| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
bana resp. gata
|
776 besök totalt |
|
bana resp. gata
Hoppas denna hamnar under rätt avdelning. Jag har en Volvo 940 (åhh fyfan, sälj din traktor osv. Osv.) Den väger (totalt tjänstevikt 1530 kg) ca. 850kg på framvagnen (den har ECC (AC), TAXI batteri osv.) Jag har fått tag i bra uppgifter på vad som funkar i VOC Arena (Bilarna väger runt tjänstevikt 1300kg) på asfaltsbana med R-däck. Många kör med en billig variant av Coilover lösning. Bilstein dämparen har en maximerad rörelse på 90 mm och sättning är 350/150. Hjälpfjädrar 105-60-25 (Längd, diameter, N/mm) Huvudfjäder 140-60-120 (Längd, diameter, N/mm) Jag skall andvända min som busbil/gatbil och någon banträff kanske. Med andra ord inte någon brukis för att härja på fartbulor och ojämn gatusten och håliga grusvägar varje dag. Men vi vet alla att 120N/mm är för hårt för "vanliga" gatdäck även om man väljer såkallade "mjuka" gatdäck (radergummi). Då har jag suttit och räknat på detta och kommit fram till att med mjukare fjädrar sjunker bilen mer. Det jag har kommit fram till är följande: Hjälpfjäder 60-60-60 (Längd, diameter, N/mm) Huvudfjäder 180-60-70 (Längd, diameter, N/mm) Hur kommer dessa mjukare fjädrar fungera ihop med dämparen som är en extra kort för bana med 90mm. Jag vore tacksam för råd och tips. Kommentarer likt "Vafan, det kommer funka skit osv." intresserar mig inte , utan vill ha utförlig förklaring ex. "Att gör du så kan det fungera, men du bör göra så osv.". _________________ Per M Kjellberg |
![]() |
Skruva banåkabil
bana resp. gata
|
776 besök totalt |