| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Pinjongvinkel delad bakvagn
|
1277 besök totalt |
|
Eftersom pingonvinkeln inte borde ge nån chassireaktion när du separaerat klumpen från resten.
I mitt eget fall borde det vara noll grader eftersom klumpen sitter i direkt kommunikation med växellådan, vilket i princip är detsamma som för transaxelfall (där du inte har nån möjlighet för pinjongvilkenrörelse öht). om du nu inte kan ha så fast montering av klumpen (av diverse tänkbara anledningar) så får du väl försöka klura ut hur mycket infätsningen flexar och se till att vinkeln blir noll i driftfallet. Jag vet inte varför jag får en bild av 500+hk genom BMWklump under en 10sek lång acceleration som driftfallsexempel. Är det till PVn eller Amazonen? |
||
|
Pionjongvinkeln är ju egentligen bara till för att ta upp flex i upphängningen av en stel axel. Den har ingen påverkan alls på startgrepp.
Sitter klumpen fast ordentligt skulle jag köra med noll grader eller iaf samma som utgående medbringare på växellådan. Har man CV knutar kan man ha ganska stor vinkel utan att få några förluster. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
är det inte så att hur man än gör, skall driv flänsarna på klumpen och växellådan vara paralella.. men en viss vinkling behövs för att knutarna skall få arbeta för att förhindra förtidig förslitning.. iofs är Cv knutar inte lika känsliga som ``vanliga' rulllagrade knutkors..
_________________ Michael Thulesius |
||
|
Re:
Jo det stämmer dom ska vara parallella under belastning, det är därför man vinklar ner pinjongen och när bussningarna flexar så blir dom parallella igen. Har man då länkhuvuden eller stumma bussningar så behövs inte så mycket vinkel i förväg. Om man vinklar ett knutkors för mycket tappar man både moment och hastighet punktvis under rotationen. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Re:
okej som jag tänkte då.. Det är till Amazonen, faktiskt något så udda som en Ford 8,8" klump
_________________ Christoffer Lampa |
||
|
Re:
Butterfly är nog den som har lite erfarenhet av dem. Ett helt annat ändamål men det kan ju ge nån idé http://team321.com/truckirs/truckirs |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Pinjongvinkel delad bakvagn
|
1277 besök totalt |