Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tips/bilder på kompakt pulssplittgrenrör sökes
917 besök totalt
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Jag tänkte byta till en turbo med pulssplitt nu och tänkte då bygga ett nytt grenrör.
Är det någon som har tips på hur man lättast/bäst drar rören eller är det någon som har bilder på ett kompakt sådant grenrör?

Såhär ser nuvarande rör ut och nya turbon ska hamna på samma ställe.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Beror ju mycket på hur flänsen ser ut. Antar att delningen är rak och delningen hamnar vinkelrätt mot blocket.

Det borde gå att dra ihop 1-4 och 2-3 och bara köra två rör ner till flänsen. Dvs att bygga ett jättekompakt 4-2 grenrör. Alternativt får man gå upp lite i area när man drar ihop två av cylindrarna. Gjorde så på mitt grenrör jag byggde och det har ju fungerat. Om det är optimalt eller inte är en bra fråga men det blir iaf väldigt kompakt.

Det borde fungera rätt bra med tanke på att det är 360 graders separation mellan cylindrarna som är kopplade till samma inlopp och de två cylindrarna som är kopplade till samma inlopp aldrig har avgasventilerna öppna samtidigt.

Jag hade dragit 4:an och 1:an närmast blocket och sen låtit 2:an och 3:an gå över de andra och sen in i flänsen. Blir mest lika rörlängder så.

Ett tips kan vara att kolla på eftermarknads grenrör till Mitsubishi Evo, de brukar kunna ha delat inlopp och liknande utseende. Fast EVo:ns fläns är ju lite speciell...

Skruva banåkabil
917 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande