Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
Spider?
4981 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Finns det några spiderägare här?

om så, är det en modern Se7en? När spidern kom så läste jag inget om banåka med den, bara mer allmän info. Har för mig jag sett bilder på en från Knutan med en hiskekilgt ovacker (men säkert bra o ha) bur.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Spidern är hyfsat tuff...

Jag har fått för mig att den är rätt tung (jmfrt med en 7'a). Den är ju ingen raket rakt fram, men det borde väl hålla i hyggligt när det svänger.

Det finns väl inte så jättemånga i Sverige.
Nån (i klubben) som har koll på antalet vanliga och Cup bilar i riket? Mange...?

Jag har sett några gat-Spidrar och vid ett par tillfällen också spanat in Spidrar på banträffar bl.a på Kullen tror jag.
På Sturup stod det ju en bunt ban-Spidrar (förr?). Finns de kvar?

(Men som vanligt är det väl tunt med ban och slalomåkat även med denna modellen i här Sverige... Verkar ju tyvärr som om den genomsnittlige RenaultSportföraren är lite allergisk mot att svänga med bilen...

Det ska vi väl kunna ändra på så småningom...)



Dahlbergs Cup-Spider på Lunda i somras:

_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Har provat denna ytterst lite på en konbana och den var rolig (vad jag vet så finns det 2 st rejsbilar kvar i sverige... denna och en som bröderna Walfridson har)

Kom in en bunt standardbilar till sverige och alla hade ruta. utomlans så gick det att köpa den utan ruta. Är man lång är en utan ruta att föredra. Jag är 1.93 och såg ut som magnum PI i bilen med ruta. Dvs jag tittade över rutramen det gick att ta bort lite stoppning och då gick det med nöd och näppe att titta genom rutan.

Som sagt är det ingen raket rakt fram men rolig när det svänger. väger väl precis under 1000 kg så den är ju lite tyngre än en seven

Hursom finns mycket prylar till dom och dom går bra väghållningsmässigt redan som original. Och den är ju somsagt hyfsat tuff

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Var en Spyder på sista eller nästa sista körningen på Sviestad. Enligt rykten utrustad med en turbo motor.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
fuzzion
Norrköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 164



Dignell skrev:
Var en Spyder på sista eller nästa sista körningen på Sviestad. Enligt rykten utrustad med en turbo motor.


Ja den gick ju skapligt!
En annan får leva med orignal F7R-710 (motorn som återfinns i Spider och Mégane Coupé) utan överladdning.

_________________
Johan Nilsson

Renault Mégane Coupé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Jag minns nån kommentar fån SVKG-medlem som kört Spider med ruta både i torrt och även regn.
Tydligen ska rutan inte vara nån höjdare även om man är kort i rocken. Aerodynamiskt så skickas tydligen mygg, knott, humlor och skalbaggar rakt i tänderna (dvs ingen virvel i nacken utan rätt i fejset istället).
Vid regn så användes ordet "kondom" för att beskriva "regnskyddet" och det fanns tydligen en praktisk maxhastighet med det monterat. Om det skyddade mot regn eller samlade upp minns jag inte riktigt.

Skoj bil som svänger duktigt, men ingen bruxis direkt. Jämför man den om en Elise så får man vara lite märkesentusiast för att välja Speedstern (eller inte vilja ha samma som alla andra).

Kan man plocka bort rutan och ha den reggad på det viset så är det ju genast mycket coolare

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
timolo
Olofström
Här sen Jun 2004
Inlägg: 142



Då får vi väl skriva lite info om spidern o dess bankusin trophy. Det finns 4st trophybilar i sverige. Dahlbergs, bröderna walfridssons och sturup har 2st.

Motor gata: samma som i megane coupe F7R-710 med 150hk
Motor trophy: Clio Williams motor viktad och balanserad F7R-700 med 180hk

Transmission gata: JC5 5vxl
Transmission trophy: Renault Sport Sadev 6vxl sekvensiell

Bromsar gata/trophy: 300mm från alpine A610
Trophy modellen har bromsvåg

Vikt gata: 930kg
Vikt Trophy 850kg

Chassi i aluminium med glasfiberkaross

Stötdämparna i trophyn är av märket penske med bilstein insatser.

_________________
Tim Olofsson
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



justja glömde bort sturups bilar

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



de som såldes utan ruta är av första årsmodellerna....de med var senare årmodeller. man kunde alltså inte köper båda samtidgt / fick inte väljer

_________________
Philipp Klement
Citera
timolo
Olofström
Här sen Jun 2004
Inlägg: 142



Magnus Thomé skrev:
http://www.sturupraceway.se/Bilparken/Sportvagnar/Renault%20Sport%20Spider.aspx



Dom båda är till salu just nu i ett paketpris på 150 000SEK

_________________
Tim Olofsson
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402



Såg en spider stående på Skåne Bil i Ängelholm. Men det måste ha varit en gatversion. Den hade framruta.
Riktigt häftig

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



zkungen skrev:
Såg en spider stående på Skåne Bil i Ängelholm. Men det måste ha varit en gatversion. Den hade framruta.
Riktigt häftig

finns gatversion utan ruta åxå

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
RenaultSport
Spider?
4981 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande