Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 -73 (avslutat)
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (29084 totalt)
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Projektet är sålt.



Till bilen då
Jo, bilen är altså då en Inka-färgad 2002 -73a som varit avställd sedan 1999, vilket ju innebär att där är en hel del rost att fixa. Den har gått som någon
slags klubbräser nån gång, men jag vet inte mycket merän så ännu. Den är helt demonterad så det är bara att hugga in på rosten på en gång.
Motorn som medföljde är en uppborrad och strokead 2,2L-motor med E12-topp.
Bilen är i stora drag komplett, det som fattas är bland annat fjäderben, baklucka och lite annat smått.

Upplägget
Jag har ju redan en 02a som jag håller på att montera M5-motor i ( https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=35528 ) men under tiden som det
projektet pågår så måste jag ju ha något som jag kan köra runt lite på banor med (förutom min Radical då altså).
och då kommer vi till upplägget här: Tanken är att få ihop denna bilen så fort det bara går.
Visst, rostlagningen får in bli något hafsverk, men jag kommer inte lägga ner någon tid på att göra det precis som original. När väl bilen är
rullande blir det lättare för mig att pilla mer med detaljer.
Vi snackar altså om en ren busbil att åka lite på bana med och plocka ut de få vinterkvällar som det ligger snö här i Skåne.

Inredningen kommer att bestå i den sportstol som medföljde i köpet, samt en skön kringla att hålla i (möjligen en bur i framtiden).
Där medföljde ju en del annat godis till bilen som t.ex. skärmbreddare och framskärmar i glasfiber, en hyfsat schysst sportratt mm.
Allt med helt rätt 70-tals-stuk.

Jag är väldigt intresserad av att veta lite mer om historiken på bilen, så om någon har nån info om den, så hör gärna av er.





Bättre bilder kommer, jag lovar

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Freppazz
Vagnhärad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 538



Underbart! och 2,2 liter är ju så rätt...

Kör hårt och lycka till med bilen nu!

God jul förresten

_________________
Fredrik Ånestrand
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



Rätt märke, rätt årgång och rätt val av användningsområde.

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
Sergmo
Tyringe
Här sen Jun 2004
Inlägg: 89



Du fick av den!!! thumbs up

Ja vad skall man säga....tänkte både det ena och det andra när du kom farande med ett litet galler släpp som skulle göra tjänst som bil transport...hahaha!

Men men, problem är till för att lösas och det var ju precis vad vi gjorde! Lastningen av denna tingest gick faktiskt lättare än vad jag trodde och färden till Malmö gick tydlige också bra....

Men va sjutton...att lasta en tom kaross på ett litet 2,40 släp vad e egentligen det för match för två gamla karting rävar en sen kväll på självaste lille jul afton...

Hur som helst Fredrik...det var trevligt att stifta din bekantskap och vi lär ju höras av igen.

Lovar jag ska följa tråden din med ett nöje...

God jul på dig!!

MVH Patrick

_________________
Patrick Sergmo
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Sergmo skrev:
Du fick av den!!! thumbs up

Ja vad skall man säga....tänkte både det ena och det andra när du kom farande med ett litet galler släpp som skulle göra tjänst som bil transport...hahaha!

Men men, problem är till för att lösas och det var ju precis vad vi gjorde! Lastningen av denna tingest gick faktiskt lättare än vad jag trodde och färden till Malmö gick tydlige också bra....

Men va sjutton...att lasta en tom kaross på ett litet 2,40 släp vad e egentligen det för match för två gamla karting rävar en sen kväll på självaste lille jul afton...

Hur som helst Fredrik...det var trevligt att stifta din bekantskap och vi lär ju höras av igen.

Lovar jag ska följa tråden din med ett nöje...

God jul på dig!!

MVH Patrick


Haha, jo, släpet var ju inte optimalt. Radicalen står ju i mitt släp och detta var allt macken hade att erbjuda. Men det gick ju finfint till slut.

Som jag sa till dig innan, helt klart den trevligaste bilaffär jag någonsin gjort.
och jag hoppas att vi får mer att göra med varandra i framtiden

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Sergmo
Tyringe
Här sen Jun 2004
Inlägg: 89



Ja ut med en tråd på Radicalen me nu serru....

och...håller med dig...det var en jäkligt trevlig bilaffär...

_________________
Patrick Sergmo
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Jag kunde inte bärga mig, utan var tvungen att åka till garaget och fixa lite.

Bilen på sin plats




Kofångaren var inte i toppskick, och blev inte direkt bättre när man satte domkraften på den


En sitta-stilla-stol ingick även i köpet. Revan är inget lite svart vävtejp inte fixar.
Självklart var jag tvungen att provsitta med hjälm och allt. Utan tvekan den skönaste
sportstol jag någonsin suttit i...på allvar!


Blocket uppsatt i vagga


Med sprucken kolv och allt


En komplett bakvagn har man liggande som tur är


Allt annat till bilen hamnade i en stor hög


Med detta önskar jag er alla en riktigt God Jul!

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Hahaha satt en stund och funderade på om det var en volvo maskin! sen lade jag märke till kamkedjan

Tuffa domdär 2002. thumbs up

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Pimplaren skrev:
Hahaha satt en stund och funderade på om det var en volvo maskin! sen lade jag märke till kamkedjan

Tuffa domdär 2002. thumbs up


Volvomaskin! Pfft! Jag är förolämpad

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Ser ut som att du har lite jobb framför dig Du får se till att få bort röd färgen fort och på med lite "BMW svart" på blocket istället

God Jul!!!!!

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Ricke_1602 skrev:
Ser ut som att du har lite jobb framför dig Du får se till att få bort röd färgen fort och på med lite "BMW svart" på blocket istället

God Jul!!!!!


Hehe, jo lite jobb blir det nog.
Färgen på blocket är så pass bra att det kommer inte att behöva målas om, så det får vara rött tills vidare.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Avregistrerad (0112)

Här sen Apr 2004
Inlägg: 373



Det ser ut som K-G S:s gamla bil men helt säker är jag ej. Om det är det så finns det en bild i en Gammal Bilsport där han kör runt och bränner däck . Är skärmbreddarna gröna förrresten?

om du letar efter någon speciell detalj så kan du alltid kolla med mig. Jag har samlat på mig genom åren och bor ju ganska nära Malmö

mvh M thumbs up
Citera
Sergmo
Tyringe
Här sen Jun 2004
Inlägg: 89



Det är K-G:s gamla bil.... Du har koll Erneland.....

_________________
Patrick Sergmo
Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008
Inlägg: 336



vars hittar man sådana stolar?

_________________
erik nyberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
skrev:
Det ser ut som K-G S:s gamla bil men helt säker är jag ej. Om det är det så finns det en bild i en Gammal Bilsport där han kör runt och bränner däck . Är skärmbreddarna gröna förrresten?

om du letar efter någon speciell detalj så kan du alltid kolla med mig. Jag har samlat på mig genom åren och bor ju ganska nära Malmö

mvh M thumbs up


Kanon! Vet du ungefär vilket år den var med i bilsport?
Det är en del saker som jag behöver till den, så jag kan pm:a dig en lista på vad jag söker.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
billet skrev:
vars hittar man sådana stolar?


Tja...en hittar man i min bil

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Ja då var man nyss hemkommen från garaget. Och uj uj uj vad mycket rost det är i golv och balkar.
Rostlagning är ju inte min starka sida direkt, men lite i taget så ska det nog bli bil av den igen.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Avregistrerad (0112)

Här sen Apr 2004
Inlägg: 373



Citat:
Det är K-G:s gamla bil.... Du har koll Erneland.....


Har man eidetiskt minne så har man ;-). Jag minns nog alla 02:or som har varit med i Bilsport. Vilket nummer vet jag ej då den tidning jag läste inte hade något omslag. Det var dock mellan 7-8 år sedan jag läste den tidningen så runt 2000-2002 var det nog.

Mvh Michael
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
skrev:
Citat:
Det är K-G:s gamla bil.... Du har koll .....


Har man eidetiskt minne så har man ;-). Jag minns nog alla 02:or som har varit med i Bilsport. Vilket nummer vet jag ej då den tidning jag läste inte hade något omslag. Det var dock mellan 7-8 år sedan jag läste den tidningen så runt 2000-2002 var det nog.

Mvh Michael


Då får vi höra av oss till KG för att få lite mer info om bilen.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439



Aldrig fel med en 02:a thumbs up

Angående historik till bilen så vet jag en person i BMW Club Schweden som för ett litet register över 02:or (och E24:or) för sitt eget nöjes skull. Ska slänga iväg ett mail till honom och kolla om han vet någonting om den.

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
02Mattias skrev:
Aldrig fel med en 02:a thumbs up

Angående historik till bilen så vet jag en person i BMW Club Schweden som för ett litet register över 02:or (och E24:or) för sitt eget nöjes skull. Ska slänga iväg ett mail till honom och kolla om han vet någonting om den.


Jag tackar och bockar.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 -73 (avslutat)
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (29084 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande