Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mini 1000 -77 (såld)
1, 2   >>
15680 besök totalt
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Slänger upp lite info om min koja.

Bilen är en Mini 1000 av årsmodellen 1977 som inskaffades för ca 5år sedan och bilen har renoverats grundligt sedan inköpet då den stått avställd utomhus i 10år!

Denna bild är från Challenge på barkaby -03

Motorn: Icke överladdad 1275cc som borrats till 1293cc och som lämnar 97 bhp på tappen i rolf lundblads bänk, portad och mirafräst topp av grottis, 36,5mm in och 31mm ut rimflowventiler med bronsstyrningar. Smidda Accralite kolvar helt plana, kommression ca 11kg. Lättat svänghjul, turbokoppling med orange tryckplatta.

vxl-lådan: 4-petad förstärkt org låda som växlats för högre topphastighet 3.1:1(Toppar enl GPS 205 km/h vid 7200 rpm).

Bromsar: ombyggda metro turbo ventilerade och borrade skivor som är nedsvarvade till 7,9" för att passa i 10" hjulen, bromsoken är modifierade 4-kolvs Ap som oxå kommer från metro turbon med EBC blåa belägg, bak är bromsarna org med alutrummor.

Fälgar: 10x5 Bwa alufälgar

Däck: Yokkohama 032R 165/70 R10

Övrigt: Larm med centrallås, dörrsidor i skinn, stolar från Suzuki swift GTi -93, aluminiuminstrumentpanel, quickshift, Steriobygge med formgjuten baslåda.
Vikten är ca 720kg med full tank inkl steriobygge utan ngt bortplockat vilket ger ganska bra knuff i denna lilla bil.

Bilen vid besöket av actionmeet mantorp, tyvär kunde inga vidare tider presteras då jag åkte på R-däck och det regnade! Men jag vann pris för jämnaste körning mellan 2st repor, så det var kul!

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Uppdaterad!!!!!!!!!

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Känner igen dendär bilden från Action Meet. Tror du stod någon eller ett par bilar framför mig innan start.
Lade märke till den för att den var riktigt intressant att se på! thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Känner igen dendär bilden från Action Meet. Tror du stod någon eller ett par bilar framför mig innan start.
Lade märke till den för att den var riktigt intressant att se på! thumbs up


Tackar!
Då lär vi nog ses igen såfort det blir banträff då jag tänkt åka en hel del bana nästa år

Mvh Kristofer

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
uppdaterad!!!

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare

En bild från i helgen då ett quickrack monterades i garaget, nu är det bara 2varv tidigare 2,5varv mellan fulla rattutslag snacka om direktstyrt.

Mina feta bromsar innan de blev tvättade och putsade.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Jaha länge sedan som jag uppdaterade här.

Efter en sommar med en del banåkande (Challenge, Rs-Lunda mm) så var det dags att ställa undan bilen för i år men som vanligt så var det dags för besiktning före vinteruppehållet.

Glad i hågen begav jag mig till bilprovningen. Inga brister eller fel MEN besiktningsmannen gav mig en anmärkning som ger mig ordentligt med huvudbry. Anmärkningen var Motor: Motor stämmer ej med registrerade uppgifter. Bilen är besiktigad 3år i rad med nuvarande maskin i samma version UA så varför klaga nu? Tyvär så får man tydligen inte ändra en skruv på bilar efter -76 då viss avgasrening mm måste vara intakt? (Motorn är visserligen mycket vassare än org men går bra och har fina avgasvärden mm)
Detta innebär att jag antingen får lyfta i en sur 1000cc med avgasrening och sedan besiktiga med den, alternativt byta identitet så den blir en -75á och sedan regbesiktiga bilen som ombyggt fordon vilket det lutar åt.
Detta blir väl att göra till i vår när motorn fått sig en översyn och jag uppgraderat lite annat på bilen samtidigt.

På att göra listan så finns bla detta med:

-Nya R-däck runt om
-Byta till ställbara undre bärarmar och casterstag fram
-Lyfta ur maskin och se över den och packa om den
-Ev bredda mina fälgar och lacka dem
-Ev nya stötdämpare
-Ev Aluminiumbromstrummor bak
-Nya bussningar i styrkolonnen
-Ev bygga hydraulisk handbroms
-allmän översyn

Bilder kommer inom kort.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Hoho, idag fick jag ett paket med en massa godis till kojan som ska på i vinter. Bilder kommer!!!

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare

Cooper Killen skrev:
Bilder kommer!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare


Jaha lite updates!!

Igår fick jag ett paket från england med div godis, bla detta på bilden dvs 4st ställbara GAZ dämpare, ställbara undre bärarmar och casterstag samt ljusteringsplattor för bakvagnens camber och toe vinklar. Vidare så köpte jag 4st nya R-däck där jag kan säga att ni kommer gråta om ni kunde få samma priser som mina 10" däck kostar dvs med rabbatt under 500:- per däck!!!!!! Sedan så kommer jag att byta bort mina nuvarande fälgar mot ett par fetare dvs 6"breda minilights som kommer ge bilen en ännu fetare look. Dessutom så blir det nog lite ytterligare sänkning. Jag slänger in bilder såfort jag har tid.

God fortsättning

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 250



GRYMT!!

Får man fråga varifrån i England du beställde och om priserna var bra... Det är dax för mig att göra en liknande beställning...

/ Andreas

_________________
Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990
Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart...
Andreas Fogelberg
Citera
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 250



förresten... hur går det med det bakhjulsdrivna monstret i samma kostym??

_________________
Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990
Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart...
Andreas Fogelberg
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Yaskin skrev:
GRYMT!!

Får man fråga varifrån i England du beställde och om priserna var bra... Det är dax för mig att göra en liknande beställning...

/ Andreas


Jag brukar köpa från Mini Spares Centre i London, de har nästan alltid allt hemma och det går snabbt att få grejerna. Tex nu så beställde jag och en kompis nästan 40kg delar dan före julafton och grejerna levererades med UPS igår till min dörr vilket jag tycker är riktigt snabbt och till ett bra fraktpris oxå (40kg =2paket kostade straxt under 600:-) Denna beställning så hade de div julerbjudanden som vi nappade på och så drog vi av momsen på kompisens firma så totalt så sparade vi över 3000:- denna gång . Man kan beställa via nätet eller faxorder och vi har provat bägge varianterna och bägge funkar lika bra. Vad jag hört så ska minisport vara minst lika bra men dem har jag inte köpt ngt ifrån.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Nu är det dags för lite uppdatering vad som händer eller inte händer med min koja.

Jag har precis fått mina Minilight magnesiumfälgar 10x6", dessa var pulverlackade i ngn grymt ful grå färg så nu har jag lackat om dem till lite rejsigare färgkombination (Bilder kommer). Fälgarna kommer att kläs med R-däck. Motorn är riven i molekyler för inspektion, över lag ser det väldigt bra ut dock har jag hittat 2st saker som troligen är på sluttampen. Ett lager i lådan är blåfärgat av överhettning och glappar duktigt så det kommer bytas. Därefter så har ngr av mina ventiltryckare (de som ligger mot cammen) blivit knottriga på undersidan vilket jag tycker är märkligt, ska undersöka om de måste bytas och orsak till detta.

Mina nya stötdämpare och länkarmar/casterstag och ljusterplattor sitter på plats samt att div detaljer snyggats till med lite färg.

En ny ngt större ratt än min dåvarande 300mm ratt har införskaffats och samtliga bussningar i styrkolonen är utbytta.



Ska börja sätta ihop motorn nu i veckan så att den kan komma i bilen a.s,a,p innan det är sommar. Sedan har jag ngr andra idéer som jag skulle vilja prova men det kanske får bli till nästa vinter, vi får se!

Jag lovar att ta lite bilder och lägga upp nästa gång jag är i garaget.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
mini2fast4u
Halmstad
Här sen Mar 2005
Inlägg: 42



Ett lager i lådan är blåfärgat av överhettning och glappar duktigt så det kommer bytas. Därefter så har ngr av mina ventiltryckare (de som ligger mot cammen) blivit knottriga på undersidan vilket jag tycker är märkligt, ska undersöka om de måste bytas och orsak till detta.

Tjenare, Skönta att det inte bara är jag som inte är färdig inför sommaren!
Hade samma problem med mina lyftare att de blir knottriga, Vad använder du för olja?
Jag bytte ut min till Castrol TWS Motorsport 10W-60 då jag bara har haft goda erfarenheter av denna olja i mina M-bilar jag har haft . Efter oljebytet ser prylarna riktigt fina ut! / Tobbe

_________________
Tobias Rosén
BMW Mini Cooper S -05
Austin TURBO Pickup -69
Austin Cooper S 970cc GRP2 -64
Mini Racecar 1430cc BMC Motorsport
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Hmmm... Jag är väldans nyfiken på dina nya dämpare. Har sett att jag kan få en sats väldans billigt till min bil men jag har inga referenser att gå på. Skall bli spännande att höra dina komentarer efter sommaren.

Lycka till med den fina bilen

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Citat:
Tjenare, Skönta att det inte bara är jag som inte är färdig inför sommaren!
Hade samma problem med mina lyftare att de blir knottriga, Vad använder du för olja?
Jag bytte ut min till Castrol TWS Motorsport 10W-60 då jag bara har haft goda erfarenheter av denna olja i mina M-bilar jag har haft . Efter oljebytet ser prylarna riktigt fina ut! / Tobbe


Skönt och skönt veti faan om jag tycker Jag har kört på 76 olja 20-50 som jag tycker verkat funka bra, motorn körs hårt på bana och gata och har väl gått ca 2500mil så det är märkligt att lyftarna ser ut så här, men det kan bero på oljan? Bytte du lyftarna eller körde du med dessa igen? Kanske skulle prova denna olja om du har goda erfarenheter av den.

om jag inte minns fel så har du ett helt gäng kojor, varav ngn racebil. Har du isf kanske ngr tips på hjulvinklar fram och bak att rekomendera för min koja som går på gatan och på bana/slalomträffar, bilen är sänkt och rullar på R-däck.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Hmmm... Jag är väldans nyfiken på dina nya dämpare. Har sett att jag kan få en sats väldans billigt till min bil men jag har inga referenser att gå på. Skall bli spännande att höra dina komentarer efter sommaren.

Lycka till med den fina bilen


Tackar!

Det ska bli kul att se skillnaden som jag hoppas ska bli markant, men vi får se framöver när bilen ska

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 250



[quote="Cooper Killen"]
Citat:


om jag inte minns fel så har du ett helt gäng kojor, varav ngn racebil. Har du isf kanske ngr tips på hjulvinklar fram och bak att rekomendera för min koja som går på gatan och på bana/slalomträffar, bilen är sänkt och rullar på R-däck.


JA!! kojans bästa hjulvinklar vore suveränt att veta mer om... thumbs up

_________________
Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990
Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart...
Andreas Fogelberg
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Idag har jag forskat lite i varför mina lyftare va knottriga i änden.

Det beror på för dålig smörjning då kojan inte har ngn separat smörjning av kamaxeln utan bara det stänk som vevaxeln bidrar med, men jag har köpt nya lyftare som har hål i sig så att oljan som rinner ned i stötstångshålen skall rinna ned på kammen. Hoppas dessa funkar För övrigt så börjar jag skruva ihop motorn denna vecka.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mini 1000 -77 (såld)
1, 2   >>
15680 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande