Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Erfarenheter av Focus ST170?
1543 besök totalt
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Är det ngn som har några erfarenheter av Ford Focus ST170 som de vill dela med sig av?
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Rolig bil med trevlig låda!
Nu har jag ingen bil att jämföra med, men rolig att köra var den.
Fast exemplaret jag provade verkade ha något fel på bakbromsarna.
Det började nämligen ryka och ha sig efter lite inspirerad körning.
Personligen så tycker jag att Pugge 206 GTi var roligare att köra (inte bättre, roligare), men dom lirar juh inte riktigt i samma liga.

Är du på jakt efter en ny pendlarbil?
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Andrew Petrykowski skrev:
Rolig bil med trevlig låda!
Nu har jag ingen bil att jämföra med, men rolig att köra var den.
Fast exemplaret jag provade verkade ha något fel på bakbromsarna.
Det började nämligen ryka och ha sig efter lite inspirerad körning.
Personligen så tycker jag att Pugge 206 GTi var roligare att köra (inte bättre, roligare), men dom lirar juh inte riktigt i samma liga.

Är du på jakt efter en ny pendlarbil?

Tack, du verkar ha upplevt den på samma sätt som jag.

Japp, eller skall jag säga förmodligen.
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Johann: Vad har hänt med Audin ???

Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Kan intyga att Focus ST170 går riktigt bra på bana, detta märkte man när jag och Carl Arwidsson (calle gsi) var och körde på Rudskogen. Bilen förmodar jag var helt standard då inget antydde på annat, väghållningen i den var riktigt fin! Rullade på vanliga gatdäck och allt med.

3 bilder på bilen in action:

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Bamsefar skrev:
Johann: Vad har hänt med Audin ???

Den är kvar ännu men eftersom jag tog över en kollegas gamla bil som vi förlängde leasingkontraktet så skall den tillbaka senast vid årsskiftet.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Jag tyckte det kändes som om ST170 lutade omkull sig i kurvorna innan den började svänga, ungefär som en Volvo 240.
Jag trivs bättre med väghållningen i Hondan.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Jag tyckte det kändes som om ST170 lutade omkull sig i kurvorna innan den började svänga, ungefär som en Volvo 240.
Jag trivs bättre med väghållningen i Hondan.

Jo Hondan är betydligt sportigare men en sån får jag inte ta.
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Jag hade en vanlig Focus för några år sen (Trend hette modellen). Hade den på ett banmöte i regn på Anderstorp. Jag körde ikapp flera 911:or och en M3 E36! MYCKET lättkontrollerad på gränsen i regn, gick att hålla fullt överallt, det hade jag inte vågat med Civicen.

På vintern och grus var den skitkul, knycka upp den med ratten, rejält brett och fullgas för att balansera den. Behövdes inga tricks med vänsterbroms eller sånt thumbs up

Stämmer nog att den inte har lika bra "turn in" som Civicen, men man kan ju inte få allt.

Det enda jag egentligen var missnöjd med var motorn. Den varvade aldrig mer än 5300 thumbs down Ett sätt för tillverkaren att spara in på varvstoppselektonik? Men det lär väl vara åtgärdat i ST:n.

Man blir vindögd av instrumentbrädan första veckan, men det går över

JohanR

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
JohanR skrev:
Jag hade en vanlig Focus för några år sen (Trend hette modellen). Hade den på ett banmöte i regn på Anderstorp. Jag körde ikapp flera 911:or och en M3 E36! MYCKET lättkontrollerad på gränsen i regn, gick att hålla fullt överallt, det hade jag inte vågat med Civicen.

På vintern och grus var den skitkul, knycka upp den med ratten, rejält brett och fullgas för att balansera den. Behövdes inga tricks med vänsterbroms eller sånt thumbs up

Stämmer nog att den inte har lika bra "turn in" som Civicen, men man kan ju inte få allt.

Det enda jag egentligen var missnöjd med var motorn. Den varvade aldrig mer än 5300 thumbs down Ett sätt för tillverkaren att spara in på varvstoppselektonik? Men det lär väl vara åtgärdat i ST:n.

Man blir vindögd av instrumentbrädan första veckan, men det går över

JohanR

Jo den är trevlig och motorn varvar villigt till varvstopp.

Men vindögd?
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Glöm inte Focus RS! En bil i rejsafamiljens smak!

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Nisse Classon skrev:
Glöm inte Focus RS! En bil i rejsafamiljens smak!

Absolut men den kostar tyvärr 300'.
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Mini Cooper? S kostar kanske för mkt... Körglad bil inom BMW-koncernen är det ju iaf

Edit: Läste andra tråden om att du inte fick ta en mini

Edit2: Vad kostar en Golf GTI då? De går ju att köra fort med Titta bara på ThomasT i SS.

Åkersberga
Här sen Dec 2002

Tidningen EVo verkar väl för övrigt ha hyffsat negativa saker att säga om Focus RS? Inget jag har provat själv, men deras kritik var alldeles för kraftfull för att vara obefogad känns det som.

André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003

Auto Mutor & Sprit tyckte iaf ST170 hade ett bra chassi och var mest förutsägbar vid hårdkörning, när den testades mot Civic Type-R, 318 ti och octavia RS förra året. Vinnaren av testet var iofs Hondan, men Forden har ju säkert bättre "vardagsegenskaper".

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Åke Wallebom skrev:
Tidningen EVo verkar väl för övrigt ha hyffsat negativa saker att säga om Focus RS? Inget jag har provat själv, men deras kritik var alldeles för kraftfull för att vara obefogad känns det som.

Tycker Evo har rätt märkliga åsikter alltför ofta för att man skall lägga ngn större vikt vi deras kommentarer.

1.18.9 på Hockenheim för RS:en talar klarspråk, vilket är lika snabbt som en Lotus Elise.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Som jag förstått det så är Focus RS väldigt snabb på slät väg, men det är först på ojämn vägbana diffen börjar bete sig märkligt. Jag har dock inte kört den själv.
ST170 har som bekant en helt annan drivlina och bör inte lida av de problemen. Jag hade nog köpt en Renault istället.
Finns Megane 225hk i Sverige än?

Lidköping
Här sen Nov 2002

Top Gear sa samma negativa saker om RS:en vid ojämn vägbana.
Men är inte detta petitesser egentligen för oss? Vem kör på ojämna vägar och lite dragningar i framvagnen gör ju att man inte slöar till.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Allmänt banåkaforum
1543 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande