Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Z3M-vilket däckstryck?
1075 besök totalt
apex
Linköping
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Z3M-vilket däckstryck?

Jag har en kille på jobbet som har en öppen Z3 M med 225:or fram och 295:or bak. Han kör med hela 2,75 bar i de breda bakdäcken, jag gissar att han borde ha ca 2 kg.

Nu besväras han av lynniga vägegenskaper med plötsliga kast......men det kan ju bero på för mkt klös! Hehe

Bilen är sänkt och med styvt chassi, hård dämpning/fjädrar.

A master of going faster!
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

Är det gatdäck så låter väl 2,75 rätt rimligt. 2 bar är väl på tok för lite i en normaltung gatbil på gatdäck?

edit: snackar vi bankörning eller gata förresten?

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det är väl bara att köra några varv i normalt tempo för att känna på greppet, sen in i depån för att släppa alternativt öka trycket lite.
På gatdäck brukar det synas rätt snart om det "klättrar" upp på sidorna av däcket.
Normalt sett brukar man behöva ganska mycket mer än 2 bars tryck i gatdäck för att de inte ska vika sig på banan.
R-däck ligger ju däremot ofta plus minus nån tiondel 2 bar när det funkar bäst.

Angående det lynniga beteendet så tror jag att det ska arbetas med balans och hjulvinklar för att råda bot.

Jag förutsätter att denna fråga gäller banåkning och flyttar den därmed till däck-delen av forumet.

Linköping
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Han rastade bilen på Anderstorp och fick lynniga vägegenskaper. Men den är låg-låg och med värme i däcken kanske han hade 3,3 lr så efter ett tag.

A master of going faster!
Citera
Däck för banåka
Z3M-vilket däckstryck?
1075 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande