Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Mysko tänd/TURBOproblem på 106
779 besök totalt
Dagger
V.Torup, Skåne, Sweden
Här sen Apr 2006

Trådstartare

Har ett mysko problem.
Sen en tid tillbaka så vill inte bilen gå rent på högre varv, över 5000rpm. Innan har den gått klockrent där och inget är bytt som jag inte kunnat återställa och prova mig fram med. Att felet är på tändningssidan är ganska klart. Den missar helt enkelt och har ingen kraft. På lägre varv och över vridmomentstoppen har den mycket bra kraft och gå helt rent.

Grejen är att jag har provat 2 helt olika tändsystem som är helt olika varann.

Det ena är bilens original wasted spark, integrerat i bilens sprut och triggar alltså på ÖDP. Egen tändmodul till det med. Har likadana stift som bilen gått bra med innan, fast bytta mot nya. Är egna kablar till detta system med och dom är bytta. Har även fixat en egen spänningsmatning via relä till spolen för att utesluta spänningsfall där.

System nummer 2 är ett äldre konventionellt system med fördelare, givare/pickup och tändmodul integrerat i fördelaren. Konventionell spole.
Har provat med dubbletter av alla komponenter, dvs komplett fördelare, modul, spole, kablar osv. Triggningen av detta är alltså helt oberoende och fristående från tidigare nämnda system. Detta system kan jag alltså påverka tändinställningen på och problemet är lika påtagligt från jättelåg tändpunkt till spikningshögt.
Bilen går klart bäst med originalsystemet, dvs mest körbarhet. Dock små spikningar vid pressning i 200 km/t.

om jag provar att fetta på blandningen så drunkar den oavsett varv vid ca lambda 0,70. Vid 0,75-0,80 går den kanon ända upp till lite över 5000rpm där problemet börjar. Den tänder illa, men inte alls på samma vis som när den slocknar pga fet blandning. Vi provade att magra ut den till 0,85 vid de varvtal problemen finns, då blir det bättre men det finns ingen som helst kraft, dvs lönlöst att varva. Motorns toppeffekt ligger vid 6600rpm så jag MÅSTE upp dit för att få ut max ur bilen. Just nu ligger jag bara och kör på vridet på lägre varv.

Stiften jag kör på är NGK BCPR7ES med elektrodavstånd 0,7. Har även provat sexor och mindre/större gap men det gör ingen skillnad. Och bilen har som sagt gått klockrent med samma setup tidigare.
Alla tändkablar är av god kvalitet (Buigicordi). Tro mig, jag har provat ALLT utan resultat.
Kompet är också helt ok och kamremmen sitter rätt.

Att felet inte ligger på soppan konfirmeras ju av bredbandslambdan och olika försök med blandninga och mappning.

Belöning utlovas till den som knäcker nöten!

hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

Även om du nu har bestämt dig för att det är tändningsrelaterat
inte som så att du har sånna dära ventilfjädrar med dämpare och dämparen har gått sönder ?

V.Torup, Skåne, Sweden
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

hauge skrev:
Även om du nu har bestämt dig för att det är tändningsrelaterat
inte som så att du har sånna dära ventilfjädrar med dämpare och dämparen har gått sönder ?

Vadförnågot??? Aldrig hört talas om något sådant trots att jag reparerat bilar i 20 år.

Denna motorn har överliggande kam med vipparmar och skruvjustering.

hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

Då har vi inte meckat likadana bilar du o jag :-)

På ett par av mina chevatoppar (original) så sitter det en fjäder innanför den "riktiga". Dess tvärsnitt är rektangulärt med rektangeln stående på högkant och så är den lindad som en fjäder och kallas för damper i manualen. Den hindrar/dämpar eventuelll självsvängning hos fjädern
Jag tänkte som så att om antingen fjädern eller dämparen gått så kan ventilen fungera mer eller mindre som den skall tills man kommer upp ordentligt i varv.

V.Torup, Skåne, Sweden
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

hauge skrev:
Då har vi inte meckat likadana bilar du o jag :-)

På ett par av mina chevatoppar (original) så sitter det en fjäder innanför den "riktiga". Dess tvärsnitt är rektangulärt med rektangeln stående på högkant och så är den lindad som en fjäder och kallas för damper i manualen. Den hindrar/dämpar eventuelll självsvängning hos fjädern
Jag tänkte som så att om antingen fjädern eller dämparen gått så kan ventilen fungera mer eller mindre som den skall tills man kommer upp ordentligt i varv.

Aha, tror jag vet vad du menar, men själv har jag mekat väääldigt lite jänkare.

Denna motorn har vanliga enkla ventilfjädrar

Verkar dock som om felet är lokaliserat till databoxen, lite svårt att prova fullt ut bara då jag lånat en box med 1000rpm tidigare maxvarv Men den tänder utmärkt på normalfet blandning nu iaf.

Skruva banåkabil
779 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande