Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 S 3.2 -74, DP Zirkelbach. Såld!
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (29400 totalt)
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723


Trådstartare
Bilen låg ute på blocket ett par veckor när jag hittade den. Den blev bara läckrare och coolare för varje dag jag tittade på den.

Så tillslut tänkte jag, kan ju lägga ett skambud på den.

Till min förvåning så svarade han på mitt bud och några lappar högre så var priset klart.

Hakade på trailern för att åka den korta sträckan Hallsberg-Lund, 47 mil enkel.

Efter en stunds undersökande så inser jag att karrossen och underrede är i princip helt rostfritt(förutom ena c-stolpen som är rostig). Bilen har stått i garage i 12 år så inredningen behöver en rejäl tvätt men allting är helt.

Utbytesmotorn är nyrenoverad för 1000 mil sedan med förstärkta pinnbultar samt rostfria värmekammare.

Årtalet på motorn återstår att undersöka samt att det sitter en 5-växlad låda i den istället för en 4a orginal.

Det sitter även ventilerade skivor på den och vad jag har förstått så är det inte orginal på en 74a.

Att göra med bilen:
-Fixa gnista till spisen, gissar att det är larmet från 1800-talet som spökar.
-Gå igenom bromsarna då den har stått väldigt länge.
-Fixa rosten i c-stolpen.
-Matt tvätta all inredning.
-Tvätta utsidan då den är rätt skitig efter 12 år i garage.
-Bestämma vad jag ska göra med bilen, gissar på en Clubsport att åka banmöten i.(skönt att slippa traila)



_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
RZ
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 296



Läcker

_________________
Roger Zetterlund. Cupra Ateca.
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723


Trådstartare
RZ skrev:
Läcker


Tackar, den får nog "puritanerna" att rysa

_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 794



Lars Gustafsson skrev:
RZ skrev:
Läcker


Tackar, den får nog "puritanerna" att rysa

Låt trend puttarna rysa;) Den här looken var det ultimata på sent 70 tal och hela 80 talet

_________________
Pelle Persson
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589



Nu låter jag säkert som nån jädra glädjedödare, men är du säker på att det verkligen rör sig om en dp-bil..en bil som Josef byggt??
Varför jag undrar är för att det inte ser ut som någon av de modeller jag minns från den tiden..
Nu ser man ju i och för sig inte allt på dina bilder, men av det jag ser.

Vet inte om du sett min tråd runt dp, Zirkelbach & nostalgi?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33900

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723


Trådstartare
mcburn4ever skrev:
Nu låter jag säkert som nån jädra glädjedödare, men är du säker på att det verkligen rör sig om en dp-bil..en bil som Josef byggt??
Varför jag undrar är för att det inte ser ut som någon av de modeller jag minns från den tiden..
Nu ser man ju i och för sig inte allt på dina bilder, men av det jag ser.

Vet inte om du sett min tråd runt dp, Zirkelbach & nostalgi?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33900


Tycker inte du låter som en glädjedödare , tvärtom ca 2 min in i filmen på din tråd så ligger det exakta "paketet" som min bil är utrustad med. Enda skillnaden som jag kan se är att jag har fyrkantiga lykthål och inte runda i frontspoilern. Vem som har monterat det kan jag tyvärr inte svara på.

MVH Lars G

_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
Tino Carrasco
Ekeby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 242



Har själv sett den bilen innan och även om det är väldigt likt DP kittet så är just det kittet likt det som "Dansken i Hasslarp" har bild på i en produkt broschyr som han gav ut på 80 talet. Tror det var 86!?!?.
// Tino

_________________
Tino Carrasco
Ford Capri 2.0 GL 1978
Ford Capri 2.0 GL 1979
Alfa Romeo GT1300 Junior
FIAT 500C Sport Twin Air
Projektledare Motorbanan Ring Knutstorp
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589



Tino Carrasco skrev:
Har själv sett den bilen innan och även om det är väldigt likt DP kittet så är just det kittet likt det som "Dansken i Hasslarp" har bild på i en produkt broschyr som han gav ut på 80 talet. Tror det var 86!?!?.
// Tino


Det är vål ungefär så jag skulle uttrycka mig också..
Jag håller iofs med om att kittet i filmen är väldigt likt det på bilen, men sen o andra sidan så har jag alltid tyckt att det var något skumt med just det kittet (i filmen alltså). Det liknar absolut inte någon av dp's dp1-, dp2- eller dp3-kit..varken i Europa- eller USA-modell. Den grå Targan (en dp2 Europamodell) som man kör med i slutet av filmen är det däremot ingen tvekan om.. En bil som förövrigt fått sitt utseende från Porsches tävlingsbil 935 "Moby Dick".



Men men..jag har en mycket tillförlitlig kontat som garanterat kan avgöra detta. Kommer att träffa honom på ringen under nästa vecka så jag kollar och återkommer.

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723


Trådstartare
Det rullade en 911 dp cab på Mantorp i dag och den var hemskt lik min, skärmar,vinge,speglar,flippflopp lysen och huv var identiska vad jag kunde se. Återkom gärna efter träffen med "kontakten".

MVH Lars G

_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723


Trådstartare
IT IS ALIVE!!!!

Efter att provisoriskt ha monterat ett MSD tändsystem, slipat brytare , bytt rotor och tändkabel mellan fördelare och spole så var det dax för ett startförsök.

Efter host,host, dog x 10 så startade den faktiskt efter 12 års tystnad, vilken lättnad och vilken rökutveckling från avgassystemet

Tyvärr så brände MSDn av den nya tändkabeln efter ca 5-10 min så det blev ingen riktig varmkörning. Väntar nu på leverans av nya, bättre tändkablar från hovleverantören Utzon.se

_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Härligt thumbs up .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Anderlunds
Sverige
Här sen Jan 2006
Inlägg: 191



Hej Lasse.
Grattis till din nya Porsche, Jag kan se att det skiljer en hel del detaljer på din bil. Många avgjutningar av DP bilar saknar logo inlägg på tröskellådorna där det står DP935. Inga har inte vågat att görat en avgjutning av denna detalj, en stämmning låg nära till hands. DP bilarna hade kevlar inlägg tillsammans med glafiber. detta gjorde att det var en mycket bra finish och styrka, samt kostade en hel del
Måste medge att jag inte kände till denna bil, trodde jag kände igen alla DP bilar i Sverige.
Men man kan ha fel.
Men lycka till. det är en fin bil.
Bifogar en bild som visar vad jag menar.
DP Hasse

_________________
Hans Lundström
Citera
Herman
Mjölby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 50



Anderlunds skrev:
Hej Lasse.
Grattis till din nya Porsche, Jag kan se att det skiljer en hel del detaljer på din bil. Många avgjutningar av DP bilar saknar logo inlägg på tröskellådorna där det står DP935. Inga har inte vågat att görat en avgjutning av denna detalj, en stämmning låg nära till hands. DP bilarna hade kevlar inlägg tillsammans med glafiber. detta gjorde att det var en mycket bra finish och styrka, samt kostade en hel del
Måste medge att jag inte kände till denna bil, trodde jag kände igen alla DP bilar i Sverige.
Men man kan ha fel.
Men lycka till. det är en fin bil.
Bifogar en bild som visar vad jag menar.
DP Hasse

När ska Hasse göra en egen biltråd så vi får se mer ?

_________________
Fredrik Hermansson--

Porsche 968CS-93
VW typ 1-50
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723


Trådstartare
Nu har jag äntligen bestämt mig, det blir en ban/tävlingsbil av denna oxå .

Denna gång så tänkte jag bygga "rätt" från början och inte hålla på med halvmesyrer som sedan måste ändras.

Tänkte börja med chassit, men behöver lite hjälp med vad jag ska ha, har aldrig byggt på bil med svansmotor förut.

Önskar förslag på coiloverdämpare(fram/bak), fjäder hårdhet, krängare (fram/bak), bussningar osv.

MVH Lars G

_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Lars Gustafsson skrev:
Nu har jag äntligen bestämt mig, det blir en ban/tävlingsbil av denna oxå .



_________________
--
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



thumbs up
Har du fler bilder på bilen?

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723


Trådstartare
Freddan72 skrev:
thumbs up
Har du fler bilder på bilen?


Inte så mycket att visa när den är nerplockad men här kommer några:





_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 794



Lars Gustafsson skrev:
Nu har jag äntligen bestämt mig, det blir en ban/tävlingsbil av denna oxå .

Denna gång så tänkte jag bygga "rätt" från början och inte hålla på med halvmesyrer som sedan måste ändras.

Tänkte börja med chassit, men behöver lite hjälp med vad jag ska ha, har aldrig byggt på bil med svansmotor förut.

Önskar förslag på coiloverdämpare(fram/bak), fjäder hårdhet, krängare (fram/bak), bussningar osv.

MVH Lars G


Hur avancerat ska du bygga? Seriös tävling, clubb åka, banträffar eller mest gatkörning?? Coilover är inte nödvändigt om du inte ska köra så hårt satt bil så det inte finns stavar att uppbringa. Annars är ekonomi alt bilstiens rsr coilover sattser...sen är det bara en fråga på hur mkt du vill lägga ut på dämpare/fjäderben.
Iaf smart racing har en lista som kan vara annvändbar när du ska börja leta delar http://www.smartracingproducts.com/pdfcat/srp2008_suspension.pdf

_________________
Pelle Persson
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723


Trådstartare
Pelle Persson skrev:
Lars Gustafsson skrev:
Nu har jag äntligen bestämt mig, det blir en ban/tävlingsbil av denna oxå .

Denna gång så tänkte jag bygga "rätt" från början och inte hålla på med halvmesyrer som sedan måste ändras.

Tänkte börja med chassit, men behöver lite hjälp med vad jag ska ha, har aldrig byggt på bil med svansmotor förut.

Önskar förslag på coiloverdämpare(fram/bak), fjäder hårdhet, krängare (fram/bak), bussningar osv.

MVH Lars G


Hur avancerat ska du bygga? Seriös tävling, clubb åka, banträffar eller mest gatkörning?? Coilover är inte nödvändigt om du inte ska köra så hårt satt bil så det inte finns stavar att uppbringa. Annars är ekonomi alt bilstiens rsr coilover sattser...sen är det bara en fråga på hur mkt du vill lägga ut på dämpare/fjäderben.
Iaf smart racing har en lista som kan vara annvändbar när du ska börja leta delar http://www.smartracingproducts.com/pdfcat/srp2008_suspension.pdf


Den skall byggas så seriöst jag har råd med, bilen ska endast användas att tävlas med i PCSR så det blir ingen gatåka.

Har tittat lite på Bilstein RSR kittet, kostar ca 28.000 kr, är det något att ha?

Provade med dom grövsta stavarna som gick att uppbringa på min 944a (30mm) men dom var för mjuka, 11an stavar är väl kortare så jag vet inte hur "hårda" det går att få tag på.

Hur lägger man fjäderkonstantförhållandet mellan fram/bak på en svansmotorbil?

MVH Lars G

_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723


Trådstartare
Nu snurra den igen, tack vare nya tändkablar thumbs up . Dock inte på tomgång men det fixas senare.

Det jag blir lite fundersam på är oljetrycket, vad ska det ligga på, på 944an så ligger det ju i topp på mätarn när oljan är kall och på den här så ligger det på ca 2 bar, normalt eller inte?

MVH Lars G

_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723


Trådstartare
Nu börjar det trilla in lite prylar 1a på plats en bur från finess.
Man behöver en bra svets om det ska bli snygga svetsar så det blev en sådan oxå




_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 S 3.2 -74, DP Zirkelbach. Såld!
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (29400 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande