| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Z3M-vilket däckstryck?
|
1075 besök totalt |
|
Z3M-vilket däckstryck?
Jag har en kille på jobbet som har en öppen Z3 M med 225:or fram och 295:or bak. Han kör med hela 2,75 bar i de breda bakdäcken, jag gissar att han borde ha ca 2 kg. Nu besväras han av lynniga vägegenskaper med plötsliga kast......men det kan ju bero på för mkt klös! Hehe Bilen är sänkt och med styvt chassi, hård dämpning/fjädrar. _________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
|
Är det gatdäck så låter väl 2,75 rätt rimligt. 2 bar är väl på tok för lite i en normaltung gatbil på gatdäck?
edit: snackar vi bankörning eller gata förresten? _________________ Martin Öberg
|
|
Det är väl bara att köra några varv i normalt tempo för att känna på greppet, sen in i depån för att släppa alternativt öka trycket lite.
På gatdäck brukar det synas rätt snart om det "klättrar" upp på sidorna av däcket. Normalt sett brukar man behöva ganska mycket mer än 2 bars tryck i gatdäck för att de inte ska vika sig på banan. R-däck ligger ju däremot ofta plus minus nån tiondel 2 bar när det funkar bäst. Angående det lynniga beteendet så tror jag att det ska arbetas med balans och hjulvinklar för att råda bot. Jag förutsätter att denna fråga gäller banåkning och flyttar den därmed till däck-delen av forumet. _________________ /Anton Lillsund |
![]() |
Däck för banåka
Z3M-vilket däckstryck?
|
1075 besök totalt |