Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
861 besök totalt |
Hjälp med uppgradering av chassie
Jag var och körde Lazzat RS Challenge i lördags, tyckte chassiet fungerade ganska ok. Upplevde den dock som något understyrd, samtidigt som jag inte hade något särskilt grepp i bak. ![]() ![]() Men LeWaN som var på plats med sin kamera tog många bilder på min bil i banan, så jag tänkte om jag kunde få lite hjälp med utvecklingen av mitt chassie genom att titta lite på dessa bilder. Bilens chassie är just nu följande: Bilstein stötdämpare, fram och bak JSS fjädrar fram Kränghämmare från 944 Turbo S (M030), fram och bak orginal torisionsstavar bak orginal bussningar Bilderna att titta på och fundera över: (obs, notera toklättningen i form av borttagen framstötfångare ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Re: Hjälp med uppgradering av chassie
Börja med att byta till riktiga bussningar. Att tex ändra dina hjulvinklar är inte lönt om de ändå ändras direkt. Du känner vad som händer bättre då och märker lättare skillnad på vad du gör med väghållningen. _________________ Daniel Steiner |
||
Re: Hjälp med uppgradering av chassie
Kombinationen understyrning+lite grepp bak kan ha två orsaker: 1) Bilens chassi är "Fucked Up" och du har hopplösa vägegenskaper med slumpvis understyrning eller överstyrning, antagligen p.g.a dåliga matchningar mellan dämpare, fjädrar, hjulvinklar etc. som ger bilen totalt oberäknelig väghållning. Alternativt så är något trasigt. 2) Bilen känns understyrd i tighta situationer, t.e.x. konkörnig, men när det börjar gå undan i högfartsböjarna så käns "arslet löst". Grattis du har matchat ihop ett snyggt utgångsläge=) När det gäller dina bilder så kan jag bara säga att bilen ser väldigt mjuk ut med mycket jacking i bakänden. Vilka däck kör du på???? Hur mycket hårdare är dina nya fjädrar????. Jag hade nog försökt att antingen lätta bilen i bakänden (ex. plastruta, reservhjul mm. mm) eller skaffa coilovers eller grövre torsionsstavar till bakvagnen så den matchar framvagnen. Är dina nya fjädrar fram sänkfjädrar???? om det är så skulle jag absolut sänka bilen även bak så att tröskellådorna är horisontella. (Detta är skitjobbigt men det finns ett knep, att borra hål i karossen på båda sidor utanför torsionsboxen(50mm i diameter), svetsa på ett fästöra på änden på torionsstavshållaren och dra av locket, sedan kan man palla upp bilen knacka ut torsionsstavrana med en lång metallstång, palla upp bilen till "rätt höjd+fjädringsväg" och knacka in torsionsstavarna (eller grövre) igen. På så sätt slipper man montera ner halva bilen tre gånger. Är dämparna avsedda för originaltung 944:an eller kommer de ifrån någon annan bil??? om de inte är gjorda för 944 så lämna in dem för re-valving till din VIKT och för 944. Om du ökar rebound på bilsteinen(skruvar dämparen hårdare) så får du lite mindre grepp vid turnin, kan minska initial understyrning. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Tack för bra svar!
Som tur är så stämmer min bil in klockrent på alternativ nr. 2! ![]() Jo den ser ju helt klart mjuk ut, och jag kör på vanliga gatdäck. Kumho Escta Supra 712 205/55-15, r-däck är under inhandling. Men jag misstänker att bilen kommer kännas ännu mjukare med bättre grepp?? Fjädrarna tror jag knappt är håradre tyvärr, det är nog mest sänkningsfjädrar. Så de kanske bör bytas? Har sänkt så mycket det går bak utan att mixtra med stavarna... Är nästan med på hur du menar med "genvägen" till att ställa om dom! ![]() Bilen är dessutom lättad i bak så mycket det går förutom plastruta. Dämparna är till std. 944, går dessa att ställa om? Går det att byta ventiler i dom? Antar att det inte går att bygga om mina befintliga dämpare till coilovers? |
||
Har sett denna tråden men tycker inte jag har så mycket att komma med, men försöker följa din uppmaning från tråden om min 924:a ändå
![]()
Som framgår har jag alltså köpt bilen i pricip i detta skicket, så jag vet inte så mycket om utprovningen av chassit. Jag vet dock att Lars-Göran Nilsson som kör en snabb 944 turboräser har gröna Bilstein. Har dock ingen aning om dom köps som standardprodukt eller specas utifrån önskemål. Mina stötdämpare är ju tyvärr inte ställbara. Men däremot så är krängningshämmarna ställbara och det är något jag uppskattar för att kunna ställa balansen. Speciellt bakkrängaren är enkel att justera, man sticker in handen framför bakhjulet och lossar glidfästet med en 1/2"lednyckel, knackar fram eller bak fästet lite och sen spänner igen, samma sak på andra sidan och sen klart. 3 minuter! Känslan att köra räsern jämfört med vår std 944 S2 cabbe på bana är enorm. Finns inga likheter i känslan. Mycket bättre precision i körningen med räsern och det går fortare överallt. I slalom är skillnaden oxo stor, men där är det minnsann inte säkert att jag är snabbare med räsern. Cabben kränger vilt men det går ändå att åka fort med den. Detta är alltså bakgrunden, hur nu det ska överföras till någon sorts konkreta råd till dig vetetusan. En sak är jag dock rätt klar över, jag gillar mina ställbara krängare, det är något som jag tydligen är rätt ensam om här på rejsa, "ingen" annan skriver i uppskattande ordalag om ställbara kränghämmare. _________________ Pär Hylander |
||
om man ska våga smyga sig in med lite erfarenheter från en 406 kombi så är det där med hissning/jacking rätt påtagligt negativt, speciellt om bakvagnen hoppar och tuggar i kurvor. Sänkte min ytterligare 15 mm i bak och sänkte därigenom krängcentrum. Fick ett mycket lugnare uppträdande, men totalkrängningen ökade något, är jag ganska säker på, även om det inte känns så.
Fortare gick det tyvärr inte, men det skyller jag på nån mental vane-tomte som jag borde ta itu med på lördag (på Kinnekulle med OSC). Samtidigt lider vi nog de flesta av lite ned-hissning i fram pga dessa sänkfjädrar i kombination med McPherson som är rätt tajt hållna med ca 10-30 mm nedåtpekning i original. Alltsammans summeras i ett lite galet raggarstuk främst i intryrningen, speciellt om vi håller lite på bromsen och har kvar lite av lastväxlingen framåt samtidigt. Herr Hast har bilder på just detta men jag har inte länken just nu. Har funderat på hur det där gamla "rallystuket" med hög (eller original) framvagn och sänkt bakvagn skulle funka på bana? Givetvis med lite styvare fjädrar. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
861 besök totalt |