Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Ni som gillar motorer och hästkrafter, se hit!
2494 besök totalt
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008
Inlägg: 461


Trådstartare
Ni som gillar motorer och hästkrafter, se hit!

Inte så banrelaterat kanske men vi kan låtsas att dessa motorer landar i en banbil framöver.

Säkert många som vet om detta men det pågår just nu en ball tävling i USA.
Några biltidningar har skaffat sig varsin motorbyggare som partner och tävlar om att bygga den värsta motorn.

De tävlar i litereffekt och sugmotoreffekt är värd dubbelt så mycket som överladdad effekt i poängsystemet.
Det kommer vara flera tävlingsmoment för att hitta bäst effektkurvan och högst effekt.

Nu till det trevliga i min mening, tre stycken Nissan-spisar med. VQ35, RB26 och SR20.
De tävlar mot 4G63, V8 TT, Honda N/A och Audi 5-cyl T.

Vem vinner???

http://www.syntectopshopchallenge.com/

_________________
--Michael Karlsson--
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



265+ hk ur 1587cc hade TOYOTA för över 20 år sedan - de hade lätt vunnit.



oopps, glömde jag säga - UTAN ÖVERLADDNING

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19081



Re:

KristianAE86 skrev:
265+ hk ur 1587cc hade TOYOTA för över 20 år sedan - de hade lätt vunnit.



oopps, glömde jag säga - UTAN ÖVERLADDNING


wow, det var dom garanterat ensama om.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008
Inlägg: 461


Trådstartare
Runt 330 literhästar när man dubblat effekten, inte dåligt för en gammal Toyota.

Tror AMS siktar på 1000hk ur 2-liters 4G63, den blir giftig om de får till ett ok register och hållbarhet.
Det kör foder, smidd vev och massa porr.

_________________
--Michael Karlsson--
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3468



Re:

Jag hittar inte svaret på deras sida, men exact VAD går denna tävlig ut på? mest effekt ur en motor?
isf är det rätt löjligt. Hållbarhet..... nä men vi har 1000hk Tufft!

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Re:

Jovani skrev:
Jag hittar inte svaret på deras sida, men exact VAD går denna tävlig ut på? mest effekt ur en motor?
isf är det rätt löjligt. Hållbarhet..... nä men vi har 1000hk Tufft!


Bra idé, topfuel har iaf minst 700 hk/liter på nitrometan och med överladd, vad kan man få i en motor med nitrometan men utan kompressor?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Re:

Eric Josefsson skrev:
Jovani skrev:
Jag hittar inte svaret på deras sida, men exact VAD går denna tävlig ut på? mest effekt ur en motor?
isf är det rätt löjligt. Hållbarhet..... nä men vi har 1000hk Tufft!


Bra idé, topfuel har iaf minst 700 hk/liter på nitrometan och med överladd, vad kan man få i en motor med nitrometan men utan kompressor?

Lite OT: http://videos.streetfire.net/video/NITRo-SNOWMOBILE-WITH-750_40020.htm . . . .

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20217



Citat:
The Rules
All the engines in the Castrol Syntec Top Shop Challenge will be judged on various criteria. These will include peak horsepower and torque per liter of displacement. Forced induction engines will be given a multiplier of two, making our 2.3 liter Audi motor a 4.6 liter. Power under the curve will also be assessed, making it important to have a broad powerband, rather than a peaky motor. There will also be a 30-minute drive cycle to test longevity and build quality. Finally, build quality and craftsmanship will be judged.

only production engines are allowed. Only one forced induction system is permitted (either a turbo or a supercharger, but not both). Fuel is limited to 100 octane, no additives, methanol, auxiliary fuel or water injection is allowed. The final testing will be done on an engine dyno. Teams will have the ability to fine-tune the engines before the official runs are made.
Hmm, ingen varvtalsfaktor.
Visserligen skall de bedömma "power under the curve" (arean under momentkuvan blir det väl?) men det är mycket svårare handverk att få stor area under kurvan om du varvar 6 än om du varvar 10.

Men ska man ta med varvtal så blir det så svårt att förklara i ett showoff för ett lotteri.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008
Inlägg: 461


Trådstartare
Re:

Jovani skrev:
Jag hittar inte svaret på deras sida, men exact VAD går denna tävlig ut på? mest effekt ur en motor?
isf är det rätt löjligt. Hållbarhet..... nä men vi har 1000hk Tufft!


Helt enkelt en kul grej för att se vilken tidning som kan bygga bästa motorn, det ska hålla i långtidstest utan att rasa, visa en fin effektkurva med hög snitteffekt över registret samt högsta möjliga litereffekt.
En bra kombination för att vara bra på allt om man ska förkorta det.

Jag tycker personligen att detta är asballt, tänk dig bara snacket och allt de skriver i resp tidning nu.
Kul att se vem som gör vettigaste motorvalet, liten eller stor motorvolym, överladdat eller ej.

_________________
--Michael Karlsson--
Citera
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008
Inlägg: 461


Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Citat:
The Rules
All the engines in the Castrol Syntec Top Shop Challenge will be judged on various criteria. These will include peak horsepower and torque per liter of displacement. Forced induction engines will be given a multiplier of two, making our 2.3 liter Audi motor a 4.6 liter. Power under the curve will also be assessed, making it important to have a broad powerband, rather than a peaky motor. There will also be a 30-minute drive cycle to test longevity and build quality. Finally, build quality and craftsmanship will be judged.

only production engines are allowed. Only one forced induction system is permitted (either a turbo or a supercharger, but not both). Fuel is limited to 100 octane, no additives, methanol, auxiliary fuel or water injection is allowed. The final testing will be done on an engine dyno. Teams will have the ability to fine-tune the engines before the official runs are made.
Hmm, ingen varvtalsfaktor.
Visserligen skall de bedömma "power under the curve" (arean under momentkuvan blir det väl?) men det är mycket svårare handverk att få stor area under kurvan om du varvar 6 än om du varvar 10.

Men ska man ta med varvtal så blir det så svårt att förklara i ett showoff för ett lotteri.


Man kan väl säga att varvtalet begränsas av att man måste använda en produktionsmotor till grund, de blir ju inte lika extrema som F1 direkt.
Skulle tro att japanmotorerna kommer varva runt 10K, kollade på en RB26 hos SP som varvade 11K.

_________________
--Michael Karlsson--
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20217



Re:

B5254T4 skrev:
Man kan väl säga att varvtalet begränsas av att man måste använda en produktionsmotor till grund, de blir ju inte lika extrema som F1 direkt.
Skulle tro att japanmotorerna kommer varva runt 10K, kollade på en RB26 hos SP som varvade 11K.
får du ändå byta ut det mesta så är du ju bara gjutningarna av topp och block som är produktionsbaserat. Vinkelåtta på 9krpm är ju inte ovanligt, och effektiva som sjutton dessutom (med fyrportsförgasare och stötstänger).

Eftersom det inte finns nån extrem ekonomisk drivkraft i det (ala Nascar/F1/WRC/WTCC) så lär det väl bli bästa möjliga motor av boltons plus tuning.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654



Det är ganska vanligt borta på andra sidan atlanten att dom tävlar med bara motorer i dynoshootouts osv....

om jag inte är helt ute och cycklar så tror jag bestämt att en svensk Christer (NLR) har något rekord eller har haft i någon "gren" eller vad man ska säga med en hayabusamotor gissa vad jänkarna tycker om att bli slagna på fingrarna....

Detta är väl mest för konstruktionsfreaks för att se vad som är möjligt har väl kanske inte med resterande bil att göra så mycket.....

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



finns en Skyline r33 i AUstralien eller Nya Zeeland som har startvarv på 11500 & maxvarv på 13500...

borde ju vara uppe på toppen av överladdade motorer iaf ?

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008
Inlägg: 461


Trådstartare
Re:

Citat:
får du ändå byta ut det mesta så är du ju bara gjutningarna av topp och block som är produktionsbaserat. Vinkelåtta på 9krpm är ju inte ovanligt, och effektiva som sjutton dessutom (med fyrportsförgasare och stötstänger).

Eftersom det inte finns nån extrem ekonomisk drivkraft i det (ala Nascar/F1/WRC/WTCC) så lär det väl bli bästa möjliga motor av boltons plus tuning.


Så sant. Tyvärr verkar V8-byggarna i tävlingen köra dubbelturbo, då räknas deras 7-8 liters motor som dubbel motorvolym... Svårt läge.

Läste lite om Cosworth som bygger tävlingens Nissan VQ35, den blir intressant, massor av high-tech och fortfarande sugmotor.

Diket: Castrol lovade att denna tävlingen skulle bli roligare då de skulle blanda in hållbarhet och bra effektkurva.

Vi får se, kul när det händer nåt.

_________________
--Michael Karlsson--
Citera
eslöv
Skåne
Här sen Apr 2008
Inlägg: 20



Bmw plocka ca 1500 hk ur en M10 motor på 1499,5 cc med 5,5 bar 1983 som de körde formula 1 med

_________________
Fredrik Hernvall
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20217



Re:

eslöv skrev:
Bmw plocka ca 1500 hk ur en M10 motor på 1499,5 cc med 5,5 bar 1983 som de körde formula 1 med
Men kanske inte i en 30minuters körcykel, det var ju en kvalmotor som inte kördes på 100oktanig soppa.

Men dubbla volymen för överladdning är lite lågt. 250 litershästar ger väl inte enormt knäppa momentkurvor i alla applikationer (tidsfaktorn i körbarhet ("lagg") är väl bara en träningssak, dvs skit bakom ratten )

Överladdad Yamaha R6motor? Kan man få upp den i 180hk (50% extra med ladd) med nån vettig kurva (mos från 10krpm) kanske?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008
Inlägg: 461


Trådstartare
Tror att en MC-motor hade tagit hem rubbet men de tillåter bara bilmotorer i tävlingen.

Läste i veckan att SP var klar med sin RB26 sen en tid, redan varit i bänken, färdigmappad och testad.
För att ge konkurrenterna en chans ska de istället ställa upp med sin motordrivna Snap-on kylbox.... Haha, nu börjar det.
De gav oxå AMS en känga och trodde på "ett par minuter innan ras, 1000hk i en Evo-motor blir inte långlivat".

_________________
--Michael Karlsson--
Citera
eslöv
Skåne
Här sen Apr 2008
Inlägg: 20



Tron ändå BMW var ganska duktiga med en 1,5 liters motor.


http://www.gurneyflap.com/bmwturbof1engine.html

_________________
Fredrik Hernvall
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Ni som gillar motorer och hästkrafter, se hit!
2494 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande