Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Oljekylare, en stor vs två små i serie.
3075 besök totalt
zemren
Lycksele
Här sen Sep 2004

Trådstartare

Undrar som titeln avslöjar om det gör någon skillnad på att ha en stor oljekylare eller två små i serie?

Ytan av den stora är lika som de små tillsammans så kyleffekten borde bli densamma alternativt lite bättre på de små då de får en genomströmning på två st extra "utsidor".

Förlorar man nämnvärt i flöde med några meter extra slang och några fler böjar?

mvh

Bromma
Här sen Feb 2003

Re: oljekylare, en stor vs två små i serie.

zemren skrev:
Undrar som titeln avslöjar om det gör någon skillnad på att ha en stor oljekylare eller två små i serie?

Ytan av den stora är lika som de små tillsammans så kyleffekten borde bli densamma alternativt lite bättre på de små då de får en genomströmning på två st extra "utsidor".

Förlorar man nämnvärt i flöde med några meter extra slang och några fler böjar?

mvh

Jag föredrar så enkla system som möjligt. Det svettas alltid ut lite olja och ökar riskerna med fler detaljer i olje systemet. Oljeflödet är ju lite känsligt men när det gäller vattenkylaren så kan man vilja få upp hastigheten till lämplig turbulens i kanalerna. Samma förfarande med olja, att tillexempel lägga fler små kylare i serie ger även där liknande effekt men ger för stort flödesmotstånd. Därför är det bättre med större sammanlagd flödesarea i kylar kanalerna och åstadkomma samma kyleffekt medelst lite större kylare. Av flödesskäl är det dessutom bättre med en tilltagen kylarkapacitet där man sedan stryper kylluften för lämplig oljetemperatur beroende på ytteremperaturen och belastning, hellre än att använda termostat som även den är för restriktiv mot flödet, allt detta gäller racing.
mvh
Göran

Lycksele
Här sen Sep 2004

Trådstartare
tack för svar, som du säger så blir det ju mer som kan strula men av utrymmesskäl funkar det bäst därav funderingen över skillnaden i kylkapacitet/flöde.

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

zemren skrev:
tack för svar, som du säger så blir det ju mer som kan strula men av utrymmesskäl funkar det bäst därav funderingen över skillnaden i kylkapacitet/flöde.

Monterar du dem parallellt så minskar flödes motståndet. Se till att ha flödesriktiga kopplingar.
mvh
Göran

Lycksele
Här sen Sep 2004

Trådstartare
när du säger parallellt menar du att jag ska ha någon sorts y-kopplingar som delar på slangarna och leds till varsin kylare?

Lycksele
Här sen Sep 2004

Trådstartare
lite ny info.

Som det är nu sitter det ett st volvo 240 turbokyl tror jag det är på 13rader bakom ic:n, antingen kan jag behålla det och montera en banjobult av dubbeltyp och montera ytterligare ett 10 raders kyl framför ic:n, dvs som tidigare nämnts två paralella kylare.
Eller så fimpar jag de kylare som sitter nu och monterar ett 19+ raders, nackdelen är att pga platsbrist hamnar ett sådant kyl framför något av hjulen och jag vet inte riktigt hur luftflödet är där.

Här är en bild på alternativ nr 1, bakom ic:n till höger ovanför synliga kylet sitter det nuvarande.

Bilen är tänkt att tugga lite banmil nästa sessong och vill då ha bra kylning, frågan är då om två små paralella kylare monterat i frontens luftström är bättre än ett stort?

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

zemren skrev:
Som det är nu sitter det ett st volvo 240 turbokyl tror jag det är på 13rader bakom ic:n, antingen kan jag behålla det och montera en banjobult av dubbeltyp och montera ytterligare ett 10 raders kyl framför ic:n, dvs som tidigare nämnts två paralella kylare.
Eller så fimpar jag de kylare som sitter nu och monterar ett 19+ raders, nackdelen är att pga platsbrist hamnar ett sådant kyl framför något av hjulen och jag vet inte riktigt hur luftflödet är där.

Här är en bild på alternativ nr 1, bakom ic:n till höger ovanför synliga kylet sitter det nuvarande.

Bilen är tänkt att tugga lite banmil nästa sessong och vill då ha bra kylning, frågan är då om två små paralella kylare monterat i frontens luftström är bättre än ett stort?

Det är oftast platsbristen som avgör vilken typ av "anläggning" man monterar. Inom de ramar som finns gäler det dock att göra anläggningen så enkel det går. Huruvida Du väljer 2 eller 1 kylare är alltså en fråga om utrymme. Finns utryme väljer Du EN kylare. Det som avgör hur bra kylnig Du får är den effektiva kylytan som finns tillgänglig, inte att kylytan är uppdelad på två kylare.

En lösning som är bra är att köpa en elfläktförsedd oljekylare, som då inte placeras i fartvinden. Det betyder att den inte kyler oljan när fläkten står still. Sedan har dessa Setrab kylare eltermostat som slår till när oljetempen blir hög. På så vis kan du montera kylaren på många olika platser. Sedan slipper du en extra mekanisk termostat som betyder ett hus till med slangkopplingar, plus att termostater har bedrövligt flöde.
Göran

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

zemren skrev:
när du säger parallellt menar du att jag ska ha någon sorts y-kopplingar som delar på slangarna och leds till varsin kylare?

Parallellt är Y-förgreningar som du själv säger. Lite trasslig variant kan man säga, men det ger lägre flödesmotstånd. Förvisso även halva flödeshastigheten, men baksidan av den effekten är betydligt mindre än vinsten i motstånd.
Göran

3075 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande