Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Avgassystem, få ner ljudnivån. | 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (29085 totalt) |
Köpte en Mitsubishi EVo 2 som jag tänkte ha som allt i allo bil.
Den har ju typ all lyx en vanlig bil ska ha och stora förutsättningar att bli en fin ban bil. Men min fråga är. Med ett laddtryck på 1.5bar(370hk) och 3" system. Går det att få en komfort nivå på avgassystemet utan att ha sönder motorn eller tappa effekt? och hur ska jag gå till väga? Just nu på bilen sitter en lång smal simons dämpare och en stor slutburk av ett märke jag inte kommer ihåg. Dock mellan 2500-3500 rpm så låter det så mycke att man inte ens orkar tänka... Största problemet jag har är att det är trångt som fan mitt under bilen, därför simons dämparen, och den fick knapp plats den. Kom gärna med tips... _________________ Erik Johansson Sommar: Mazda RX-7 -84 Vinter: Yamaha Viper M-TX -16 http://nosc.worlddisease.net |
||||||
Det som mestadels bestämmer ljudnivån är sista burken och slutröret. Tror inte det ska vara några problem att köra till och med 2,5" bakre ljuddämpare för dig med den effekten.
Satsa på en bra kvalitets ljuddämpare längst bak som sitter i direkt anslutning till ett slutrör som är neråtriktat eller ett slutrör som är perforerat och har en "inbyggd" ljddämpare i skalet. Det brukar fungera absolut bäst. Vidare så är simons "sportsystem" rätt välkända för att inte direkt dämpa effektivt heller. _________________ Christian Lange 458 |
||||||
Apple slutburk med "dieselkrök" har visat sig funka bra för mig på flera racebilar. Kan rekommenderas.
Håller med Christian, Simonsgrejer blir bara en resonanslåda efter ett tag och bör bytas mot bättre grejer. _________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||||||
Men om man kan få dit en ersättare till Simons"röret" med längre livslängd så blir det tystare. |
||||||
om du bara ska ha en slutburk så har Rakarör en massa olika varianter och storlekar. Ett avstämt system blir alltid bäst, Milltek har riktigt fina, men finns tidigast till Evo 7 tyvärr.
Jag har en 2½ tums burk 30cm lång fullflödes i rostfritt liggandes hemma, du kan ju alltid köpa den om du vill. Var tänkt som en mellandämpare så det kanske är lite väl litet iofs. |
||||||
Erik, lägg upp bilderna på hur systemet ser ut så blir det nog lättare att komma med idéer.
Eftersom råkar veta om det kan jag tillägga att hans Simonsburk inte är gammal och utbränd utan ny. Så dämpar gör den garanterat (så mycket den nu kan..). Livslängden kan man ju ha funderingar på däremot. Slutburken är ganska stor redan men frågan är ju om den är utbränd? En nya kanske hjälper. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Så här byggde jag systemet på min R32GTR:
Apple racing 3" från turbocenter, oslagbart pris kontra livslängd och ljudnivå, 2st 45cm långa SBF godkänd 100cells racekat från rakarör Frontpipe och L-bow är 3" rostfritt kinarör (XS-power) "Dieselkrök" for the win! Alla som hört min bil live (eller inte hört eftersom den är tyst som bara den) kommenterar över hur tyst den är. Innuti låter den knappt något heller trots helt rensat invändigt. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Tackar för svaren...
Här kommer en bild på min slutdämpare som sitter på nu. http://tekwar.ath.cx/evo/200808_avgas_01_resize.JPG Antar att det stora utblåset inte hjälper att ta ner ljudnivå... På bilden syns inte simonsdämparen, men det sitter längsmed kardanaxel efter kröken vid bakaxel. Ända själet till att jag köpt simons dämparen att ha mitt under bilen är utrymmet. Fick inte plats med apples 3" dämpare, den var för bred. Har just nu en TURBEX rund 125mm Längd 625mm. Den är väl kanske ett par veckor gammal. Det hjälpte men inte tillräckligt. Den ända andra smala dämparen jag hittade var på rakarör. Men den var kortare och smalare så jag gick efter den som var större. Dock vet jag att simons har dåligt rykte, men är rakarör bättre? http://www.nitroz.se/apple/ Apple Racing's 3" Multi-Frequency. Kan det vara nåt för mej? och en sån där disesl krök? Följd fråga... Mina bekanta runt omkring mej som inte direkt bryr sig om ljudnivån bygger 3.5" system med bara en slutburk. Dom klagade på mej när jag satte dit simonsdämparen och säger typ "stackars motor den blir kvävd". Sen sa C att det räcker med 2.5 som slutdämpare. Vilket stämmer? Har två frågor till... Finns det nåt fäste som man sätter fast runt dämparen så man kan skruva fast dom där gummihållarna? Där simonsdämparen sitter fanns det en hållare till en sån och var tvungen att ta bort den för att dämparen skulle sitta där. Racekatt som klarar av launchkontroll finns det inom rimliga priser? _________________ Erik Johansson Sommar: Mazda RX-7 -84 Vinter: Yamaha Viper M-TX -16 http://nosc.worlddisease.net |
||||||
Launchcontroll och katt, Låter som en dålig idé i mina öron. Kan inte tänka mig att det håller.
Sen skulle jag tipsa dig om att byta slutdämparen. Mittendämparen tar inte bort så mycket ljud, det gör däremot slutdämparen. Ang fästen så finns det väll universal; runda med öron på micro/biltema osv |
||||||
Tänkte du sätta appledämpen i bak? har svårt att tänka mig att den få plats på längden.
Katt som klarar launch tro jag blir svårt i längden oavsett pris... _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Jag skulle mer säga. Bil som klara launch i längden är svårt Har sj bee*rs och jag väntar bara på att turbon hoppar ur huven o avgasystemet flyger åt h-e |
||||||
har även sett system där det sitter en mindre dämpare men då inte i serie med flöde rakt igenom utan som ett T där ena änden på dämparen ansluten på sidan på avgasröret och den andra pluggad
har både sett det på std system (peugot/och eftermarknadfs audi a4 dubbelturbo) --------------------------------------------------- avgasrör ------flöde ---------------- ---------------------------- I I I I -------------- dämpare _________________ Torbjörn Andersson |
||||||
Wanklar är ju speciella har jag förstått (mottryck på avgassidan påverkar mycket).
om du skall köra med Lauchcontrol så är väl det vid tillfällen som en ventil innan katen och ett rör ut bakom framhjulet med megafon på skulle passa. Jag antar att ljudbegränsingarna inte är 95dB iaf |
||||||
Tror jag förstår, dock av utrymmesskäl så har detta svårt att placera på bilen... Intressant lösning...
Denna lösning är ungefär som pluggen som man får med japsdämpare... oxå en intressant lösning... Stoppar du bara in ullen i hålen? Trodde man var tvungen att skära upp dämparen och så...
Det är inte på wankeln jag behöver fixa ljudet, tror faktiskt att min wankel låter mindre... Men på den köpte jag ett avgassystem tillverkat till just wankel som ska klara av allt ljud och värme... Har inte hittat nåt liknade till EVon att köpa... Nu använder jag inte launchen så ofta, kör mest på vägen och hoppas till nästa år lite bankörning... Men jag vill gärna ha katt och vara lite miljövänlig Har mät och alla apple dämpare är förstora Har plats för ca 350mm, iaf den storleken dämparen som sitter där är nu. Ända jag hittat just nu är Rakarörs dämpare som jag kan få dit. Hur är deras kvalite? Samt att gå ner till 2.5 på slutet, är det dumt? Finns så mycke mer att välja på då. Nåt jag annars funderat på är att på min nuvarande slutdämpare att bara svetsa på en dieselkrök. Kan det funka? Men vill man rikta kröken rakt ner(90%) kan inte risken vara att ljudet stutsar mot astfalten och tillbaka? _________________ Erik Johansson Sommar: Mazda RX-7 -84 Vinter: Yamaha Viper M-TX -16 http://nosc.worlddisease.net |
||||||
Sätter du en 2,5" längst bak så ska du inte ha några problem med den effekten du har. Gasvolymen är inte så extremt stor då, speciellt inte när avgaserna fått vandra ett par meter och kyla ner sig. Raka rör är helt ok men det du ska hitta är något som dämpar bra, det är inte de väldskända för riktigt heller, de ligger ungeför strax över medel i ljudvolym enligt min mening. Får du verkligen inte dit en Apple?
Vill du bli övertygad om dimentionen på slutdämparen så kan du kolla alla WRC bilar som inte har katten längt bak. (dvs kolla inte på Focusen tex. ) Vad gäller launckontroll och Katt så kan du förbereda dig på att byta den ofta. Det som kan vara en lösning för dig kan faktiskt vara att sätta en 2,5" kat längs bak och ha ett dämpat slutrör. Kattar dämpar relativt bra endå och sätter du den längst bak så kommer den hålla längre som du ska launcha mycket. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||||
Wankel är jämförbar med 2- taktare vad avser ljud. Motstånd gillar de inte. Eftersom jag dessutom har kompressor och inte en avgasfläkt blir det ändå mer komplisserat. För att få en hållbar lösning i mitt fall kommer jag ta ner min Rx-8 till en "wankelavgasspecialist" i Belgien i vinter och låta honom tillverka ett "friflödessystem" som håller både vad avser ljud och i tid. De system som jag och andra i Sverige knåpat ihop har inte klarat uppgiften verken ljud- eller tidsmässigt. Idag vet jag att, hade jag gjort det ifrån början hade jag sparat pengar. Man lär sig något nytt varje dag. Frånsett ovannämnda; Wankel låter j.....t skönt vid 8- 9 tusen varv. _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||||
Ha-ha...
påminner mig om bekanta som körde in sånna dära diskbollar i avgaset när det var ljudnivåkontroll vid race-evenemang. en lösning jag gjorde på ett system som hade mycket resonans, var att jag tog ett tunnare rör. Diametern var ca hälften mot ändröret. Varje ände av det tunnare röret klippte jag ett antal klipp upp i längdsled. Varannan "flik" som då blev böjde jag utåt lagom mycket, dvs så att flikarnas dia blev en gnutta större än slutröret. Sen var det bara att trycka in "insatsen". Resonansen försvann helt och insatserna som var självlåsande satt kvar när jag sålde bilen två år senare. om det är en lösning för bilen på bilderna vet jag inte dock _________________ Mats Andersen |
||||||
Är inte riktigt med på exakt hur du gjorde denna lösning... Har iaf noterat att troligen är min simons dämpare iaf till 70% tömt redan... Hade hoppas att den skulle hålla iaf en månad Ser ut som jag måste bygga om mer än jag vill och kan själv... _________________ Erik Johansson Sommar: Mazda RX-7 -84 Vinter: Yamaha Viper M-TX -16 http://nosc.worlddisease.net |
||||||
om Simonsdämparen är tom på dämpmaterial så kan du ju alltid såga upp den och fylla med trollull som dämpmaterial. Det lär ju hålla bättre än "isoleringen" som ligger i de flesta dämpare.
Vad jag förstod på dig så blev det ju i alla fall något bättre efter att du installerat den (även om det behövdes mer dämpning). _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Skruva banåkabil Avgassystem, få ner ljudnivån. | 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (29085 totalt) |