Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad är en gatbil? splittad från STACC-tråden
1, 2, 3, 4, 5   >>
9033 besök totalt
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare

Supramannen skrev:
Jag tror du kommer under 1,40 tror kanske 1,37-1,38 kanske

Jag har kört 1,28,8 jag som är ett gatbils rekord vad jag vet, nu med nya setupen hoppas jag bättra den tiden

och hur mycket "gatbil" är din gatbil?

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

Kimmen skrev:
Supramannen skrev:
Jag har kört 1,28,8 jag som är ett gatbils rekord vad jag vet, nu med nya setupen hoppas jag bättra den tiden

Brolund körde 1,28,03 med gatlegal seven när vi var där i våras

Jag räknar inte lådbilar som bilar men den disuktionen ska vi inte ha här...Så fall kan vi ta upp dessa små superkartar som kör på GR med som går 1,22 typ..Men gatbils diskutioner kan spåra hur mycket som helst..För mig är inte en Radical och westfiloch liknade bilar bilar, mer motorcyxlar på 4hjul men men

Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

Benci skrev:
Supramannen skrev:
Jag tror du kommer under 1,40 tror kanske 1,37-1,38 kanske

och hur mycket "gatbil" är din gatbil?

En vanlig 996 gt2 med lite trim och lite väghållning

Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Ska man anse att att man har en gatbil kan man väl tycka att bilen är i skick att framföras på gata och borde klara en "flygande" (eller kontrollbesiktning). Slicks och megavingar är väl exempel som inte skulle klara en kontrollbesiktning, att man trimmar motorn lär knappast vara problem vid en besiktning.

www.modsport.se
Citera
LIDS
Stockholm
Här sen Aug 2005

Som sagt så inte ett ord till om vad som är gatbil eller ej!

Respektera detta!

- Porsche GT3

www.stacc-racing.com
www.facebook.com/stacc.racing/
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005

Re:

lasse wankel skrev:
Vad menar du Lennart?

Lasse

Std. Rx-8;an. Omkring 1min 40 sek. Din bil räknar jag inte som STD.
Du har ju en del godis !!

+

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

Kimmen skrev:
Ska man anse att att man har en gatbil kan man väl tycka att bilen är i skick att framföras på gata och borde klara en "flygande" (eller kontrollbesiktning). Slicks och megavingar är väl exempel som inte skulle klara en kontrollbesiktning, att man trimmar motorn lär knappast vara problem vid en besiktning.

Gatbils diskutiner leder aldrig nånstanns, jag har min och du har din...Lådbilar är det ej ala min definition, roliga som fan säkert men inte min grej

meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Re:

lasse wankel skrev:
Vad är en "bra tid" för en 200 hk gatbil? Snackade nyss med Jonny Nilsson som nämnde att en Porsche 944 S2 med R-däck kört 1.36s runt GR. Den bilen går 1.01s runt Kullen och han trodde inte att min RX-8 skulle klara under 1.40s! Opel Speedster åker runt 1.40s sa han. Hur fort har ni kört runt GR?

/Lasse

Det kan inte vara omöjligt att köra under 1.40 med en RX-8 på r-däck.

Jag har kört min speedster (modifierad endast med r-däck och bättre dämpare) orginal 147 hk på 1:37.83 då anser jag mig inte vara en superförare... Jag pratade med Jonas Jalmark om detta en gång och jämförde med den 1.39 tid han hade satt med en orginal elise S2 på gatdäck och han tyckte då att de borde gå att komma ner mot 1.35 med r-däck...

Supramannen skrev:
Kimmen skrev:

Gatbils diskutiner leder aldrig nånstanns, jag har min och du har din...Lådbilar är det ej ala min definition, roliga som fan säkert men inte min grej

Jag kan inte ens förstå hur man kan diskutera definitionen, en gatbil i sverige är en bil som är lagligt registrerad,skattad och besiktad så att man får köra på gata utan att polisen kan påpeka något vid en flygande besiktning. Att ha någon annan personlig definition är ju bara fånigt och leder ju bara till just ytterligare diskussioner. Kan man inte ta den diskussionen så ska man inte heller hitta på en egen definition.

Här sen Feb 2003

Då är inget trim eller inga modiferinga godkända så fall och börjar man då tycka som du att lite trim är okey för det upptäcker dom ej så är det ju en personlig defintion, som bilen kom från fabrik är det ju då som gäller

meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Re:

Supramannen skrev:
Då är inget trim eller inga modiferinga godkända så fall och börjar man då tycka som du att lite trim är okey för det upptäcker dom ej så är det ju en personlig defintion, som bilen kom från fabrik är det ju då som gäller

Helt sant, är bilen helbilgodkänd så får inga modifieringar göras. Endast förändringar på däck blir i princip OK så länge rullomkretsen inte förändras mer än 5% och däcken är e-märkta.

Väldigt många sevens och andra amatörbyggen faller givetvis också ur eftersom väldigt få efter inreggningen forfarande uppfyller lagligt vikt/effektförhållande för amatörbyggda fordon.

Jag förstår din ståndpunkt också Rickard men samtidigt så är det ju inte konstigt att du får mothugg, eller hur?

Men vi kanske ska acceptera LIDS uppmaning och inte diskutera det här...?

Stockholm
Här sen Aug 2005

Vad är det ni inte förstår?!

Kan vi hålla tråden till info och prat om STACC???

- Porsche GT3

www.stacc-racing.com
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005

Rikard ! Kör fortare än 1,28,03 så är du snabbast

Stockholm
Här sen Feb 2005

Lids. Kan jag stänga av däckvärmaren på däcket jag fick med mig förra sommaren?? Det kanske behöver svalna lite, det hämtas på Söndag har vi bestämt.

Citera
LIDS
Stockholm
Här sen Aug 2005

Re:

Lennart skrev:
Lids. Kan jag stänga av däckvärmaren på däcket jag fick med mig förra sommaren?? Det kanske behöver svalna lite, det hämtas på Söndag har vi bestämt.

Hahaha, stäng av däckvärmaren på söndag förmiddag! ok? Sen kan du väl räkna ut vad hyra för nästan ett år är...haha

- Porsche GT3

www.stacc-racing.com
Citera
LIDS
Stockholm
Här sen Aug 2005

Re:

Micke R1 skrev:

Ingen dålig tid, vad kör du för ngt?

- Porsche GT3

www.stacc-racing.com
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

LIDS skrev:
Micke R1 skrev:

Ingen dålig tid, vad kör du för ngt?

Han syfta på lådbilenstiden

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

En gatbil?
Det måste väl vara en bil som är för trött och slö för att kallas racerbil?

Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Anser man att en gatbil inte ens får vara trimmad och i såfall till fullo stämma överens med typningen så faller nog 99% bort av "gatbilar" som framförs på bana (får inte ens chippas).
Att tycka att bilen ska passera en kontrollbesiktning och/eller en flygande borde nog vara en mer realistisk nivå, då är gränsen för gatbil ganska tydlig och bilar där man byter allt mellan plåtarna efter besiktningen faller bort samt även dot-däck och slicks...

www.modsport.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

Kimmen skrev:
Anser man att en gatbil inte ens får vara trimmad och i såfall till fullo stämma överens med typningen så faller nog 99% bort av "gatbilar" som framförs på bana (får inte ens chippas).
Att tycka att bilen ska passera en kontrollbesiktning och/eller en flygande borde nog vara en mer realistisk nivå, då är gränsen för gatbil ganska tydlig och bilar där man byter allt mellan plåtarna efter besiktningen faller bort samt även dot-däck och slicks...

Detta är ju din personliga defintion, frågar du nån annan så säger han att bara den går igenom SBP är den okey ,sen att folk meckar om efter är en annan sak, så det går inte att definera en gatbil...det finns lika många åsikter som folk typ...

Dett enda rätt är så fall helt orginal

Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Re:

Supramannen skrev:

Detta är ju din personliga defintion

Det är det, jag tror oxå att det är den definition för gatbilar som dom flesta skulle hålla med om (eftersom där finns en gräns).
Sätter man inga gränser kan jag köpa en formelbil kasta på ett par regplåtar och påstå att det är en gatbil.

Sen hur du får till att en Porsche och inte en Seven är en gatbil ,det vet jag inte (var går då gränsen)

www.modsport.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

Kimmen skrev:
Supramannen skrev:

Detta är ju din personliga defintion

Det är det, jag tror oxå att det är den definition för gatbilar som dom flesta skulle hålla med om (eftersom där finns en gräns).
Sätter man inga gränser kan jag köpa en formelbil kasta på ett par regplåtar och påstå att det är en gatbil.

Sen hur du får till att en Porsche och inte en Seven är en gatbil ,det vet jag inte (var går då gränsen)

det finns ingen gräns, frågar du Kenson tycker han att hans 1001hk ala 950kg bil är den optimal gatbilen, frågar du kristell med sin 1900hk gatbil som går 7or är den optimal gatbilen, frågar du mig så tycker jag gatbilar är bilar och inte små rörams bilar med hoj motorer, alla tycker olika

Allmänt banåkaforum
1, 2, 3, 4, 5   >>
9033 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande