| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Någon som har något att säga ang slitaget på mina r-däck?
|
1716 besök totalt |
|
Någon som har något att säga ang slitaget på mina r-däck?
Aldrig kört på r-däck förut och vet inte riktigt hur det ska bli men tyckte mina framdäck såg lite skumma ut. Bak såg det helt normalt ut. Bilen är en 4wd celica gt4. Vad säger ni? Båda bilderna är vänster fram.
_________________ /David Johansson |
||||
|
De ser ut att ha gått med perfekt temp i ytan (krusiga och utan korvar runt mönsterkanterna). Däremot verkar du ha på tok för lite camber. Toyo vill ha -3 till -5 på McPerson (ca -2 till -4 på dubbla A-armar).
Bli inte orolig om du får ökat slitage 1/3 in från ytterkant, det verkar bero på deformering av slitbanan pga antingen lite camber eller tung bil/lågt tryck. Toyo kan man behöva gå ner lite i tryck för att inte överhetta ytan, då deformeras slitbanan ännu mer. Bredare fälg (max rekomenderat eller en halvtum till) påstås också hjälpa med slitbanedeformationen. 205orna verkar passa entonsbilar ganska bra (kanske ännu lite lättare), 195orna bränner man upp rätt fort med en entonnare. Mer Camber och rock&roll
Det tar nån uppsättning eller två innan man kommer underfund med ett däck, att hatta emellan en massa olika förvirrade det bara ännu mera. |
||||
|
Re:
Sorry Wipe om jag bryter tråden, om man har korvar runt mönsterkanterna vad är det tecken på för felaktighet? noterade nämligen det på min nya 888 sist. se bild: https://rejsa.nu/im/_garage/14343-ne _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
|
Re:
Sänker man trycket så sjunker yttempen lite men slitbanan defomeras mera. I praktiken så funkar inte Toyo så bra på mindre lätta bilar (dimensionerna med RF (reinforced) kan vara mindre utsatta). GG-blandingen är mjuk och fungerar fint rätt ut ur lådan på första varvet. Att de smörar efter 5-7 varv är nåt man får leva med. Men det går att jobba upp bra temp och grepp i dem när det är fuktigt till blött, få Rdäck som hänger med då (Kumho Medium med regnmönster kanske). Men när man lär sig leva med egenheterna så är det ett hyffsat slitstarkt litet däck (till prisdumpade priser). Jag får väl 6-8 timmar ur en uppsättning 205/50-15 med knappt 1100kg bil. |
||||
|
Niklas: jag har ingen direkt erfarenhet av 888, men så som wipe's däck ser ut ser oftast de däck som gått lite för kallt ut. Det ska vara mer "korvar" som smörats ut. När de har gått varma och goa ser de ut ungefär som Johan Sjöströms. Eller är jag helt ute och cyklar
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Re:
R888 GG beter sig som soft (eller kanske supersoft) för andra märken beroende på hur man belastar dem (dvs vilka andra däck det är som är lämpliga till bilen). Jag har sett en Impreza som åt upp ett VF från nytt ned till corden på en förmiddag på Kinnekulle (men det kanske var ett RA1 iofs, samma beteende men ännu snabbare pga mer mönster). För egen del så blir det oftast en blandning av krusad yta och korvade mönsterkanter, men jag är medveten om att jag pressar däcket mer än vanligt också. |
||||
|
Hur ser du att jag har för dåligt med camber?
Jag trodde man skulle mäta däcktemp och sen ställa cambern efter det, vilket jag har gjort, och då fått det till att ca 2° skulle vara lagom. Eller ja, det är då jag får jämn däcktemp. Iofs kanske jag blir lurad av det du skrev om i währners skylinetråd, att jag mäter med en ir-termometer och dessutom efter ett avkylningsvarv innan jag går in i depån? _________________ /David Johansson |
||||
|
Re:
2 grader känns lite på R888 som har rekomenderad camber på 3-5 grader När jag körde mina på mantorp sist så såg dom ut som johans & jag hade bara 1,5 grader camber den dagen Detta på en bmw 318is på 970 kg 1,8 bar kallt ca 2,2 varmt _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
Har du samma slitageutseende över hela ytan (lika mellan ytter och inre skuldra iaf) så är det inte långt från så bra det kan bli (det är ju komplexa kompromisser). Första steget är ju att hamna hyffsat rätt så du inte bränner slut på ett set däck innan man börjat lära sig nåt om det. Efter det så är förmodligen din situation (körstil, bil, satsning etc) tillräckligt unik så du bygger upp en egen erfarenhetsbank där du kan dela principer med andra men sällan exakta erfarenheter. Tar ena sidan slut lite snabbare (camberbegränsad tex) så går det ju alltid att flippa däcken på fälgen i halvtid. om du är osäker, gå upp ett hekto eller två och testa i ca fem varv. När de överhettar så märks det på tydligast på såsig understyrning. Då vet du att det det går att backa tillbaka. Trial&Terror (och kanske en logbok) är bra hjälpmedel. |
||||
|
Re:
Skulle säga att när du har en krusad yta så har du lagom temp, börjar det bli korvar så går det för varmt. Nu ser man ju inte så bra på wipe's bild men det ser ut som att däcket bara är krusat på yttersta halvan och en bit ner på skuldran och det är ett tecken på för lite camber där inre halvan av däcket inte används alls i kurvorna. Men det är ganska nära för du har inte gått hela vägen ner till slitagemarkeringen på skuldran. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Tack för bra svar!
Hela däcket ser ungefär likadant ut, lika krusad över hela slitytan. Syns kanske lite dåligt på bilden då halva däcket är i skugga. På bilden är däcken körda med i kanske en timme. _________________ /David Johansson |
||||
![]() |
Däck för banåka
Någon som har något att säga ang slitaget på mina r-däck?
|
1716 besök totalt |

