tack till er som hjälpte mig att fixa detta. Mats Kinnby, Per Lidbom och Timmy Sjökvist. Utan er hade jag förmodligen kliat mig i huvudet än








_________________
/Thim Tollin #518 BMW SC,
BMW Cup representant

Pit crew Team Kinnby Motorsport
BMW 520-3,5 -87
Hyundai i30 Sport -09
Volvo Amazon -70
Citera
Thim
Lagan
Här sen Aug 2006
Inlägg: 123


Trådstartare
Dags att uppdatera lite kanske?

_________________
/Thim Tollin #518 BMW SC,
BMW Cup representant

Pit crew Team Kinnby Motorsport
BMW 520-3,5 -87
Hyundai i30 Sport -09
Volvo Amazon -70
Citera
Thim
Lagan
Här sen Aug 2006
Inlägg: 123


Trådstartare
Nu är det dags att börja på e28:an lite. Den har blivit lite åsidosatt i vår eftersom Hondan har haft mer prio (se egen byggtråd).

För ett tag sen beställdes komplett ny framvagn.

Idag beställde jag coilover kit från XYZ-SWEDEN.COM

Det blev ett racing spec. Varför ska man ha komfort på gatan?


_________________
/Thim Tollin #518 BMW SC,
BMW Cup representant

Pit crew Team Kinnby Motorsport
BMW 520-3,5 -87
Hyundai i30 Sport -09
Volvo Amazon -70
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



om den gamla motorn var en sexa, syns det mycket att du bytt upp dig?
Citera
Thim
Lagan
Här sen Aug 2006
Inlägg: 123


Trådstartare
Patrik Ö skrev:
om den gamla motorn var en sexa, syns det mycket att du bytt upp dig?


Inte för det otränade ögat. Men visst den som känner sina BMW maskiner vet ju skillnaden på en m20 och en m30.

Den största skillnaden visuellt är nog insuget.

_________________
/Thim Tollin #518 BMW SC,
BMW Cup representant

Pit crew Team Kinnby Motorsport
BMW 520-3,5 -87
Hyundai i30 Sport -09
Volvo Amazon -70
Citera
Dando
Skövde
Här sen Jan 2008
Inlägg: 17



Thim skrev:
Nu är det dags att börja på e28:an lite. Den har blivit lite åsidosatt i vår eftersom Hondan har haft mer prio (se egen byggtråd).

För ett tag sen beställdes komplett ny framvagn.

Idag beställde jag coilover kit från XYZ-SWEDEN.COM

Det blev ett racing spec. Varför ska man ha komfort på gatan?



Vad ligger ett sådant coiloverskit på?

_________________
Daniel Larson

M535 -87
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Dando skrev:


Vad ligger ett sådant coiloverskit på?


Racing Spec Coiloversats 10500:- / sats

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Thim
Lagan
Här sen Aug 2006
Inlägg: 123


Trådstartare
Nu är det snart dags för banpremiär för i år

Bilen har varit på rostlagning i vår så nu är alla fyra tröskelhörnen lagade thumbs up . Eftersom jag jobbar på bilfirma med skadeverkstad så var det bättre att byta sig till plåtjobben än att stå och svära själv.

Det som ska bytas i veckan är vattenpump och termostat. Jag beställde även nya Pagid RS19 bromsbelägg nu i veckan. R-däck ska monteras på mina mim fälgar.

_________________
/Thim Tollin #518 BMW SC,
BMW Cup representant

Pit crew Team Kinnby Motorsport
BMW 520-3,5 -87
Hyundai i30 Sport -09
Volvo Amazon -70
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Monterat XZY grejerna? vart hittade du komplett framvagn? ett kitt ifrån tyskland?

thumbs up

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
Thim
Lagan
Här sen Aug 2006
Inlägg: 123


Trådstartare
Dags att uppdatera lite. Trots att säsongen snart är slut.

Förra veckan anlände XYZ coiloverkitet, från XYZ-Sweden. Jag var inte så ivrig till att montera det, det är gott om tid. Som småbarnsförälder, husägare och 120% arbetsdagar fanns det inte så mycket tid över. Idag tog jag mig lite tid. Efter jobbet och hämtning av barn hos dagmamma var det dags att kavla upp armarna.

Jag började med att bygga om ett par fjäderben som jag köpte av en polare i fredags.


Efter lite kapande och renslipning kunde jag montera hylsorna


När jag ändå skulle lossa fjäderbenen passade jag på att byta styrled och alla fyra länkarmarna också.


Lite skillnad.


Då var det på plats


Påbörjade arbetet klockan 17.30 och allt var klart 20.40
Snabba ryck, tack till Jimmy och Stenis som hjälpte mig i slutet så jag hann klart i tid.

Imorgon innan bilen lastas för avfärd mot Karlskoga ska jag montera de bakre fjäderbenen oxå. Kanske hinner jag göra en snabb hjulinställning oxå.

Det ska bli grymmt kul att köra bilen nu med nya bussningar i hela framvagnen och ny väghållning.

_________________
/Thim Tollin #518 BMW SC,
BMW Cup representant

Pit crew Team Kinnby Motorsport
BMW 520-3,5 -87
Hyundai i30 Sport -09
Volvo Amazon -70
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Nice med coils! är det dessa som Kinnby fixat fram? vad kostade kittet?

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
Thim
Lagan
Här sen Aug 2006
Inlägg: 123


Trådstartare
Pimplaren skrev:
Nice med coils! är det dessa som Kinnby fixat fram? vad kostade kittet?


Japp, det är framtaget av Kinnby Motorsport och säljs av XYZ-Sweden. E28 kitet går ej att köpa någon annanstans och det finns både racekit och supersportkit på lager.
Priset är 10500:-

_________________
/Thim Tollin #518 BMW SC,
BMW Cup representant

Pit crew Team Kinnby Motorsport
BMW 520-3,5 -87
Hyundai i30 Sport -09
Volvo Amazon -70
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Thim skrev:
Pimplaren skrev:
Nice med coils! är det dessa som Kinnby fixat fram? vad kostade kittet?


Japp, det är framtaget av Kinnby Motorsport och säljs av XYZ-Sweden. E28 kitet går ej att köpa någon annanstans och det finns både racekit och supersportkit på lager.
Priset är 10500:-


Trivsamt, antar att race är de värsta =) blev den låg och fin? du får lägga upp lite bilder

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
Thim
Lagan
Här sen Aug 2006
Inlägg: 123


Trådstartare
En liten racerapport kanske vore på sin plats.

Eftersom jag inte hann göra klart bilen i torsdags fick jag äg lite fredags. Då byttes de bakre fjäderbenen oxå. Sen lastades bilen, väskan packades och resan påbörjades.
Ca fyra timmar rullade jag in på parkeringen till Karlskoga Hotel, snabb dusch och sen bar det av med delar av styrelsen för att äta lite gott.

Jag var lite spännd på hur bilen skulle funka på banan med det nya chassit. För första gången var jag ute redan på första passet.
Några uppvärmningsvarv och sen var det dags att ge järnet. Redan efter första svängen skulle det visa sig att jag måste lära mig köra bilen på nytt igen. Helt plötsligt gjorde bilen som jag ville utan att jag behövde ta i. Svängde jag så svängde bilen, helt underbart!
Till nästa år ska jag lära mig att justera in det oxå.
EFter några varv tyckte jag att det kändes som att ett hjul var löst. Allt satt fast så jag gav mig ut igen.
Eftersom jag aldrig kört på Gälleråsen innan så tog jag det lite lugnt. Bilen funkade kanon och jag är så nöjd.
Succssesivt ökar jag tempot och det känns riktigt bra. Jag börjar lära mig banan och den är ju inte helt olik min favoritbana, Knutan!

När jag kör ut på andra passet känns det fortfarande som att jag har vibrationer någonstans. Jag kör in i depån och hissar upp bilen. Dels upptäcker jag att höger bakhjulslager har gått sönder, men jag upptäcker även att jag missat att dra åt muttern som håller fast fjädern på alla fjäderbenen. När dessa var åtdragna gav jag mig ut igen. Vilken skillnad!
Hjullagret gör sig visserligen påminnt men det ska bytas till nästa säsong.
Ett annat problem som jag tror gör att jag tycker bilen kränger lite i kurvorna är att fälgarna är för breda för däcken. Stommen får inget stöd av fälgkanten vilket gör att däcket ger sig lite i sidled. Jag ska försöka hitta en 7" bred fälg istället.

Summan av dagen är att jag är helnöjd Bilen börjar komma dit jag har strävat sedan jag började bygga på den.
Jag har en totalkostnad hittills på bilen på ca 30000:- inkulsive inköp av bilen.

om jag får tiden i vinter kommer bilen mattas ner och lackas om. Dessutom står det en glasfiberhuv hos Per L i Norrtälje som ska monteras. Den kommer inte att lackas, men det kommer mer om det när den är på plats.

om någon har bilder på min bil från Gälleråsen hade det varit kul om de postades här.

På återseende

_________________
/Thim Tollin #518 BMW SC,
BMW Cup representant

Pit crew Team Kinnby Motorsport
BMW 520-3,5 -87
Hyundai i30 Sport -09
Volvo Amazon -70
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 520 3,5 -87 Säsongsavslutning
5304 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande