Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1373 besök totalt |
Fyrhjulssladd - Stirling Moss förklarar!
Igår gick jag en vända till biblioteket. Man hade utförsäljning av gamla böcker för 1 (!) krona stycket. Jag glodde lite förstrött... Årets motorsport 1981 och 82, jaha... Men vad var det? 'Moss - Motorsport'. Kunde det var Stirling Moss? Jo, en bok från -56 av honom. Den tar vi! Neubauers kända bok 'Farten blev mitt liv' fanns också! Samt en bok om Fangio. Jag tog Motorsportåret-böckerna också, så blev det jämt en femma! Hemma glodde jag nyfiket i Moss bok, det fanns ett kapitel som hette 'Konsten att köra fort'. Kunde det tänkas att han förklarade den omtalade, och på den tiden så populära, fyrhjulssladden? Pulsen ökar. Jodå! Så här står det: 'Vi tänker oss att det är en högerkurva. Man närmar sig med högsta fart, bromsar - bara en aning - samtidigt vrider man på ratten till höger med om möjligt ännu mer omärkbar rörelse. Man har bromsarna på när man gör den rörelsen, eftersom den vill kasta ut bakvagnen i en sladd; men i det rätta ögonblicket stabiliserar man sladden genom att ställa framhjulen rakt fram. Sen kommer det verkligt kritiska momentet, eftersom hela vagnen befinner sej i en sladd med alla fyra hjulen i samma riktning. Nu får man inte röra ratten en gång till. Alla förberedelser för fyrhjulssladden har gjorts i slutet av raksträckan, innan vagnen kom in i kurvan. När man väl kommit in i sladden, kan den minsta rörwelse på ratten få bilen ur balans, så att den överger den kontrollerade sladden och kastas runt. Vagnen rör sej samtidigt både sidledes och framåt i kurvan, och hela tiden kontrollerar man sladden, alltså rörelsen i sidled, med hjälp av gasen. Endast på så sätt kan man fullt utnyttja de fördelar, som fyrhjulssladden ger under en tävling, genom att dra fördel av att ha alla hjulen riktade framåt.' Jag har ansett mej syssla med något fyrhjulsladdsliknande i vissa kurvor, typiskt högern ut på start och mål på Kinnekulle. Och tydligen har jag gjort rätt! Åtminstonde så långt som första stycket... Jag brukar vänta med att gå på gasen tills sladden nästan helt är över, av misstag har jag någon gång gått på för tidigt och haft sladd hela vägen. Men jag är inte säker på om jag då hade framhjulen rakt fram. JohanR _________________ Johan Rådlund |
Jag tycker det låter som en manöver man gör ofrivilligt ibland. Bromsar lite försent och påbörjar svängen, då kommer bakvagnen farande och man hamnar i ett fint fyrhjuls-kas som man, precis som Fangio säger, kan balansera fint med gasen.
Kanske ibland med mer kas bak än fram ![]() _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1373 besök totalt |