Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Rallydubbdäck OT eller ej?
7 besök senaste veckan (5825 totalt)
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Är det ngt som kan avhandlas här? Eftersom det svänger när man använder dom, så, kanske?

Ville liksom väcka frågan i god tid, men bansäsongen är ju inte över för det!!

Jag behöver 16" rallydäck om jag får tummen ur och lyckas finansiera detta. Gullabo har jag för mig har rätt billiga och gävlesonen Sjunning är väl inte oäven att fixa däck heller.

Men är det ngn som har erfarenhet av att köra rallydubb på is med standardaktiga bilar? Vad behöver man tänka på, osv.

Gillar att köra fort på is, men vartefter man plågar sina stackars Gislaved, så kryper ju dubben in i gummit och greppet försvinner. Iskörning kan nog ses som ett sätt att förlänga bansäsongen och rallydäcken är kanske vinterns r-däck, fast kanske t.om. slicks och mer därtill, eftersom greppskillnaden är än mer påtaglig.

Skulle förresten vara kul att ploga upp en exakt kopia (frånsett höjdskillnaderna, förstås) av Kinnekulle Ring på nån sjöis i vinter och kolla tidsskillnaden men främst att ha kul. Är det nån som har GPS-data på kullen som man kan transponera?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Åka rallybubbat på is är fortfarande halkigt men man får en viss kontroll på vad som händer i skilnad mot std vinter däck där man lätt blir passagerare.
Åka is är kuuuul thumbs up

Kalix
Här sen Nov 2002

Med såna här däck är det riktigt skoj att åka is 22mm spikar bettar bra, speciellt i riktig kärnis

Provade lite på min standardbil, dock såg inte innerskärmarna något vidare ut efter det

Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Jämfört med vanliga gatdäck är skillnaden som natt och dag. Du kan ladda som en tok Klart du ska skaffa rallydäck!

En variant är att köpa begagnade "proffsdäck" som gått några repor. T.ex. Michelin. Förutsatt att du kan få tag på dem. Att åka på regummerat är visst inget att rekommendera.
Försök få tag på någon dimension som liknar ditt original. Dubbarna röjer rätt bra i hjulhus & skärmkanter om det skulle ta i...

För is är lite bredare däck att rekommendera i kombination med lite kortare dubbutstick. Långa dubbustick (bra i snö och modd) är jobbigt att åka med: först händer inget, sen händer inget och sen händer allt på en gång När det gäller rallydubb alltså, inte spikdubb som på bilden.

Långviken - Umeå
Här sen Jan 2003

För mig är den aktiva säongen lika lång på vintern som på sommaren, o dessutom är det mycket närmare till banorna på vintern thumbs up
På min 4wd så är det en ruskig skillnad ,speciellt sidogrepp o när du ska bromsa. Kör med lätt beggade 16" Lappi W3 själv.
Kan få tag i beggade Michelinare här uppe i Ume för ca 500kr/st, då är dom i bra skick!
Annars vad du ska tänka på är framför allt (tycker jag ) att om du åker av så åker du troligast av i mycket högre fart än med gatdäck,så man får va beredd att ta konsekvenserna .
Jag har 7" bred fälg(med innerslang självklart) men har hört dom som t o m har 7,5". På isen är det inga problem men i skogen så kommer fälgkanterna ta MYCKET stryk . Utrymmesmässigt så ska det inte va nån skillnad på 15" o 16" pga olika profil,däremot har jag den uppfattningen att det är lättre att få tag på beggade 16" (te x. fabrikare kör sällan helt slut på däcken) än 15" (mycket populär i te x. ekonomiklasser mm). Visst tar det i lite här o där, på te x min Impreza så tar det endast i mina rallystänkisar med org. fjädring dvs....................
..............MEN LÄSKIGT KUL
Lite bilder kanske: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=ssi54&id=Rallydubb_p_FYP_fram_020126

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Hade tänkt försöka få på 16" x 6.5" plåtfälg med hjälp av spacers. Jag har ju världens svåraste frambromsar att få tag i fälgar till (Brembo 4-k från 406C). Risken är att det fattas uppåt 20 mm och då känns det inte så fräsch med spacers samt att skärmkanterna blir väldigt utsatta.

Hur är det, klarar de kortare, lugna transportstäckor på asfalt hyfsat eller är det att byta ute på isen som gäller?

500/st låter ju väldigt överkomligt. Men jag kollar väl med Sjunning m.fl. Oxå.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Pär Hansson skrev:

Hur är det, klarar de kortare, lugna transportstäckor på asfalt hyfsat eller är det att byta ute på isen som gäller?

Det fungerar. Men tänk på att du bara åker på dubben. Att svänga, bromsa och axa är minst sagt spännande.
Det är därför man ser rallybilar under tävling åka i snösträngen på transportsträckorna. Det grepper bättre där

Gävle
Här sen Jul 2003

Jet skrev:
Pär Hansson skrev:

Det fungerar. Men tänk på att du bara åker på dubben. Att svänga, bromsa och axa är minst sagt spännande.
Det är därför man ser rallybilar under tävling åka i snösträngen på transportsträckorna. Det grepper bättre där

Nja, det var ju kanske inte hela sanningen

Största anledningen är ju att asfalt sliter sjukt på dubben och förarna vill spara på dem mellan sträckorna. Men det är ju klart att man får styr och bromsförmåga, vilket det är dåligt med på asfalt...

Vår förra Isbil fick vi köra bra många km med på asfalt till sjön...lagom bra...är det lämpligt att tillägga att det var oförsäkrat, oskattat, obesiktigat med OT däck på?
Citera
Däck för banåka
7 besök senaste veckan (5825 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande