Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Mitt drömbygge som ska bli verklighet, söker tips m.m.
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7881 totalt)
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006

Trådstartare

Hej,
Jag har varit ganska annonym här på forumet, men har läst väldigt mycket för att samla kunskap som det finns gott om här.

Det här inlägget är lite under uppbyggnad, så ha gärna överseende med det.

Mål:
Mitt mål med det här bygget är att få en stabil(så gott som iaf ) bil som ska köras på bana så ofta som det är möjligt, men den ska även kunna gå på gatan så att jag slipper dra den på släp m.m.
Då jag har insett att bilar och det runt omkring är ett av mina största intressen vill jag ha en bil som jag själv kan växa med och lära mig olika saker på. Dvs den kommer att när det behövs byggas om för att prova nya saker. Bilen ska gå att köra oavsett vilken årstid det är.

Utgångsobjekt:
Mitt tilltänkta utgångsobjekt är min första bil som jag har haft sedan 2003 och kört sedan 2005.
Bilen är en Mazda 626 coupe från 1984 som jag har renoverat med lyckade och mindre lyckade metoder. Den är dock inte i färdigt skick, men den körs lagligt.

Planen:
Planen är först och främst att få den att driva i rätt ände, RWD.
Det känns som att det är rätt väg att gå. Planen var tidigare att bygga om till 4wd, men det verkar lättare att hitta lämplig drivlina som rwd. Det verkar som att det är BMW's drivlina som jag ska titta på för att få något som är hållbart och samtidigt ligger bra till i pris.
En bur kommer ganska säkert att hitta in i bilen för ökad styvhet och säkerhet. Motor har jag inte funderat så mycket på, men det vore kul att ha Mazda's FE-DOCH motor som kom i GD generationen (har en turbo konverterad sådan i min andra mazda), men mer om det under "motor".

Tillvägagångsätt:

1. Först tänkte jag rensa mazdan och punktsvetsa hela karrosen för att försöka hålla den så intakt som möjligt när kapen kommer fram. Även stag kommer att svetsas in för att stärka ännu mer.

2. Plocka ner motor, drivlina och hjulupphängningar från bilen som ska offra dessa.

3. Svetsa ihop en jigg som förbinder alla fästpunkter för hjulupphängningar och motor.

Motor:
För att undvika ett evighetsprojekt (blir ju det ändå ) kommer motorn som kommer med drivlinan att passas in först bara för att ha något som fungerar. Då det till 99,9% blir drivlina och hjulupphängning från en BMW så vill jag ha en BMW 6a i först. Efter det vore det kul att hänga i en FE3 (FE-DOCH) motor.
En turbo kommer även att komma på plats.

Vad jag behöver hjälp med:
Jag behöver hjälp med att välja en lämplig bil att plocka drivlina och hjulupphängningar från. Något som enkelt kan byggas om för att tålla mer effekt.

Tipsa gärna om olika projekt där dom har rwd-konverterat.

Bra att tänka på vid den här typen av ombyggnation samt tips om hur man lättast går tillväga med detta.

Blivit tipsad om drivlina från följande bilar:
BMW E30 (Kompis kommentar: E30 e ju gammal skitteknik med 2v toppar)
BMW E36 325
BMW E36 328
BMW E34 525 -91 och framåt

Mer info kommer att komma! Vill ni ha någon speciell info som inte finns ovan är det bara att säga till.

Tack på förhand

Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Jag ser inte att du har formulerat någon fråga i inlägget, dock ändå lite intressant personligen, jag ägde en Mazda 626 Coupe -85? mellan -99 till -01 tror jag, elektriskt ställbara dämpare orginal.

Vad är planerna? Vill minnas att motorn var lite "sådär" efter 4000rpm.

om du vill lätta något kg enkelt så sitter det en stor solid metallklump innanför kylaren som inte har någon uppenbar funktion. Har för mig den passade bra för att driva ur lagret ur bromsarna iofs.

Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006

Trådstartare
hehe nä, jag lider tyvärr av tidsoptimisium och trodde att jag skulle hinna skriva mer innan jag behövde springa till bussen, men så var ju självklart inte fallet.

Jag ska genast utöka första inlägget

EDIT:
Nu kom jag på vad du tänkte på för metallklump, trodde först att du menade motorn

Det finns lite mer info nu, men det saknas fortfarande en del. Men jag ville få upp något som kan hjälpa mina ideér att gro.

Porsche 924 1978
Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Jag är ganska säker på att BMW E30 har väldigt lik hjulbas... (E30=2570mm)
Flyttar man över allt med fjäderben mm blir det en lite annorlunda klädd E30. Kul oavsett donatorbil! thumbs up

Östergötland
Här sen Sep 2005

BP maskin från GTR och toyota lina som börjar bli poppis i Mazda världen? Annars så skulle en M3/M5 med tillhörande drivlina va en kul grej =)

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Det stämmer att E30 har väldigt lik hjulbas, men vilken E30 modell ska man titta på för att få en drivlina som håller för en del pulver samt är trevlig att ban anpassa?

Någon 323 maskin kommer inte att hitta ner i mitt motorutrymme och hade det blivit en toyota drivlina så hade den tagits från en GT4, men dom läggs ut till överpriser.
Visst vore det kul med M3/M5 lina osv, men det är lite över min budget

Porsche 924 1978
Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Med begränsad budget hade jag jagat rätt på en
318iS (tror det blev rätt med stora och små bokstäver)
eller
325

Det finns ju mycket delar för att uppgradera senare om man vill hämta mer pulver. Chassimässigt är det inga större skillnader sinsemellan, 318iS brukar nog ha lilla diffklumpen?

Tystberga
Här sen Mar 2004

Själv skulle jag ta en BMW318is eller en Alfa75ts direkt att bygga på. Måste bli mycke billigare och troligtvis minst lika bra som första räserbilsbygge. Ska du ändå bygga en sådan avancerat bygge så varför inte bygga något riktigt bra på en gång.
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006

Trådstartare
En 318iS blir det inte, heller ingen Alfa75ts.

Hur är det med uppgraderingar för 525'or (E34 -92)?

Hur är det om man jämför en 325 med en 525 (samma motor M50B25 heter den väl?), klarar dom samma mängd stryk? om man väljer en 525, har man då låst sig när det gäller ban anpassning?

Björn, vad säger att mitt bygge kommer att bli dåligt?

Porsche 924 1978
Citera
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008

Detta är ett svårt bygge, tänk bara på alla chassifrågor/problem folk har som utgår från en RWD-bil och ska modda.
Ska du konvertera blir det ännu svårare att få till det, absolut möjligt men oerhört krångligt om du inte har så mycket erfarenhet.
Tyvärr handlar det ju om mer saker än att få i grejerna, väl där kan allt sitta fel.

Hade jag varit eraezer och bestämt mig för detta hade jag satsat på en vass 4-cyl motor, mindre vikt att släpa omkring på och lättare att placera.

Tystberga
Här sen Mar 2004

Den behöver definitift inte bli dålig! Tänker bara på allt jobb för att få en sådan att lira lika bra som tex en orginal BMW M3 eller liknande med lite friska grejor på (stötdämpare bussningar mm). Priset på en sådan lär totalt bli mindre än ditt projekt om det skall bli bra eller varför inte gå på en seven av något slag, köpa rörstommen någonstans och sedan bygga mycket själv eller liknande är min tanke. Vill du bygga något ovanligt så ok.
Citera
MarcuZ
Linköping
Här sen Maj 2005

Re:

ovanligt? Köp en Tiger-Seven ram (http://www.tigersportscar.se/) byggd för bubbla MC motorer "R1-billigt" och gör egen kaross, du kanske kan kapa ner/platta till Mazda karossen och sitta i baksätet och köra. Sätt på ett par turbos om du tröttnar på dåiligt acc
ok, kawa eller suzuki, men du fårstår tanken?! hittade länken nu: http://www.tigerracing.com/z100.php

Nuvarande: Cooper S R53 & BMW E36 Turbo,
Sålda: S40 Callenge, P 924, Datzun 240Z, Hayabusa Super Seven, M3 E36 långlopp, Stingray -72
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Jag är medveten om att det är en omfattande ombyggnation.

Ang. kostnader, vilka tror ni att jag har missat? Förutom: donatorbil, inreggning som amatörbyggt med allt vad det innebär och diverse omkostnader.

Prio. 1 är att få bilen att driva i rätt ände. Så om jag utgår från att jag använder en 525 som donator, plocka hjulupphängningar, motor och drivlina med alla fästen. Kopierar alltså alla fästpunkter rakt av. Sen efter inreggning så är steg 1 avklarat.
Då har jag en bil med drivning i rätt ände och en, vad jag förstår det som, rätt potent motor att bygga på.
En fördel jag har med en gång efter att steg 1 är avklarat är vikten, tjänstevikten är 1150kg som sedan tyngs ner med lite nya delar.

När jag då är i den positionen så är det dags att börja uppgradera. Bakklumpen från 535 verkar rätt populär (innehåller väl en lamelldiff?) vi lite högre effekt uttag, men passar den rakt på en 525'a?
om den inte passar, finns det ens några alternativ då?

Porsche 924 1978
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

om prio ett är att det skall driva i rätt ände så skall du köpa en bil som redan driver i rätt ände, allt annat är bara två onödiga år i garaget IMo.
För jag antar att din drömbil faktiskt inte är en Mazda 626 från -84?

Köp gärna nåt som är mindre än en pråm, dvs köp inte en E34. Dom är stora/tunga och det driver upp storlek/kostnad på allt annat.

BMW 330i -05
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Hmm, om inte 626 från 84 är din absoluta drömbil så köp en BMW M3 eller varför inte en 911 och preppa upp dom lite (bara 2 val, utifrån min preferens och att du pratar mycket BMW).

Med de valen så kan du ha en kompetent bil som faktist är värd lite pengar när/om du vill bli av med den.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005

Driv i rätt ände är väll ändå den ände som får dig fortast ut på banan! Inte fortast runt banan.
Iom att målet va att få så mycket stabil och bra bankörning som möjligt.

Jag har gjort ,misstaget ?!, att bygga om en bil totalt vilket iofs varit lite kul med avseende på själva byggnationen men någon vettig banåka har det blivit tunt med.

Fläktrem som lossnade första varvet på banan pga egengjort generatorfäste och egengjorda motorupphängningar gjorde bilen batteridriven den banträffen. = dåligt när man har elvattenpump.

Bromsarna har inte heller fungerat ordentligt iom att allt är ombyggt även där och dras med barnsjukdomar.

Mitt tips:

Köp hårda fjädrar, skit i dämpare. Hårda billiga fjädrar bara. Sänk bilen.
Köp bra sitta-still stol som du kan ha även i framtiden i nya bilar.
Köp sitta-still bälte.
Köp hjälm.
Köp nya och bra däck, billiga. R-däck är att föredra.

Se över motorn med olja remmar osv, se över bromsar map bromsbelägg/skivor.

Tuta och kör tills skiten rasar sen kastar du aset och köper en bil som du vill ha. När du:
1. Har erfarenheten av att köra bana så du vet vilken bil du vill ha.
2. Eventuellt har mer pengar iom att några år gott.
3. Vuxit ifrån RWD hetsen I vilken ände det driver spelar ungefär ingen som helst roll för hur kul det är att köra. Kom ihåg att många lätta FWD bilar går riktigt riktigt fort. Bakhjulsdrivet behöver man bara gå över till när man har så potent bil och kör så fort så att man måste ha bredare däck än 255 i fram. (där nånstans börjar det bli svårt att få plats med svängande däck). Har man nått den gränsen kör man tex låga 1:30 tider på Gotland ring, något inte ens många supersportbilar (läs: gallardo) klarar av.

Lycka till med din framtida bankarriär, jag hoppas du får mer körtid än vad jag har fått. Är i längden rätt ocoolt att bara ha bilen i garaget.

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Det du åker på är allt smått, el, bromsrenovering (ombyggnad), bussningar, fjädrar, dämpare som skall stämma. Kylning att få det att funka, styvhet i kaross. Besiktiga den, färg, lack, plåtjobb tusentals timmar i garaget, garagehyra, rondeller, svetsmateral, rengöring, blästring, avfettningsmedel. Jobba timmarna någon annan stans så har du flera 100.000:- att köpa en färdig bil för eller bygg för att byggandet är roligt.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Många inlägg som handlar om att "inte göra det". tror att den poängen redan kommit fram nu, folk klagar inte när det byggs trike eller bently-kopior minsann.

Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005

Tror det beror på att trådskaparen sökte just tips. Och de flesta tipsen folk delar med sig av är "gör det inte".

Det är klart man inte uppenbart klankar ner på trikear å bentley kopior eftersom de bara skrivit "jag bygger det här, jag är bäst"

Men nu va det ju precis tips som söktes och då försöker väll de flesta ge sina. I all välmening.

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Jag ska tipsa lite också.

Först om du bestämmer dej för att göra detta bygge:

Ta en BMW 525-90 -96. Då får du en bil med grejjor som tål en hel del. Motorn är lätt trimmad, men räcker gott i original skick till din bil. Bakvagnen sitter i huvudsak med 2 bultar = ganska enkelt att mäta in på plats. E30 har 4-bult, E34 har 5bult... ännu en anledning att bygga på 5serie. Det finns mycket mer bromsar att välja på billigt på skroten, fälgar osv.

Eller bygger du med en tvärställdmotor bak. Tex din original motor, då tar du en hel framvagn från en annan Mazda och svetsar in där bak. MYCKET jobb

Dessa alternativ kommer ta tid... flera år, jag talar av erfarenhet, men om halva poängen är just själva bygget ska du ju klart göra detta.

Vill du däremot köra bana, kommer det ta lång tid innan din sänkta Mazda cupé är begränsningen för dej. Så mitt råd är som många andras, lägg ner kanske 5-6000 på den bil du har, sen kan du byta efter ett eller 2 år.

Jag valde att bygga... för resan är för mej halva målet. Nu efter 2 år har jag fått ihop en E30 med Skyline motor och nästa år kommer jag kunna köra bana med den igen. Då har det tagit 3 år sen sist, men det har varit kul på vägen.

Lycka till med ditt bygge!

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Tack Cammo

Då vet jag att jag har spanat in rätt bmw modell.

Som du säger så är halva poängen att få bygga det själv.

Lite om mina egna erfarenheter:
Då jag skulle ta över coupén räckte farsan mig en kniv och sa "skrapa lite rost och snygga till den så ska vi förska ta den genom besiktning" (bilen var egentligen redo för skroten då). Jag stannade inte där, det tog ca 2år innan jag försökte få den besiktad och då hade jag hunnit gå igenom hela underredet m.m.
Ytterligare några år senare (nutid) så har den genomgått en del arbete av olika slag. Lacken har jag inte gjort så mycket med dock. Det finns en uppsättning special tillverkade Koni dämpare och Koni fjädrar till den. Har bara fått på dom i bak.

Den har fått lite på sidan av då jag har jobbat med mitt andra projekt som också är en Mazda 626, fast det är en 5dörrars hatchback. Den har också blivit renoverad undertill.
Uppgraderingar som den bilen har är:

-Motor-
Själva motorn är oöppnad.
Turbo. Först var det en TD04-15T med ett grenrör av 4-kant profil (bänkad till ~215hk). Men i år har den en TD05-16G med ett extraktorgrenrör tillverkat av mig. Har dock inte räknat på grenröret mer än att jag har försökt att få till liknande längder.
Jag har själv byggt ihop en Megasquirt 2 PCB v3 box som jag kör extra koden i (beta). Hanterar endast soppan för tillfället, men den ska få hantera tändningen så småningom också.

-Drivlina-
Bytte till en låda som kommer från fabrik tillsammans med Mazdas 2,2l GT motor (sitter även i Ford Probe) och då behövde jag även byta svänghjul, drivaxlar, hubbar m.m. samt bygga om växel länkaget. En SPEC steg 3 koppling kom på plats också.

-Hjulupphängning-
Grövre krängningshämmare fram och bak. Polyrethan bussningar i hela bakvagnen samt i stabilisator stagen. Gula Koni dämpare runt om med H&R fjädrar som sänker 40mm. Fjäderbenstag fram och bak. Några stag i bakvagnen har blivit utbytta till kraftigare saker och några stag har lagts till.

-Bromsar-
Renoverade orginal ok. Stålomspunna slangar runt om.

Innan den kommer ut på banan så ska bättre bromsar samt bättre däck komma på plats.

Förutom mina egna bilar har jag fått erfarenhet inom KTH Racing där jag har varit ansvarig för motorstyrningen. FIck även lära mig TIG svetsa aluminium då vi behövde ett insug att använda då motorn skulle köras i motorcell. Har även TIG svetsat en del av motorfästena som är i svartstål.
I år är jag ansvarig för hela motor gruppen samt elektronik gruppen. Verkar ha en del duktiga personer där så att jag slipper göra bort mig så mycket

Jag försöker inte skryta på något sett med texten ovan. Försöker bara förklara att jag har ett brinnande bil intresse och jag vill hela tiden lära mig mer. Samtidigt ser ni att jag har en bil som snart är redo för bana och den tänkta premiären är i vår.

om mitt påtänkta projekt går i graven som skit så har jag iaf försökt och jag är ett antal erfarenheter rikare. Men ni som redan har erfarenheter efter den här typen av byggnationer sitter på kunskap som kan göra att mitt projekt blir lyckat.

För att kunna genomföra ombyggnation #1 (steg1) så behövs vissa saker:
1. En bil att bygga på - det har jag.
2. En donator bil - det har jag inte, men jag vet nu vad jag ska titta efter.
3. Ett garage att hålla till i då det nog inte är så lyckat att göra som tidigare, jobba på en lutande uppfart med himmlen som tak - det har jag inte.
4. Ett recept, en plan. Det viktigaste för att det ska gå så smidigt som möjligt.

Vad steg 1 innebär:
Det innebär alltså att hjulupphängningar, drivlina och motor ska flyttas över från donatorbilen och sedan ska det reggas. Då behöver det inte vara perfekt finish på allt så länge det fungerar. Då kan jag testa allt och se att det lirar som det är tänkt, samt se vad som behöver ändras.

Blev kanske lite mkt nu, hoppas att ni orkar läsa igenom allt

Porsche 924 1978
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7881 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande