| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
vettigt sprut för under 15000kr
|
5645 besök totalt |
|
jag håller på att letar efter vettiga insprutningsystem till min porsche 968 -93. men jag har istortsett noll erfarenhet på detta området. bilen skall få en portad topp med omslipade kammar under vintern så den behöver en mappning efter det tror jag. sen så kanske det kommer byggas vidare med antingen kommpressor eller separata spjäll men det dröjer nog ett tag så det känns som ett vettigt sprut kan vara bra att börja med sen kan man ju bygga på motorn efter hand.
vilket vettigt styrsystem får man för 15000kr inklusive givare och hela det kittet? det skall vara lätt att instalera och lätt att mappa hade tänkt att prova mappa lite själv för att sedan finsjuster hos någon mappare i rullande landsväg. har kollat lite på följande system men har svårt att bilda någon uppfatning om vad som e bra och dåligt Vems 6000kr Link G4 storm 10950kr Civinco 9900kr Dta s60pro 12195kr sen tillkommer nog lite givare och sådant runt om kring som kanske kostar några tusen till? vad har dom olika spruten för nackdelar och fördelar? _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||
|
Jag skulle titta närmare på MS, finns massa funktioner att välja till, många kan mappa det och det är billigt!
Finns mycket info om det online också! MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
Ett till-salu-tips det här egentligen, men det kanske du också vill ha.
http://www.vsc.nu/forum/viewtopic.ph Autronic-sprut ink kabelhärva för 10 lax. Inte mitt, men du kanske uppskattar tips, vad vet jag.
_________________ John Edvardsson |
||
|
Re:
Jag rekomenderar dig VEMS framför MS. Why? Vems har BREDBANDS LAMBDA inbyggd i boxen, MS måste ha externa enheter. Bägge systemen kör MegaTune, dock lite olika varandra. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
|
måste säga att det där ms verkar väldigt budget och jag är inte intreserad av att löda ihop en egen box. då känns vems:et klart mer intresant. vill ha ett system med hög kvalite som inte krånglar. är verkligen vems lika bra som en box från dta som ligger på dubbla priset? haltech är det något att ha?
_________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||
|
Re:
Är det inte sonden som är den dyra delen i bredbandslambda-kiten? Den ingår inte va? Tror bara VEMS har ingång men inte sond med. Rätta mig om jag har fel. Rek för övrigt VEMS oxå, bra grejer. Enda nackdelen är väl att vi inte har några stora VEMS-mappare i Sverige? Mest folk som mappar på väg utan motorbänk och rullande landsväg, kan ju vara en nackdel om man ska bygga seriöst och uppgradera senare. Nira är ju trevligt men dubbelt så dyrt, kopplade in ett i sommar och det kan inte bli lättare, mycket bra uppmärkt och logiskt. _________________ --Michael Karlsson-- |
||
|
Re:
Komponenterna i VEMSet är av högkvalité, inga problem där. Lika så så vet jag att de finns bilar som har flera tusen mil på nacken utan ett knyst i från boxen. De viktigaste kanske är att spruter erbjuder flexibilitet i val av sensorer givare, å inte bara enkelriktat godtar tex VR-sensorer å 60-2 hjul... de kan bli jobbigt. Allt handlar om att man köper externa komponenter av kvalité, eller återanvänder de som finns orginal. Å att man bygger kabelmatta etc. med eftertanke! Men jag kan nästan LOVA till 99% att du kan använda bilens orginal komponenter i porschen! Å jag glömde att säga att om du skall köra med spjäll på 968an så MÅSTE du nästan köpa ett sprut som kan hantera vad som kallas Apha-N, samt ha en högupplöst belastingsmapp. Mao mer än 12x12 _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
vilka system har det då fixar VEMSet detta? vill ha ett system som klarar det mesta alltfrån att hantera en riktigt vass sugmotor till en lätt överladdad maskin. lågger hellre mer slantar på ett riktigt bra system nu änn att behöva byta igen om nått år. _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||
|
Re:
då kan jag strycka det på listan för jag vill ha ett system som kan klara detta _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||
|
Re:
om du skall köra spjäll så har du 16x14 i upplösning istf 12x12. OM DU kan sammankoppla spjällen med prenumatisk slang & kopplingar EFTER spjällen så kan du även utnyttja MAP sensorn att få ännu bättre koll på Alpha-n köret! De finns nog även möjlighet att fortfarande köra med tomgångmotor med lite pill. Å "PELKo" jag är oxå intresserad av varför MS & Vems inte skulle kunna köra spjäll? _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
|
Nu har jag begravt min egen grav ser jag.
Då jag köpte mitt VEMS så pratade jag med Jörgen Karlsson här i Göteborg som är VEMS installatör och ÅF, han sa att det inte fungerar med separata spjäll så man inte kan mappa likadant och få det tillräckligt bra. Förklaringen ovan är vek men jag litar på vad han sa och jag har hört det från grabbarna på PPF också, de mappar bilar dagligen. En annan kompis byggde turbo på en S50B32, han hade kört med VEMS i fyra år innan men blev tvungen att köra Autronic istället då VEMS'et inte kunde hantera separata spjäll. Jag själv har ingen teknisk förklaring till varför mer än att jag hört det utav flera grabbar som kan det bättre än många. Jag ska absolut ta reda på varför och presentera, är själv intresserad. Men som sagt, enligt de jag pratat med så är det hopplöst. Mvh Mathias _________________ Mathias Pelkonen |
||
|
Re:
Det finns inget magiskt med separata spjäll som skiljer spruten åt. Kan sprutet hantera Alpha N (vilket Megasquirt kan) kan den köra med separata spjäll. Dvs. majoriteten av problem med separata spjäll har inget med sprutet att göra utan är rena mappningsproblem samt vakuumproblem. Man får helt enkelt se till att spjällägesgivare är tight och att spjällen är synkroniserade, annars kan man inte mappa bort det oavsett priset på sprutet. Har man separata spjäll ändras spjällarean väldigt fort, dvs. 5 grader på ett gemensamt spjäll motsvarar långt mindre gaspdrag än 5 grader på sex stycken individuella spjäll. Har man dessutom inte synkat spjällen och kör renodlad Alpha-N utan lambda-feedback med vassa kammar kommer man ha väldiga problem att få motorn att gå fint, vare sig man använder Autronic eller MSII. MSII har allt man behöver för en någorlunda vass sugmotor med jämnt antal cylindrar. Har man en femma blir det aningen bökigt att få till tomgången pga. batchstyrda spridare. Personligen anser jag att mixed mode (dvs. MAP + Alpha N) är att föredra. Dom påstådda vinningar i motorrespons med ren Alpha-N är i många fall kraftigt överdrivna och märks mest när man torrvarvar med växeln ur. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Hur mycket kringfunktioner kan VEMSet styra egentligen?
Klarar den två bränslepumpar, elvattenpump, två kylfläktar osv? |
||
|
Re:
Kanske därför dom dyrare spruten har 21*40 i upplösning 21 last och 40 rpm, men man behöver ju inte använda alla utan så många man tycker är nödvändigt. _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||
|
Re:
|
||
|
Re:
http://www.vems.se/?p=1 _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5645 besök totalt |