| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Sequensiell låda EVO6 4wd ca 400 hk på hjulen??
|
6085 besök totalt |
|
Någon som har erfarenhet av sequensiella lådor i 4wd bilar med mycket NM och som ska gå på racebanorna? Vet att det kostar mycket pengar, 500 000 kr är ju inte svårt att köpa en låda för. Men hjälper en kund att undersöka vad som kan finnas! Bilen måste vara så orginal som möjligt, alltså 4wd ska vara kvar. Tacksam för svar! |
||||||
|
Re: Sequensiell låda EVO6 4wd ca 400 hk på hjulen??
Köp en drevsatts DOGBOX PPG,Shellholm,Hollinger,Modena är bra från 50000 kr Ska du ha en Seqensiell låda så är det från 200000 kr och nackdelen är att du behöver drivaxlar,knutar som matchar lådan och då börjar det bli dyrt _________________ Micke Bernebrandt NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET
|
||||||
|
Re:
IKEYA FORMULA har sekvensiellt spakställ(ca 10 k). Montera dogbox drev i lådan så e det fixat. långt under 500 k. |
||||||
|
Tack för alla snabba svar!!
Doggbox? Priset är inte jätte viktigt då kunden vill ha en potent bil som går att använda. Viktigt är att allt funkar och inga problem(klart kan den uppstå problem men inget ska gå sönder och krångla för mycket)! Lär mej gärna mer om detta! Ja kan bara kolfiber och glasfiber! Tackar! |
||||||
|
Re:
[quote="Johan B-L"]Tack för alla snabba svar!! Doggbox? Priset är inte jätte viktigt då kunden vill ha en potent bil som går att använda. Viktigt är att allt funkar och inga problem(klart kan den uppstå problem men inget ska gå sönder och krångla för mycket)! Lär mej gärna mer om detta! Ja kan bara kolfiber och glasfiber! Tackar![/quote Ja.. en låda med doggar ist för syncringar.. bara o kasta i växlarna utan o koppla. pang tjong säger det bara så e nästa växel i. Fortfarande med h mönster. men köper du till Ikeya formulan så e det bara o dra i spaken. (Rycka i spaken) är man för snäll så kommer doggen o biter dig i näven
|
||||||
|
ok dom är "ganska" lika?
Nån som kan förklara exakt skillnad? Vilken skillnad på pris det var
Kul svar TACKAR
Mvh Johan |
||||||
|
Re:
Riktig seklåda ligger växlarna efter varandra som på en hoj. En dogdrevsats så sitter växlarna på samma ställe som innan, och man har det sekventiella i själva spakmekanismen. Typ. H-mönstrad dog är det coolaste
_________________ Daniel Steiner |
||||||
|
http://www.youtube.com/watch?v=La4ex
http://www.youtube.com/watch?v=_nPJs Båda e dog box lådor |
||||||
|
|
||||||
|
Fick berättat för mig för något år eller två sen att det kan vara trassligt att växla ned sekventiellt på doglådor, har ingen aning om hur mycket det låg i påståendet men det kan vara värt att lägga 20sekunder på att dubbelkolla innan man lägger en order.
Dvs det kan mycket väl vara skitsnack eller missförstånd, dock tråkigt om tillverkare A bara kan växla upp sekventiellt men tillverkare B fungerar sekventiellt både upp och ned. _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
|
Tack för tipset!
Det kommer att undersökas noga
Har hört lite vad man ska kolla på nu! STORT TACK!! MVH JOHAN |
||||||
|
Re:
och fortfarande finns det risk för att axlar, knutar etc behöver bli biffigare då du får andra härliga momentspikar med dogboxlåda gentemot vanlig synkringlåda. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
På hoj ligger växlingsmönstret i trumman/spakdelen... Dreven brukar sitta 1 6 4 3 5 2 eller 1 5 4 3 6 2 _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Hoj med växlarna så har jag inte sett, inte för jag kört mer än motocross iof. Menade 1 2 3 4 5 6, som på Tractives tex. åtminstonde den en kollega har.
||||||
|
Re:
Så vad är då RIKTIG sekventiell låda? De hojar jag pratar om är fullblodsrajsers så inget ombyggt gatjunk
_________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
haha En riktig låda drivs av hydralik
Nej, men jag menade en låda som från första skruven är byggd för att vara sekventiell, inte en vanlig låda med anpassade drev och ombyggd spak
||||||
|
Nu blir ja ju förvirrad
Ska kolla med XTRAC vad dom kan få fram. Ingen som kan eller har gjort detta på en 4WD bil för banracing? Måste ju finnas många
Tack så jätte mycket för alla svar!! Super tacksam!! Mvh Johan |
||||||
|
Re:
Jag skulle gissa att andelen 4WD på bana är 1-2 %. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6085 besök totalt |