Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
kurvtagningsteknik
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (17106 totalt)
Tokmeken
Helsingborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 249


Trådstartare
här kommer en dum nybörjarfråga! vid kurvtagning, så har jag fått för mig att man bromsar fram till apex, där man sedan gasar ut. men så har jag tänkt till lite och hört någon fågel kvittra, att man ska bromsa, släppa bromsen, balansera igenom kurvan och vid rätt tillfälle gasa sig ur.

Hur ska det egentligen gå till för att komma igenom kurvan så snabbt och smidigt som möjligt?

MVH Fabian

_________________
MVH Fabian Hallbom
Team Blyfot Racing #13
Bygger på: Toyota Starlet -83
Rejsar i: Opel Corsa GSi -91
4-timmars.se
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



Du ska inte bromsa hela vägen fram till apex, utan bromsa så hårt du kan fram till den punkt där du ska börja din sväng(turn in). Sedan balanserar du bilen så fort som möjligt genom kurvan, för att efter apex gå på mer gas igen så du får fart ut på nästa raka.

Någon borde kunna lägga upp en logg med raceline färger så ser man enkelt hur man tar sig genom kurvan.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Tokmeken
Helsingborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 249


Trådstartare
ThomasT skrev:
Du ska inte bromsa hela vägen fram till apex, utan bromsa så hårt du kan fram till den punkt där du ska börja din sväng(turn in). Sedan balanserar du bilen så fort som möjligt genom kurvan, för att efter apex gå på mer gas igen så du får fart ut på nästa raka.

Någon borde kunna lägga upp en logg med raceline färger så ser man enkelt hur man tar sig genom kurvan.


ok tack! då var det uträtt, då hade det gått mycket fortare runt gellereåsen om jag tillämpat denna tekniken

_________________
MVH Fabian Hallbom
Team Blyfot Racing #13
Bygger på: Toyota Starlet -83
Rejsar i: Opel Corsa GSi -91
4-timmars.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



ThomasT skrev:
Du ska inte bromsa hela vägen fram till apex, utan bromsa så hårt du kan fram till den punkt där du ska börja din sväng(turn in). Sedan balanserar du bilen så fort som möjligt genom kurvan, för att efter apex gå på mer gas igen så du får fart ut på nästa raka.

Någon borde kunna lägga upp en logg med raceline färger så ser man enkelt hur man tar sig genom kurvan.


Det är bra i början att göra som du säger, bromsa när det är rakt, "rulla" till apex med lite pytte stödgas, och sedan öka på gasen vid apex (så mycket det går utan att det blir överstyrt).

Lite mer avancerat är s.k. "trailbraking", där man även bromsar en del under början av kurvan, så mycket det går utan att man tappar baken på bilen. Tankeprincipen är s.k. Friktionscirkeln, där uppåt är broms, nedåt är gas och åt sidorna är sväng. Vid cirkelns ytterkant är maximala g-krafter bilen presterar. Under broms är man i kl12, och när man börjar svänga rör man sig längs ytterkanterna på cirkeln ner mot klockan 3 och 9 kontrollerat genom att kombinera broms och sväng. När man når apex eller strax före är man kanske vid 3 och 9. När man sedan accelererar rör man sig ytterligare ner förbi klockan 4 eller 8 ner mot kl6 när det är rakt igen. Detta är svårt och beror mycket på bilen, däcken, setupen och dig som förare för att klara - men är målet på sikt. thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Tokmeken
Helsingborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 249


Trådstartare
Westfield skrev:
ThomasT skrev:
Du ska inte bromsa hela vägen fram till apex, utan bromsa så hårt du kan fram till den punkt där du ska börja din sväng(turn in). Sedan balanserar du bilen så fort som möjligt genom kurvan, för att efter apex gå på mer gas igen så du får fart ut på nästa raka.

Någon borde kunna lägga upp en logg med raceline färger så ser man enkelt hur man tar sig genom kurvan.


Det är bra i början att göra som du säger, bromsa när det är rakt, "rulla" till apex med lite pytte stödgas, och sedan öka på gasen vid apex (så mycket det går utan att det blir överstyrt).

Lite mer avancerat är s.k. "trailbraking", där man även bromsar en del under början av kurvan, så mycket det går utan att man tappar baken på bilen. Tankeprincipen är s.k. Friktionscirkeln, där uppåt är broms, nedåt är gas och åt sidorna är sväng. Vid cirkelns ytterkant är maximala g-krafter bilen presterar. Under broms är man i kl12, och när man börjar svänga rör man sig längs ytterkanterna på cirkeln ner mot klockan 3 och 9 kontrollerat genom att kombinera broms och sväng. När man når apex eller strax före är man kanske vid 3 och 9. När man sedan accelererar rör man sig ytterligare ner förbi klockan 4 eller 8 ner mot kl6 när det är rakt igen. Detta är svårt och beror mycket på bilen, däcken, setupen och dig som förare för att klara - men är målet på sikt. thumbs up


det låter vettigt att det är det ultimata, stöder lite första tankegången med att bromsa fram mot apex. så för en perfekt kurvtagning så ska man bromsa så hårt som möjligt utan att låsa hjulen, släppa bromsen lagom mycket för att kunna ha friktion i sidled, styra in i kurvan och övergå till lättgas som ökar allteftersom kurvan planar ut.

så för en nybörjare teknik nr1 och allteftersom man blir erfaren och kan bilen så alternativ nyss nämnda. en bra sammanfattning?

_________________
MVH Fabian Hallbom
Team Blyfot Racing #13
Bygger på: Toyota Starlet -83
Rejsar i: Opel Corsa GSi -91
4-timmars.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Det är sällan man har en perfekt balanserad bil så man kan utföra det "opti". Du får helt enkelt börja köra och prova dig fram vad som funkar bäst i din bil. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Tokmeken skrev:

så för en nybörjare teknik nr1 och allteftersom man blir erfaren och kan bilen så alternativ nyss nämnda. en bra sammanfattning?


Ja, fast med MaZ kommentar i tanken. Det är inte alltid det går!

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



Westfield skrev:
ThomasT skrev:
Du ska inte bromsa hela vägen fram till apex, utan bromsa så hårt du kan fram till den punkt där du ska börja din sväng(turn in). Sedan balanserar du bilen så fort som möjligt genom kurvan, för att efter apex gå på mer gas igen så du får fart ut på nästa raka.

Någon borde kunna lägga upp en logg med raceline färger så ser man enkelt hur man tar sig genom kurvan.


Det är bra i början att göra som du säger, bromsa när det är rakt, "rulla" till apex med lite pytte stödgas, och sedan öka på gasen vid apex (så mycket det går utan att det blir överstyrt).

Lite mer avancerat är s.k. "trailbraking", där man även bromsar en del under början av kurvan, så mycket det går utan att man tappar baken på bilen. Tankeprincipen är s.k. Friktionscirkeln, där uppåt är broms, nedåt är gas och åt sidorna är sväng. Vid cirkelns ytterkant är maximala g-krafter bilen presterar. Under broms är man i kl12, och när man börjar svänga rör man sig längs ytterkanterna på cirkeln ner mot klockan 3 och 9 kontrollerat genom att kombinera broms och sväng. När man når apex eller strax före är man kanske vid 3 och 9. När man sedan accelererar rör man sig ytterligare ner förbi klockan 4 eller 8 ner mot kl6 när det är rakt igen. Detta är svårt och beror mycket på bilen, däcken, setupen och dig som förare för att klara - men är målet på sikt. thumbs up


Min tanke var att hålla det enkelt.


Trailbraking var en intressant upplevelse första gången jag körde 911'an på bana. Det ledde till sköna(inte så snabba och lite skrämmande) bakvagn släpp in i kurvorna...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



ThomasT skrev:


Min tanke var att hålla det enkelt.

Trailbraking var en intressant upplevelse första gången jag körde 911'an på bana. Det ledde till sköna(inte så snabba och lite skrämmande) bakvagn släpp in i kurvorna...


Hehe, det är ju därför en hel del 911-or körs sakta i kurvorna och blåser om på rakorna när hk/luftmotstånd spelar roll... Lite nackdelen med en naturligt obalanserad bil.

Alltså, det är svårt (omöjligt?) med vissa bilar, funkar inte alltid att trailbreaka. Då får man hitta andra sätt att köra. 911 typiskt kan gå på gas mycket tidigare p.g.a. sin viktfördelning när andra bilar kämpar med greppet i bakvagnen. Swings and roundabouts, som de säger på engelska. thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Erfarenhet, att få så många timmar som möjligt bakom ratten så man blir "ett" med bilen ser jag som viktigt.
Känslan i ryggslutet, att veta vad som är på gång när man närmar sig gränsen för greppet är betydelsefullt för hur man kan hantera bilen.
Personligen är jag känslig för stolen, den får inte vara för stor så man åker omkring i den, tight ska det vara för att förmedla maximal känsla.

Jag har också haft stor nytta av feedback från åskådare med racingerfarenhet. Ibland gör man grejor som inte inte alltid finns kvar i minnet efteråt, men om någon vid sidan om banan uppmärksammar "du bromsade tidigt där" osv kan man få en tankeställare och förhoppningsvis rätta till det vid nästa tillfälle.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Janne J skrev:


Jag har också haft stor nytta av feedback från åskådare med racingerfarenhet. Ibland gör man grejor som inte inte alltid finns kvar i minnet efteråt, men om någon vid sidan om banan uppmärksammar "du bromsade tidigt där" osv kan man få en tankeställare och förhoppningsvis rätta till det vid nästa tillfälle.


Det där är största behållningen av att ha en kamera i bilen för övrigt, man får en observatör (med exakt tidsangivelse) som berättar exakt vad som hände.
Kan sabba vilket självförtroende som helst.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



MaZ skrev:


Kan sabba vilket självförtroende som helst.


Sanningen är skoningslös

Detsamma gäller att logga sina varv är riktigt nyttigt att kika på i efterhand
att jämnföra med andra & inse att man inte kör så bra som man lurar sig att
tro. Bromsar för tidigt gasar för sent mm

Kör man med kamera i bilen kan det vara bra att koppla in en lampa till bromskontakten
som syns i bild för då ser man när man går på bromsen.

Vill man lyxa till det lite man en pot & kopplar till gaspedelen som är kopplad till en diodstapel
som syns i bild som visar hur mycket man gasar

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Magnus_H
Kramfors / Linköping
Här sen Maj 2005
Inlägg: 24



Michael Bäck skrev:
MaZ skrev:


Kan sabba vilket självförtroende som helst.


Sanningen är skoningslös

Detsamma gäller att logga sina varv är riktigt nyttigt att kika på i efterhand
att jämnföra med andra & inse att man inte kör så bra som man lurar sig att
tro. Bromsar för tidigt gasar för sent mm

Kör man med kamera i bilen kan det vara bra att koppla in en lampa till bromskontakten
som syns i bild för då ser man när man går på bromsen.

Vill man lyxa till det lite man en pot & kopplar till gaspedelen som är kopplad till en diodstapel
som syns i bild som visar hur mycket man gasar

Vill man ta det hela ännu lite längre så kan man lägga tre st bollar i en djup skål och sätta en spegel så de syns i bild. Då får man en mycket enkel och billig g-kraftsmätare.

_________________
Magnus Häggström
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Magnus_H skrev:
Vill man ta det hela ännu lite längre så kan man lägga tre st bollar i en djup skål och sätta en spegel så de syns i bild. Då får man en mycket enkel och billig g-kraftsmätare.



_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Magnus_H
Kramfors / Linköping
Här sen Maj 2005
Inlägg: 24



Michael Bäck skrev:
Magnus_H skrev:
Vill man ta det hela ännu lite längre så kan man lägga tre st bollar i en djup skål och sätta en spegel så de syns i bild. Då får man en mycket enkel och billig g-kraftsmätare.



Det kanske låter tokigt, men det fungerar.

Edit: Hittade ett klipp som visar hur det ser ut som. http://www.youtube.com/watch?v=OClbHvIikpI

_________________
Magnus Häggström
Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007
Inlägg: 346



Magnus_H skrev:
Det kanske låter tokigt, men det fungerar.

Edit: Hittade ett klipp som visar hur det ser ut som. http://www.youtube.com/watch?v=OClbHvIikpI

Aha!, tyckte jag kände igen idén . Drift Bible har man ju sätt några gånger, ganska smart det där med bollarna i skuffen. thumbs up

_________________
Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



om det skall finnas någon vinst med att släpbromsa; 'måste bromsbalansen vara näst intill perfekt.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Magnus_H skrev:
...Vill man ta det hela ännu lite längre så kan man lägga tre st bollar i en djup skål...

Varför 3?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ice skrev:
Magnus_H skrev:
...Vill man ta det hela ännu lite längre så kan man lägga tre st bollar i en djup skål...

Varför 3?


Skulle gissa på att dom bromsar mot varandra, så att det blir lättare att se vad som händer.
Med en boll är det nog risk att den hoppar ur skålen vid häftiga manövrar.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



ice skrev:
om det skall finnas någon vinst med att släpbromsa; 'måste bromsbalansen vara näst intill perfekt.


Utveckla gärna thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6259



Mina 50 öre;

På framhjulsdrivna, relativt motorsvaga bilar, så släpper jag inte gasen helt utan "drar mig ur" kurvans apex.
Strävar att få framhjulen i färdriktningen asap för att därefter öka vinkeln på högerpedalen när tillräckligt fäste ges. Släpper man gasen inför kurvans apex brukar jag få sköna lastväxelreaktioner och understyrning.

Bilar under 150 hkr behöver nog inte bromsas så mkt öht på Svenska banor - om man har R-däck som är lagom varma.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
kurvtagningsteknik
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (17106 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande