Allmänt banåkaforum
Seven Racing blir stadig storre
32217 besök totalt
1, 2   >>
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Etter lanseringen av det nye heldekkende karosseriet blir stadig flere biler bygd om til Seven/Eleven utgaven og startfeltene vokser seg store. Etter at bilene har fått ny look i sportsvogns retning er det spesielt fra unge gokart forere vi merker at rekruteringen oker. Hele 40 biler har deltatt i årets mesterskap og det storste startfeltet hadde vi på Jyllandsringen i Danmark der vi var 31 biler til start. 19 Norske og 12 Danske, desverre fortsatt ingen svenske.





_________________
Rune Næss
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 452



Vart köper man en sån kaross och vad kostar de?

Är det stor skillnad på luftmotståndet?

MVH

_________________
Nicklas Jäderlund
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Den store forskjellen er downforce og dermed grep. Hekkspoileren som man ser på bil 42 har ikke vært tillatt i konkuranse så langt, men blir innfort i 2009. Med denne så blir overgangen fullstendig og bilen er en helt annen å kjore. En standar Seven er meget nærvos, mens den nye går som på skinner i forhold.
Karosseriet kjopes av N7CC med undertegnede som kontaktperson. Prisen er 19000,- Nkr
Rune Næss

_________________
Rune Næss
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Westfield
Danderyd - Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4332



Vilken hjulbas och spårvidd är karossen byggd för?

_________________
mvh Michael Blix (Kallerman)
Porsche 996 4S
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
-Jonte-
Västerås
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1489



om jag förstått rätt så är det en MK ram som det baseras på.

*edit*
insåg just att det inte var ett svar på din fråga

*/edit*

_________________
Jonas Zetterman Västerås
Min egen sida www.westeras.com
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Akselavstand 235 og maks bredde 166. Basert på rammene som vi bruker i serien, MK og Stuart Taylor. Tror den benevnes Wide boddy.

_________________
Rune Næss
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Westfield
Danderyd - Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4332



Rune Næss skrev:
Akselavstand 235 og maks bredde 166. Basert på rammene som vi bruker i serien, MK og Stuart Taylor. Tror den benevnes Wide boddy.


Borde passa en Westfield med andra ord (skiljer 5mm i axelavstånd tror jag) men det är ju ingen big deal. Spårvidd är snarlikt också.

Nu får man ju ta sig en rejäl funderare...

_________________
mvh Michael Blix (Kallerman)
Porsche 996 4S
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
icemannen
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 91



vad är de för nåt pris på sånna karosser och vem säljer dom?

_________________
Joakim Barkstedt
Bilbyggare

för tillfället motorbyggare (ford)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Det er N7CC som selger karosseriene, med undertegnede som kontaktperson 004791556940. Prisen er 19000,- Nkr, men den forste som kjoper for gatebruk vil få en meget hyggelig introduksjonspris.

_________________
Rune Næss
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Westfield
Danderyd - Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4332



Har du några bilder bakifrån?

_________________
mvh Michael Blix (Kallerman)
Porsche 996 4S
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Westfield
Danderyd - Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4332



thumbs up tack för snabbt svar.

_________________
mvh Michael Blix (Kallerman)
Porsche 996 4S
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Sticky
Norrtälje
Här sen Jan 2006
Inlägg: 352



vet inte mycket om seven racing, är det reglerat i reglerna hur karosseriet får se ut och så har detta lyckats bli någon ny godkänd variant av karosseri? tråkigt att det skulle vara en så hiskligt ful modell då.

_________________
Micke Lundkvist
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Jaja smaken er som baken, delt i to. I skandinavisk Seven Racing er dette godkjent som et entype heldekkende karosseri. Grunnen til at vi har laget det er for å fornye klassen, ikke for å fornye Lotus Super Seven som er en meget flott klassisk bil. Klassen var inne i en down periode og stadig nye sportsvogns biler ble lansert som alterative klasser. Vi laget da en sportvognsvariant av vår egen bil, slik at vi kunne fortsatt sitte på den beste klassen med det matriellet vi har i dag. Hele prosessen ble gjort ut i fra prinsippet om at man skal kunne bygge om en seven på en enkel og billg måte. Vi har lykktes på alle våre målsettninger og i mine oyne er det ikke så mange andre biler med frontmotor som er like pen. Det er en stor utfordring å designe/bygge en slik bil med frontmotor uten at det skal se ut som et damplokomotiv. Designmessig må man ikke samenligne slike biler med biler som har hekkmotor, der man kan designe bilen rundt en midtstilt cokpit.

_________________
Rune Næss
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
GT3 CS

Här sen Jun 2004
Inlägg: 387



Sticky skrev:
vet inte mycket om seven racing, är det reglerat i reglerna hur karosseriet får se ut och så har detta lyckats bli någon ny godkänd variant av karosseri? tråkigt att det skulle vara en så hiskligt ful modell då.


Ja, det var nått av det fulaste jag sett.

_________________
Johannes Ericson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
icemannen
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 91



GT3 CS skrev:
Sticky skrev:
vet inte mycket om seven racing, är det reglerat i reglerna hur karosseriet får se ut och så har detta lyckats bli någon ny godkänd variant av karosseri? tråkigt att det skulle vara en så hiskligt ful modell då.


Ja, det var nått av det fulaste jag sett.


de tycker inte jag iallafall! jag tycker den är skit tuff

detta är nog ett av dom "objekt" som man älskar eller hatar...

_________________
Joakim Barkstedt
Bilbyggare

för tillfället motorbyggare (ford)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 607



GT3 CS skrev:
Sticky skrev:
vet inte mycket om seven racing, är det reglerat i reglerna hur karosseriet får se ut och så har detta lyckats bli någon ny godkänd variant av karosseri? tråkigt att det skulle vara en så hiskligt ful modell då.


Ja, det var nått av det fulaste jag sett.


Instämmer.

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Lilla_Vargen
Ljungaskog, Ö-a
Här sen Jun 2005
Inlägg: 345



Kan vara lite kul att denna "gamla" och väldigt "nakna" bil kan få uppgraderingar i form av mer kläder...

thumbs up

_________________
Mårten Svensson
Lupo "GT-bahn edition" är numera "pallbockedition"

Polo 1.4 16v Openair GT-barn edition. Barnpulka som äe stuntdubble för Lupon...
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1838



Ja det är bara att hålla med ful som .... men det finns snyggare alternativ, min favorit är den nya Phantonen !!
http://www.phantomracing.nu/

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantör : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, Rally Produkter Vålberg.

Mini 1275 Gr2
Miata
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Ja dette var en utrolig bra oppgradering av Phantom, men viser at dere muligens ikke helt hvet hva dere prater om. Dette er ingen Seven og kan overhode ikke samenlignes med det proskjektet det her er snakk om. Hovedforskjelen er at motoren her sitter lenger bak og tillater da en lavere front. Meget pent gjort og forandrer det som har vært den storste utfordringen til Phantoms utseende, nemlig den meget lange nesen.
Hovedhensikten med seven proskjektet er å lage en forandring som kan gjores enkelt og til en rimelig penge, ut i fra en orginalbil. Når det gjelder vellykkede proskjekt har jeg en klar favoritt i Dunkerwort. Men her snakker man om helt andre priser en man jobber med i det skandinaviske Locost miljoet.

_________________
Rune Næss
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
icemannen
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 91



Rune Næss skrev:
Ja dette var en utrolig bra oppgradering av Phantom, men viser at dere muligens ikke helt hvet hva dere prater om. Dette er ingen Seven og kan overhode ikke samenlignes med det proskjektet det her er snakk om. Hovedforskjelen er at motoren her sitter lenger bak og tillater da en lavere front. Meget pent gjort og forandrer det som har vært den storste utfordringen til Phantoms utseende, nemlig den meget lange nesen.
Hovedhensikten med seven proskjektet er å lage en forandring som kan gjores enkelt og til en rimelig penge, ut i fra en orginalbil. Når det gjelder vellykkede proskjekt har jeg en klar favoritt i Dunkerwort. Men her snakker man om helt andre priser en man jobber med i det skandinaviske Locost miljoet.


den va riktigt frän ...
hade varit nåt och bygga en replica av en sån
måste ju gå att utgå ifrån en seven

_________________
Joakim Barkstedt
Bilbyggare

för tillfället motorbyggare (ford)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 469



Rune Næss skrev:
Etter lanseringen av det nye heldekkende karosseriet blir stadig flere biler bygd om til Seven/Eleven utgaven og startfeltene vokser seg store. Etter at bilene har fått ny look i sportsvogns retning er det spesielt fra unge gokart forere vi merker at rekruteringen oker. Hele 40 biler har deltatt i årets mesterskap og det storste startfeltet hadde vi på Jyllandsringen i Danmark der vi var 31 biler til start. 19 Norske og 12 Danske, desverre fortsatt ingen svenske.






Min reaktion när jag såg den nya karossen var att det här är ju ingen seven, det är en clubman. Kommer klassen att röra sig mer och mer åt det här hållet? Tyckte att de engelska clubsport 2000-bilarna var urhäftiga på 90-talet (tycker jag fortfarande), men det känns lite alarmerande.
Kul hursomhelst att ni blir fler som kör

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Allmänt banåkaforum
Seven Racing blir stadig storre
32217 besök totalt
1, 2   >>