Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
porsche växellåds dilemma??
1, 2   >>
3936 besök totalt
bob-önos
sthlm
Här sen Mar 2007

Trådstartare

hej

jag funderar på att byta ut min porsche 930 växellåda till en sex växlad.

nu till frågan, vad klarar en 6 pet?
min 930 är parad med en cheva med mycket vrid, men varvar ganska mycket i höga hastigeter
tänkte att en nyare låda kanske har bättre utväxling.

tacksam för svar å tips

Uppsala
Här sen Feb 2003

Hej!

Kan inte du berätta mer om bilen så blir det lättare att ge råd? Eventuellt lägga upp bilen i "Våra race- och banåkarbilar"?

Det där att motorn varvar högt med 930 låda låter väldigt märkligt då man brukar åka cca. 140km/h med 3000 varv på motorn och 16-tums däck. Lågväxlad är den definitivt inte...

Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Re: porsche växellåds dilemma??

bob-önos skrev:
hej

jag funderar på att byta ut min porsche 930 växellåda till en sex växlad.

nu till frågan, vad klarar en 6 pet?
min 930 är parad med en cheva med mycket vrid, men varvar ganska mycket i höga hastigeter
tänkte att en nyare låda kanske har bättre utväxling.

tacksam för svar å tips

om du tycker den varvar mycket så är jag kanske intresserad av att köpa din växellåda Vad har du för storlek på hjulen?

bob-önos
sthlm
Här sen Mar 2007

Trådstartare
det är en 912 ombyggd till 911 med turbobreddning, har lite våta drömmar om en 550hk cheva istället för min 327:a på 350. så jag tänkte bara att det vore roligt med någon till växel och kanske lite billigare och lättare med kopplings detaljer.

jo det sitter 17 tummare på vrålåket..

någon som har en sb till salu?? eller fin g50 låda...

Fåker (Östersund)
Här sen Aug 2005

Re:

bob-önos skrev:
det är en 912 ombyggd till 911 med turbobreddning, har lite våta drömmar om en 550hk cheva istället för min 327:a på 350. så jag tänkte bara att det vore roligt med någon till växel och kanske lite billigare och lättare med kopplings detaljer.

jo det sitter 17 tummare på vrålåket..

någon som har en sb till salu?? eller fin g50 låda...

Den vxl-låda du har räcker lätt till 550 hk. Problemet med G-50 lådan är att den är längre, torosionröret måste bort= coil over bak, men det kanske du redan har. Sen måste du göra ytterligare lite modifieringar på underredet och sittbrunnen bak för att få plats med bla slavcylindern. Pedalstället byggas om för hydraulisk koppling, mm
Det finns en tråd om bla detta på www.porsche.nu startade denna tråd gjorde 931 melander.

Karl-ove

sthlm
Här sen Mar 2007

Trådstartare
jo det låter som ett fint vinterprojekt, jag har skickat förfrågningar angående coilovers till ferdinand.se.
sen så verkar det ganska lätt att få tag i pedalställ med bromsvåg å allt till rimlig peng. sen undrar jag vad en g50 varvar i 140km/h.

måste nog fråga runt angående coilovers på lite fler ställen så man inte får helt fel prisbild.

Fåker (Östersund)
Här sen Aug 2005

Kan ju hända att du har en tidig turbolåda, 75-77 dom är lite lägre växlade, (slutväxeln) är den som kom -78 på 3,3 turbo. Kolla under lådan om du hittar ett nr så kan jag hjälpa dig att tyda det.

Karl-ove

Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

Karl-ove skrev:
Kan ju hända att du har en tidig turbolåda, 75-77 dom är lite lägre växlade, (slutväxeln) är den som kom -78 på 3,3 turbo. Kolla under lådan om du hittar ett nr så kan jag hjälpa dig att tyda det.

Karl-ove

Hmm...jag tror inte riktigt att du har rätt här. Såvitt jag vet ör det ingen skillnad i utväxling på tidigar och senare turbolådor av typen 930. Enda skillnaden är att tidiga lådor hade kort kopplingskrage och fjäderdämpad lamell jämfört med senare som hade gummidämpad lamell och därmed längre krage. Dörför sitter motorn på 930 78+ längre bak i bilen. Själva slutväxeln är detsamma... däremot fanns det eftermarknads ring & pinjong att köpa till.

9:38 var standard för slutväxeln och 9:41 var eftermarknad.

Fåker (Östersund)
Här sen Aug 2005

Den nyare, from 78 ska gå ca 180 vid 4000 rpm
den äldre ca 163 vid 4000 rpm
Karl-ove

Skåne
Här sen Dec 2002

Re:

bob-önos skrev:
jo det låter som ett fint vinterprojekt, jag har skickat förfrågningar angående coilovers till ferdinand.se.
sen så verkar det ganska lätt att få tag i pedalställ med bromsvåg å allt till rimlig peng. sen undrar jag vad en g50 varvar i 140km/h.

måste nog fråga runt angående coilovers på lite fler ställen så man inte får helt fel prisbild.

Hör med sellholm jag har för mig dom är billigast med rsr/935 dämparna i landet. Jag har en omgång bakdämpare från en 935 k3 och dom är nästan 1dm kortare än dom sk rsr dämparna (ej till salu)

En äkta rsr våg kostar....mkt bara så du är med på det. Bygg själv.
Samma sak med ett g50 pedal ställ dom är rätt dyra (till vad man får)
Det finns lite olika g50..men om du ska göra livet lättare så leta upp en g50 låda mellan 87-89 från en carrera. Utv på dom vanligaste g50 lådorna kan du bla hitta här http://www.gt40s.com/forum/gt40-tech-powertrain-transaxles/16212-porsc . . . .

Inte för att ifråga sätta dig, men du är helt inföstådd med att det inte bara är att kapa av tuben och sen smacka dit coilover dämpare för att få dit en g50 låda?

Fåker (Östersund)
Här sen Aug 2005

Re:

beepbeep skrev:
Karl-ove skrev:

Karl-ove

Hmm...jag tror inte riktigt att du har rätt här. Såvitt jag vet ör det ingen skillnad i utväxling på tidigar och senare turbolådor av typen 930. Enda skillnaden är att tidiga lådor hade kort kopplingskrage och fjäderdämpad lamell jämfört med senare som hade gummidämpad lamell och därmed längre krage. Dörför sitter motorn på 930 78+ längre bak i bilen. Själva slutväxeln är detsamma... däremot fanns det eftermarknads ring & pinjong att köpa till.

9:38 var standard för slutväxeln och 9:41 var eftermarknad.

Du har rätt, har kollat lite, dom har samma slutv, däremot har den nyare en ngt högre 4-a 32:20 mot 32:21 för den äldre, det gör ca 7 km/t vid 4000 v/m.
Karl-ove

sthlm
Här sen Mar 2007

Trådstartare
tror det står 930 j62 310 871 elller 930 641 50 701, har en papperslapp med siffror tror det ena var nr på kopplingen. lite mycke snö nu, ska se vad den gör vid 4000 varv när det blir barmark.

sthlm
Här sen Mar 2007

Trådstartare
ja jag är införstådd med att det är en del förstärknings arbete när man kapar bort tuben och nej jag ska inte ha en rsr bromsvåg jag kan bygga ett pedalställ själv eller köpa delar från typ willwooood, det sitter för övrigt ett en krets bromsystem på idag, vilket jag är på väg att åtgärda under vintern.

Fåker (Östersund)
Här sen Aug 2005

Re:

bob-önos skrev:
tror det står 930 j62 310 871 elller 930 641 50 701, har en papperslapp med siffror tror det ena var nr på kopplingen. lite mycke snö nu, ska se vad den gör vid 4000 varv när det blir barmark.

Nr på vxlådan står på en slät yta (vågrät) längst ner på mitten och börjar på 77nästa nr är årsmod sen 4 siffrigt serienr.

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Jag är skeptisk till att en G50 låda skulle vara lägre växlad än en 930. 930 lådan är väl utväxlad för en toppfart över 300.
Du har en låda nu som klarar allt mos i världen, varför byta ut den om du drömmer om 500+ hk?? Vid de effektuttagen håller nog inte en G50 i längden.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
CaymanGT1
Uppsala
Här sen Maj 2008

Kul projekt...

Det råkar inte vara en 65'a ? regnummer D.......... byggde nämligen en sån i början på 90talet
blev såld till Vallentuna utan motor/låda. givetvis halvfärdig som alla mina projekt.

såg aldrig röken av den igen, vore kul om den fanns kvar hos nån likasinnad

ang. vlxlåda det är vridmomentet som är problemet inte antalet HP- och det faktumet
att en cheva SB inte upplevs "lika harmonisk" vid 3500 rpm som en porsche 6a .-))
när man cruisar motorväg med den motorn vill man ju ner under 2000 rpm.

jag skulle satsat på högvarvig 302'a, 327 är inte fel såvida det inte är en strokad 305a förstås.
värt att notera att chevamotorn är lättare än 911 turbon -

sthlm
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Re: Kul projekt...

CaymanGT1 skrev:
Det råkar inte vara en 65'a ? regnummer D.......... byggde nämligen en sån i början på 90talet
blev såld till Vallentuna utan motor/låda. givetvis halvfärdig som alla mina projekt.

såg aldrig röken av den igen, vore kul om den fanns kvar hos nån likasinnad

ang. vlxlåda det är vridmomentet som är problemet inte antalet HP- och det faktumet
att en cheva SB inte upplevs "lika harmonisk" vid 3500 rpm som en porsche 6a .-))
när man cruisar motorväg med den motorn vill man ju ner under 2000 rpm.

jag skulle satsat på högvarvig 302'a, 327 är inte fel såvida det inte är en strokad 305a förstås.
värt att notera att chevamotorn är lättare än 911 turbon -

reg: FMR... det är en 65:a men den byggdes i norrland tror jag, och den var med i bilsport 1985.
men det finns en svart med v8 i vallentuna.

jag får ingen bra info angående vad som är svårt med att ta bort torosionsrörettuben, det är väl bara fram med lite profiler å styva upp det hela eller??? lite bökigt eftersom man sänker ner bilen över motorpaketet
så man får ha en balk skruv bar.

ska söka mer på det,

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Du måste förstärka de övre stötdämparinfästningarna.
Man brukar spara torsionstuben och bara ta bort den bit som är i vägen för växellådan, göra en liten böj på den frammåt. Det kan också vara vettigt att göra förstärkning från bärarmsinfästningen på tuben upp mot baksätet.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Med denna lilla app kan du labba med utväxling, slutväxel och hjulstorlek och se fart mot varv mm.

Kommer du fram till att du har en lägre utväxling än 4.22 (förmodligen 5.125 i så fall) så kan vi gärna göra ett byte så att du får min 4.22 ring och piniong istället. Verkar ju lite dumt att byta från den mest hållbara porschelådan om du vill åka V8 med tanke på hur mycket ombyggnad det dessutom kräver.

http://www.kenson.nu/ultima/930T.htm

bob-önos
sthlm
Här sen Mar 2007

Trådstartare
det var en bra bild på förstärkningen, lite färg å sen e den som ny.

ja det är ju lite pyssel, men det är ingenting jämfört med allt mys det var när jag började från noll med adapterbygget cheva mot 930 låda... plattan som sitter mot koppling och sedan fast i veven på motorn, massor med material gick det åt men fint blev det. den verkar rätt fin som sitter i 993 undrar bara om turbo modellen har starkare låda. 930 lådan är ju inte heller så jätte snabb växlad, har läst att g50 har mycket bättre sync i sin. jag ska starta en bygg tråd så fort jag får upp den på lyften å alla gosaker kommit hem

1, 2   >>
3936 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande