Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 -08
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (12929 totalt)
*

Här sen Okt 2008
Inlägg: 281


Trådstartare
Nu börjar förvandlingen så sakteliga att ta fart. Målet med bilen är iINTE en renodlad banbil utan en vardagsbil som ska prestera bättre än originalet på bana och som ska passa MIG.
Jag tycker att originalet har för dåligt grepp, kränger för mycket och saknar lite effekt. I övrigt så är bilen underbar när man kör 8/10 men vid mer inspirerad körning så saknas det en del.

objektet är en vit MX-5 2.0 sport av 2008 års modell.
Än så länge är det inte mycket ändrat på bilen mer än hårdare Eibachfjädrar som även sänkt bilen 45mm och 8x18" fälgar med 225/35/18 istället för originalets 7x17" med 205/45/17. Detta har i mina ögon resulterat i en bil som ligger betydligt bättre på vägen och som har en BETYDLIGT högre greppnivå än original. JAG lider inte av den högre ofjädrade vilten iaf.

Hemma ligger nu ett CAI från AEM och ett extraktorgrenrör från I.L Motorsport. Beställt och på väg är ett komplett avgassystem från engelska Larini, med racekat, fördämpare och slutburk.
Planen är att detta ska på under februari och sen är det dags för nya bromsbelägg fram och bak.
Per Stacke på PEAN rekommenderar XP8 fram och AX6 bak för mitt användningsområde, så det blir nog att prova dessa. Skivorna lämnar Jag tills vidare original.

Nya krängningshämmare är snart också på gång, frågan är bara vilka. En del rekommenderar original RX-8, så det blir kanske dessa.
Stötdämparna har Jag ägnat alldeles för lite tid åt för att ha hunnit sätta mig in i vad det är Jag söker på det området.
Jag har också väldigt svårt att bestämma mig för vilka fälgar och R-däck Jag vill ha. Eller Jag vet vilka Jag vill ha men plånboken är inte lika sugen... Får JAG bestämma så blir det o.Z Superturismo och Michelin Pilot Sport Cup. Vi får se hur det blir med hjulen.

Sen ser ju bilen lite snäll ut i originalutförande, eller rättare sagt VÄLDIGT snäll. En MPS front från I.L Motorsport och en bakre stötfångare från Auto Exe skulle rätta till detta och ge MINST 30hkr extra när bilen står stilla

Sist men inte minst så är en licenskurs inplanerad till våren för att råda lite bot på den, antagligen, mest felande länken.
under 2009 kommer Knutstorp nog att frekventeras ganska friskt och en tripp till Spa är väldigt nära en bokning i dagarna. Väl där nere vore det nog dumt att inte passera gränsen och prova på Nordslingan, även om den i dagsläget inte attraherar mig tillnärmelsevis lika mycket som Spa Francorchamps gör.
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Låter ju som sunda uppgraderingar att börja med. Du har inga bilder på bilen du kan dela med dig av här i tråden?
Bilder lägger du med fördel upp här på rejsas bildserver. thumbs up https://rejsa.nu/forum/_upload.php
Måns Wilke skrev:
Jag har också väldigt svårt att bestämma mig för vilka fälgar och R-däck Jag vill ha. Eller Jag vet vilka Jag vill ha men plånboken är inte lika sugen...
Hur små fälgar kan man få dit på en så här ny MX5:a? Så små som möjligt är bra av flera anledningar, speciellt när det ska betalas...

_________________
Peter Karlsson
Citera
*

Här sen Okt 2008
Inlägg: 281


Trådstartare
Ska försöka ladda upp lite bilder på den ikväll.

16" är det minsta man kan få på. Jag har inte bestämt mig för vilken dimension Jag ska ha. Bredden på däcken vill Jag ha till 225 iaf och då blir det svårt att hitta R-däck med liten rullomkrets i 17 och 18".

Den rullar nu på ContisportContact3 och de är underbara på vanlig väg, men lär ju inte hålla många varv på bana. Ska testa Michelin Pilot Sport 2 till sommaren och se om man kan få ur ännu lite mer grepp.
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Hej Måns

Kul med en NC thumbs up

Lite spontana råd

- Ta det easy med allt för stora r-däck för ban-åka, tror inte större än 16" kan behövas, vad åker de på i US ( MX5-cupen) ? Allt för tunga däck/fäljar pajar bilens känsla
- Utan att veta allt om NC så sänk inte bilen för mycket pajar geometrin lätt.
- Sätt på hårdare fjädrar direkt - du kommer inte att ångra dig
- XP10 fram och XP8 bak funkar kanon också fast lutar mer åt banhållet då. Var nog med att rengöra skivorna när du byter till dessa belägg

Hoppas vi får se dig på något race i sommar

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Josen skrev:
Hoppas vi får se dig på något race i sommar
Måns var ju med på MGCC KM4, men på pauskörningen om jag minns rätt
Jag minns iaf att jag lag brett och länge eftersom det är den absolut vackraste färgkombinationen på en NC (estetiskt vacker, dvs inte racigast, mest pokemonlik etc )

225or på 16x8 (FD original borde väl gå att få tag på även i Sverige) skulle jag nog testat som första R-däcksuppsättning. Beroende på Rdäck kan det även fungera med 205or på 8" (Misstänker att R888 inte har så mycket emot det).

NCn är ju rejält magskrapande original så alltför mycket sänkning går i princip inte (om man inte älskar att skrapa magen). Enligt ganska säker källa (diskussion runt en kniv/gaffelmodell med programdirektören 2005) ska det inte vara några allvarliga geometriproblem vid sänkning av NC'n (så länge som du då bygger hårdare chassi med dess mindre fjädring/rollrörelse). Men att räkna rollcenter etc på en multilänkbakvagn klarar ju ingen "dödlig"
Det är ju bara bakre bussning på nedre A-arm fram som är lite udda eftersom den böjs (istället för att vridas som vanligt). Det blir nog väldigt knasigt med bussning i delrin eller liknande där (men perfekt för ledlager).

PEANs förslag på belägg tror jag fungerar fint (om inte perfekt) som första test. Bromsbelägg har ju den goda funktionen att de tar slut (så man kontinuerligt får möjlighet att testa nya kombinationer). Det är ju bara direkta felköp som blir knas (och onödigt dyrt).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
*

Här sen Okt 2008
Inlägg: 281


Trådstartare
Här är mitt grenrör




och en bild på bilen. 18" och sänkt

Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Nu blev den riktigt fet! thumbs up
Är den inte godkänd för små regplåtar?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
*

Här sen Okt 2008
Inlägg: 281


Trådstartare
och en till...






och en bild på hjulen:




Vet ej om den är godkänd för små skyltar.
Citera
*

Här sen Okt 2008
Inlägg: 281


Trådstartare
Hej Josen. I USA åker de på original 17", men Jag TROR att de har gått upp i dimension till 225/45/17, men Jag KAN ha fel där.

Jag kör själv på 225/45/17 nu på vintern och gillar det inte alls. Utväxlingen har ändrats märkbart. Det känns betydligt mindre sportbil och mer "storbil" över drivlinan nu. Segdragningen verkar dock ha bättrats på lite på vissa växlar.
Citera
Dan P
Skåne
Här sen Feb 2004
Inlägg: 472



Måns Wilke skrev:


Vet ej om den är godkänd för små skyltar.


Den gamla är godkänd med små skyltar, problemet är väl de stora hål som döljer sig bakom skylten, des om satt små skyltar har fått lägga i hålen med omlackering av fronten som följd.

Kul med någon som givit sig på NC:an som banobjekt thumbs up

_________________
Dan Persson
www.zoomphoto.se/motorsport
Citera
*

Här sen Okt 2008
Inlägg: 281


Trådstartare
En liten uppdatering:

Jag har nu beställt bromsbelägg från PEAN Sweden, XP8 och AX6. Då Jag beställt via mail vet Jag inget om leveranstiden än. Antar att Jag får besked på Måndag-Tisdag.

Jag har även varit i kontakt med Ingo som äger I.L Motorsport i Köln och jag kommer att hämta hem en ny front till bilen när Jag passerar där i slutet av Mars.
Det är en av två varianter. Denna har hål för kylluft till bromsarna istället för dimljus (något som Jag definitivt kan vara utan). I övrigt är de likadana.

Väl nere hos I.L så kan det vara på sin plats att köpa på sig nåt annat man inte behöver
Jag tänker närmast på krängningshämmarna.

Annars så går Jag mest och väntar på att avgassystemet ska dimpa ner. "Nån gång i Januari" är ju sagt men Vi får se när det kommer. det trista är att Larini är väldigt dåliga på att svar på mail, efter det att de väl fått betalt...
Citera
Johnnyb
Malmö
Här sen Feb 2005
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hallå Måns,

Ska bli spännande att följa din finslipning av MX5an. Känner jag dig rätt är detta bara början.

Ser fram emot en batalj på Knutan/Spa i år.

Hilsen

_________________
Johan Frithiof
BMW 318D 2009 nya modellen
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286



oj vad skoj! Gick förbi en sådan för 2 timmar sedan och tanken slog mig att jag itne sett någon på rejsa

Mer bilder!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
*

Här sen Okt 2008
Inlägg: 281


Trådstartare
Hallå Johhny, nice att se dig här. Mycket till batalj blir det nog inte om du ska ha Z4'n kvar, du har ju inte en suck med den
Har Du kommit över nåt bra objekt än?

robber, Jag har inte så mycket mer bilder att erbjuda i dagsläget. Så fort jag får hem lite grejer till bilen och de börjar att åka på plats så kommer Jag att uppdatera.
Jag vill iaf ha moddarna gjorda till 25-26:e Mars då Jag ska ner till Ringen och köra, sen följer ett par helger på Knutstorp efter det. Och sen höjdpunkten med Spa 13-14 Juli

Åter till bilen:

Jag tror att Jag börjar med en uppsättning gula Koni. De är billiga och duger säkerligen till mig ett bra tag. Det svåra är att hitta riktiga fjädrar, alltså tillräckligt hårda.
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Trevligt att du lagt upp ditt projekt här thumbs up

Har du kollat på H&R? de har olika hårdhet på sina fjädrar, de jag har sittandes på min åtta just nu (tills de byts här i vår) är hårdare specade fjädrar.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
*

Här sen Okt 2008
Inlägg: 281


Trådstartare
Jag har mailat lite med stötdämparexperten men hittills bara fått till svar att de Eibach Sportlines Jag har nu funkar lika bra som H&R's...?
Citera
*

Här sen Okt 2008
Inlägg: 281


Trådstartare
En liten uppdatering:

Efter ett telefonsamtal till Larini så har Jag fått bekräftat att avgassystemet skickas från England på Måndag, senast Tisdag, vilket förhoppningsvis gör att Jag har det i slutet ev veckan

Jag har även ändrat mig angående att hämta hem en front från Tyskland, Jag beställde den från England istället och den gick iväg i onsdags eller torsdags ihop med sideskirts från ATH. Detta bör anlända i början på veckan, då MX5parts verkligen är duktiga på att expediera ordrar
ATH kommer även att få stå för häcken till min bil. Först var Jag inne på AutOExe men det kostar över 20Tkr lackat på bilen och det är FÖR MYCKET!!

Sen är det nya krängare och att invänta bromsbeläggen, sen kan man börja att sätta samman bilen.
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



Riktigt kul att du hittat hit Måns med din projekttråd! Vad har frambromsarna för mått? Tänkte att med en "stor" 15" brukar det gå över även på 300mm-skivor och flytande ok, typ Slipstream eller Team dynamics pro race 1. Så slipper du åka 16", samt har lättare att hitta däck och rätt rullomkrets.

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
*

Här sen Okt 2008
Inlägg: 281


Trådstartare
Hallå Martin. Det var inte igår (utan snarare på Motormässan i fjol )
Ja som Du ser så har Jag oxå fastnat i träsket

Jag sprang förresten på min gamla blåa 944:a MGCC's höstkörning på Knutstorp. Tala om att få en chock. Jag trodde inte att den levde längre. Riktigt kul att se att den går som banbil nu.

Jag undrar om 15 går på Miatan, men man vet aldrig. Jag får kanske forska i det, även om jag inte har planerat att köra på 15" elleer ens 16" för den delen
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



Är det 17" R-däck som hägrar? Känns onödigt tungt och onödigt dyrt. Med 15" om det går på kan du ju även labba lite med utväxlingen genom mindre rullomkrets. Det finns kanonfina fälgar för 15 från usa genom 949 racing. Eller Rota för den delen.
Min gamle 944 står avställd sedan i Linköpingstrakten pga nedslag på bromsverkan, vilket är riktigt synd då den var i ett perfekt skick när den såldes. Kanske för någon att leta upp och köpa? BWH 080.

Dina första uppgraderingar är väl avstämda, men om du fastnar ordentligt så kommer du nog byta ut det mesta av det inom en två-årsperiod. Bor du kvar i olofström?

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Rent internetforskande ger att det är ingen som verkat testa (eller lyckats) med 15". Grundproblemet är nog inte skivornas diameter utan glidokens "klumpighet".
Budgetlösningen är 16x8" från RX7 FD med 225/45-16...

Möjligen skulle man kunna få dit Compmotive 15" som ju påstås vara de rymligaste fälgarna. Men 225/50-15 är ju bara lite billigare.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 -08
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (12929 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande