| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ombyggt fordon och bur.
|
1530 besök totalt |
|
Ombyggt fordon och bur.
Har läst alla bur trådar jag har hittat men inte hittat något vettigt svar på min fråga. Håller på och bygger en Peugeot 205 som jag tänkte regga som ombyggt fordon. Min fråga är. Är det någon skillnad på att bygga bur i ett ombyggt fordon vs. ett "standard" fordon? Är främst toyota och hjälmkrossarstagen som jag är fundersam över. _________________ Robert Briby ______________________________________ pugaction.se |
|
Nej, det är ingen formell skillnad. Men i ett ombyggt fordon brukar man tillåta lite "mer" så det kan vara lättare att få igenom fler stag. Men vi har fortfarande krav på ergonomi etc. som gör att Toyotastag och hjälmkrossarstag kan vara tveksamt, speciellt i en liten bil.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
|
Tack för svaret.
Så egentligen är man tillbaka till ruta ett att det är helt upp till besiktningsmannens humör och tyckande. Vad är anledningarna till att man inte får ha dessa stag? Har läst någonstans att toyotastaget skymmer backspeglarna och att det är pga det. Antar att hjälmkrossarstaget är pga att det kan bli ett huvudkrossarstag? _________________ Robert Briby ______________________________________ pugaction.se |
|
Båda stagen kan hindra insteget och ger fler saker man kan slå sig på. Vadderar man stagen mycket hindras sikten än mer...
Hjälmkrossarstaget har det pratats om att man i vissa fall kan sätta bakåt, värt att kolla? Toyotastaget kan också minska utrymmet runt ratten för mycket (speciellt om röret vid A-stolpen inte går tillräckligt nära stolpen). Båda stagen är ju gjorda för rätt extrema rejsbilar, man kan fundera om de behövs i en gatbil. Man får ju väga dess eventuella nytta vid en krasch mot hur mycket de eventuellt stör vid färd på väg, och hur man kan skada sig på dem vid mindre smällar med trepunktsbälten... Men det finns ingen "förbud" mot rören utan det är en bedömningsfråga. Det tycker jag är bättre än ett förbud... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
|
Hittade en tråd där det diskuterades om att sätta hjälmkrossarstaget bakåt. Kan ju vara ett alternativ.
Får se hur jag gör med toyotastaget. Kan för svaren. Vart lite klokare iallafall. _________________ Robert Briby ______________________________________ pugaction.se |
![]() |
Skruva banåkabil
Ombyggt fordon och bur.
|
1530 besök totalt |